Banner Forum Image

ska jag ge henne ersättning???

Diskutera barns matvanor och barnmat

ska jag ge henne ersättning???

Inläggav matildab » mån nov 01, 2010 09:23

Hej
Min lilla tjej som blir 8 månader i dagarna har bestämt sig för att sluta amma som mellis ....tyvärr och det är över 2 veckor nu så ingen fas tror jag .Hon äter ganska bra med vanlig mat tycker jag men bör jag ge henne flaska som mellis??vad tycker ni kloka mammor,

vår mat dag(ungefär)

6-7 ammar (enda gången hon vill ha!)
8-9 frukost (gröt men inte varje dag om hon sovit länge)
10.00 mellis???flaska???
12 lunch ca 1-1.5 dl mat +frukt till hon säger stopp
15-16 mellis??? flaska???kan ibland ta en ammning slurk om jag trugar.
17.30 gröt eller vanlig mat
20.00 ammmar en skvätt (jag trugar)och flaska på 200 ml
hon sover hela natten.

det är alltså 10 och 15 målet som är problemet

som det ser ut nu erbjuder jag bröstet till mellis men hon väääägrar!eller så tar hon precis då vi ska äta vanlig mat....så jag har gett frukt men om hon får flaska(gav som experiment)då drar hon i sig rubbet!!!är lite less på att dra fram tutten i tid o otid när hon ändå vägrar.....
vad hade ni gjort??

Matilda
Bild
matildab
Galen i vimedbarn.se
Galen i vimedbarn.se

Re: ska jag ge henne ersättning???

Inläggav Nelia » mån nov 01, 2010 10:19

Jag tror det var ungefär samma med Joel när han slutade amma, det var där runt 7-8 månader som slurkarna på dagen inte alls var intressanta. Ammade bara morgon och kväll. Men jag gav aldrig någon ersättning alls till Joel, utan han fick lite smörgås eller frukt till mellanmål istället. När jag sedan slutade amma morgon och kväll ersatte vi med välling, det föll sig naturligt för han tyckte ju om den efter att vi introducerade den när han var runt 6-7 månader.
Bild
Bild
Användarvisningsbild
Nelia
Alltid online
Alltid online

Inläggav marimo » mån nov 01, 2010 10:21

Hejsan!

Jag skulle prova ge mellis, hon är ju så pass gammal at hon inte behöver ersättning. Hon kanske inte vill amma (kl 10) för att hon forfarande är mätt.

Min Elsa 7½ månad brukar amma på morgonen när hon vaknar någon gång mellan 6-8. Sedan får hon mellis eller amma kring 9.30-10.00 och sedan lunch kl 12. Sedan mellis igen vid 15 och midddag vid 17.30. Sen ammas hon (försöker börja med välling) innan hon ska sova.

Men jag är ny på det här då Elsa är mitt första barn.
Bild

Bild
Användarvisningsbild
marimo
Har vimedbarn.se som startsida
Har vimedbarn.se som startsida

Inläggav hellokitty » mån nov 01, 2010 10:42

jag skulle med satsa på mellis vid den ålder. finns asbra bland barnmaten typ youghurtar i 4 pack fast utan socker. tex..
BildBild
BildBild
hellokitty
Alltid online
Alltid online

Inläggav Lotta72 » mån nov 01, 2010 10:50

Skulle oxå satsa på mellisar! Fruktbägare finns i barnmatshyllan. Annars har jag gett A frukt (banan är särskilt populärt). Jag har även gett henne plättar. Jo, jag vet att man inte ska ge stekt mat för tidigt, men hon har inte reagerat på plättarna, och om all annan mat tror inte jag det är någon fara (på bvc har de inte heller sagt något när jag har berättat om plättarna). Äggröra är en annan favorit. Egengjord kräm och apelsinris är andra förslag.
Bild

Bild

MA nov -10
Användarvisningsbild
Lotta72
Alltid online
Alltid online

Inläggav matildab » mån nov 01, 2010 12:33

Tack för era svar!
som det är nu kör jag ju med frukt eller riskaka etc och det funkar!tutten funkar inte så hon försöker nog säga att hon är redo att sluta.
men kände mig lite osäker på om hon skulle ha nåt ordentligt i flytande form...
de barn jag varit barnflicka åt drack massor med ersättnings flaskor per dag.men de var väl antagligen flaskmatade tidigt.

Okej att sluta amma gick ju lätt som en plätt!!!lite sorgligt är det dock. men skönt att det är hennes eget val!

Tack kloka ni!
Bild
matildab
Galen i vimedbarn.se
Galen i vimedbarn.se

Inläggav che » mån nov 01, 2010 17:22

Vill bara tillägga att många barn tycks ha svårt att balansera mat och amma. Amning bör ju vara basen hela det första året, gärna längre och mat är tänkt att komplettera amningen- inte tvärtom.

Man måste ju vara lite rädd om amningen också om man vill gynna för att det ska kunna fortsätta fungera. Det kan vara möjligt att ditt barn bara vill amma lite mindre just nu men kanske mer om någon vecka eller så. Har själv trott många gånger att mitt barn varit på väg att sluta trots att jag värnat om amningen men det har inte hänt än, på 20 månader.

Om du vill, man behöver inte välja bort amningen, kan du fortsätta erbjuda ditt barn bröstet så ofta du vill över dagarna. Gärna när det är lite lugnare o tystare eller när barnet är lite sömnigt/trött. Jag själv skulle inte introducera flaska.

Barn har inte alltid ro att ligga stilla o det kan vara ett jäkla fifflande med bröst in o ut ur bh eller linne. Så är det för alla som ammar när barnen når en viss ålder. Fördelarna är dock många om du väljer att fortsätta, både för dig själv o ditt barn.
che
Alltid online
Alltid online

Inläggav ToToRo » mån nov 01, 2010 20:07

10 målet kanske du kan byta ut med lite frukt eller en macka? sen ha yoghurt vid eftremiddagsmålet. Detta om du kan tänka dig sluta amma.
Båda mina barn har slutat av sig själv runt 8 månader. Jag har tyckt det har vart ganska skönt att de gått av sig själv att slippa trugandet :) men det är ju upp till er om hur ni vill göra
Användarvisningsbild
ToToRo
Alltid online
Alltid online

Inläggav matildab » tis nov 02, 2010 13:55

Tack för era svar.
Jag står i valet och kvalet nu.vill ju amma men......
ger jag henne mellis så kommer hon absolut inte amma, jag vill inte att det ska gå länge mellan målen heller...provade ett tag att skippa gröt frukosten för att se om hon ammade då, men nej......hon ammade vid 7 skippade frukost och åt lunch mycket hungrig vid 11.30 men amma skulle hon inte!
däremot kan hon amma vid 16 tiden av ren utmattning och hunger om jag inte ger mellis, men tycker det känns som tortyr att "svälta"ut henne.
hon sover mycket och har ganska fasta sovrutiner så vill inte ändra på tiderna heller.
tror mjölken börjat ta slut nu för hon verkade inte helt mätt efter morgon amningen .hörde att hon sög och hummade lite förvånat...typ "vadnurå! vi ammar ju alltid på morgonen!"
vi får ta en dag i taget.....
och tack för alla råd

Matilda
Bild
matildab
Galen i vimedbarn.se
Galen i vimedbarn.se

Inläggav che » ons nov 03, 2010 10:24

Klart att du får mindre mjölk om du ammar mindre. Det tar dock bara ett par två dagar oftast att komma upp i mängd så det går ganska fort.

Eftersom du säger att du vill amma tycker jag att du ska göra det. Gör en amningskupp, stäng in er, ligg nakna o bara mys. Har ni napp ta bort det o låta barnet snutta så mkt hon vill...Som sagt, man måste värna om amningen för att den ska kunna fortgå- oftast.
che
Alltid online
Alltid online

Inläggav che » ons nov 03, 2010 10:28

Du kan alltid kontakta amningshjälpen eller bara hänga runt på deras sida för information om du vill. Finns massa matnyttigt!
che
Alltid online
Alltid online

Inläggav matildab » tor nov 04, 2010 09:32

Tack che för dina svar.
Hm det är inte riktigt min grej det där med att ligga naken hela dagen i sängen men kompromissa kan jag så vi kör på med ständiga erbjudanden, helst i sängen och jag föröker ha lite hud m ot hud, bar överkropp eller vid klädbyten,
men mest ska jag satsa på att handmjölka när hon vägrar men det verkar som om det inte vill komma nån utdrivnings reflex just nu, jag har kunnat handmjölka hinkvis men det vill sig inte,har mens just nu kanske har nåt med det att göra.....
amningshjälpens hemsida har varit mitt andra hem hela ammningen så känner mig trygg i min egen kunskap oftast .men strular det så strular det!

har mens just nu kanske har nåt med det att göra.....
Bild
matildab
Galen i vimedbarn.se
Galen i vimedbarn.se

Inläggav matildab » tor nov 04, 2010 09:36

oj sen har jag glömt att nämna att hon har 8 tänder och när hon vägrar kan hon hugga till rejält....dom första kom vid tre månader men hon har inte bitit särkillt ofta, men nu aaaaaaaaaj!
Bild
matildab
Galen i vimedbarn.se
Galen i vimedbarn.se

Återgå till Matvanor & barnmat