Annons
Bli medlem

Ska du vaccinera dig?

Snack om allt möjligt!

Ska du vaccinera dig?

-Absolut inte!
9
12%
-Ja,absolut!
37
50%
-Vet ej än...
28
37%

Antal röster : 74

Ska du vaccinera dig?

Inläggav Msevl tis okt 20, 2009 19:12

Jag ville,när snacket var som värst- då jag trodde att jag skulle dö..
sen efter påläsning och snack med nära o kära så e jag Helt emot.

Varför?

-Man vet inte vad d e man tillsätter kroppen,då d e så nytt
-Man har ingen aning om biverkningarna,då d e så nytt
-Man vet ingenting
Så varför chansa.....
Massa skit som ska in i kroppen..o vi har ingen aning om vad d e...

I Sverige har hittils 2 personer dött av influensan.Dessa 2 personer var mycket sjuka,så man kan inte säga att de dog av just den här influensan.De skulle nog dött av vilken influensa som helst.
En vanlig influensa dödar många människor i sverige,vilket det inte pratas alls om.
Förra årets fågelinfluensa var mycket farligare och värre än denna,men eftersom hysterin inte var så stor som för årets så försvann den ganska fort.

Medierna har skapat något enormt tråkigt...som om alla skulle dö av influensan.SÅ är det ju då inte.

Tycker även synd om personal inom sjukvården som vägrar..de måste förflyttas. Förstår sjukvården men ändå inte. Den som inte vill vaccinera sig kan väl gå med handskar o munskydd...
Användarvisningsbild
Msevl
Galen i vimedbarn.se
Galen i vimedbarn.se

Re: Ska du vaccinera dig?

Inläggav Sofia85 tis okt 20, 2009 19:44

Jag ska inte vaccinera mig. Först kände jag mig alldeles för osäker på vaccinet, men efterhand som jag hat letat fakta så har jag ändrat inställning. Jag tror inte att vaccinet är skadligt, men jag kommer ändå inte att ta det. Lily är ju för liten för att vaccineras så man kan tycka att jag borde vaccinera mig för att skydda henne. Men nu är det så att hon går på dagis och jag pluggar mestadels på distans, vilket betyder att risken är betydligt större att hon smittas före mig. Gör hon det så utsätts ju jag också för smittan, min kropp bildar antikroppar och hon får dem genom mjölken (ammar fortfarande). Så jag tror att jag skyddar henne betydligt bättre på det sättet, eftersom det hittills har hållit henne frisk. Hon kan ju fortfarande bli sjuk, men troligtvis lindrigare. Hade jag inte ammat hade jag nog vaccinerat mig för hennes skull.
Användarvisningsbild
Sofia85
Alltid online
Alltid online

Inläggav Frixie tis okt 20, 2009 20:09

Hade jag fått frågan för två månader sedan hade svaret blivit ett självklart JA!
Men nu är jag inte lika säker längre...
Jag börjar mer och mer luta åt att inte vilja vaccinera mig.

Vad det gäller Dennis är vi inne på att försöka få en vaccination, men det beror på att han är i riskgruppen. I och med att han får svår krupp när han blir förkyld så är det ett enklare val att göra...

Men för min egen del så vacklar jag fram och tillbaka hela tiden....
Så jag vet faktiskt inte än...
BildBild
Bild

PM:a mig om du behöver hjälp med något här på Vimedbarn!!!
Användarvisningsbild
Frixie
Moderator på Vimedbarn.se

Inläggav Msevl tis okt 20, 2009 20:16

d e massa kvicksilver o skit..ne,tack
Användarvisningsbild
Msevl
Galen i vimedbarn.se
Galen i vimedbarn.se

Inläggav Strumpan tis okt 20, 2009 20:23

Jag har redan gjort det, idag faktiskt. Jag är inte orolig för några biverkningar.
BildBild url=http://lilypie.com]Bild[/url]
BildBild
Användarvisningsbild
Strumpan
Alltid online
Alltid online

Inläggav Tossy tis okt 20, 2009 20:39

Äsch då, det är inte mer kvicksilver i än i fisk och fisk äter åtminstone jag ibland. Även där förstorar media upp saker lite väl mycket ibland. Vaccinet bygger ju på samma bas som andra vaccin så helt otestat är det ju inte.

Som strumpan, är jag inte särskilt oroad för biverkningar och jag vaccinerade mig igår! Skulle aldrig förlåta mig själv om jag blev sjuk och strök med (fast då skulle jag ju å andra sidan inte kunna göra det längre, jaja ni förstår ;-) )
Bild
Bild
Användarvisningsbild
Tossy
Alltid online
Alltid online

Inläggav thepal tis okt 20, 2009 21:05

Jag är inte det minsta rädd för vaccinet, men inte för influensan heller.
Så nej, jag kommer inte att vaccinera mig.
Det har haussats upp så mycket mer än nödvändigt i media. Tråkigt att de ska skrämma slag på folk så där. Undrar hur länge det går innan folk börjar lyssna överhuvudtaget?
Bild
Användarvisningsbild
thepal
Alltid online
Alltid online

Inläggav Nelia tis okt 20, 2009 21:13

Jag har inte bestämt mig ännu. Jag kommer att bli vaccinerad genom jobbet och man måste sätta upp sig på en lista om man inte vill bli vaccinerad, så snart som möjligt, och jag står fortfarande och vacklar om mitt beslut. Jag tror inte att jag skulle bli särskilt sjuk av influensan utan det hade ju varit för Joels skull isåf.

Frixie: Är kruppbarn en riskgrupp????? Det hoppas jag verkligen inte för Joel får också jobbig krupp när han blir förkyld... Usch, nu blev jag orolig. :( Kanske ska kontakta BVC och prata med dem om det...
BildBild
Användarvisningsbild
Nelia
Alltid online
Alltid online

Inläggav Snigel tis okt 20, 2009 21:41

Jag ska vaccinera mej.
Är inte orolig för vaccinet och inte heller för influensan för egen del- men en stor poäng med att befolkningen erbjuds vaccin är ju för att stoppa spridningen.

Tror att jag läste att 80% av befolkningen måste vaccinera sej för att det ska anses få god smittskyddseffekt och det verkar ju tveksamt om det kommer uppnås, men jag skulle vilja bidra till det i alla fall.
BildBild
Snigel
Alltid online
Alltid online

Inläggav Fru S. tis okt 20, 2009 22:04

Självklart ska jag vaccinera mig!
Om inte för min egna skull så för att förhindra smittspridningen.

Mängden kvicksilver är samma som i en portion fisk.
Samma människor som tar tre-fyra sprutor när de åker utomlands vägrar ta en vaccinationsspruta som potentiellt kan rädda en annan människas liv.

Min son fick sin första spruta idag dessutom.
Han har jobbig astma och vi blev mycket lättade när han var bland de första som fick här ute.
Varför chansa?
Bild
Fru S.
Alltid online
Alltid online

Inläggav Kali tis okt 20, 2009 22:39

först så irriterade jag mig också på hysterin kring influensan. nu har jag istället börjat irritera mig nåt otroligt på hysterin kring vaccinet! jag tror inte en sekund att alla de som nu är bekymrade över all "skit" som finns i vaccinet i vanliga fall bekymrar sig över allt vi frivilligt får i oss varje dag.

-hur många läser innehållsförteckningen på all mat de köper? Hur många känner till vad de olika E-ämnena är för nåt? Hur många har funderat över om det verkligen är nyttigt för kroppen att äta enorma mängder konserveringsmedel o tillsatser varje år?

- hur många tänker på att huden är vårt största organ och det vi exponerar den för kommer in i kroppen? dvs läs innehållsförteckningen på din bodylotion, på din handcreme o på ditt läppglans och inse att varenda liten ingrediens i listan faktiskt tas upp av din kropp. en kvinna som använder läppstift varje dag i sitt vuxna liv äter ett par kilo läppstift sammanlagt. o alla vet vi ju hur trevliga ingredienser det är i kosmetika

- hur många tänker på väldigt mycket av vår vanliga hårdplast släpper ifrån sig ett ämne (miljögift) som kroppen uppfattar som hormonet östrogen och som man vet påverkar reproduktionsförmågan hos djur som exponeras för det? och hur många funderar på hur mycket vi får i oss av det?

- hur många oroar sig för att vi nu är hänvisade till att använda lågenergilampor som innehåller kvicksilver i alla våra armaturer och risken att en lampa går sönder någon gång är nog ganska stor i varje småbarnsfamilj

-hur många som skall på semesterresa till thailand eller någonannanstans funderar en enda sekund på vad hepatit-vaccinet innehåller? jag tror de flesta bara tar det för man vill inte bli magsjuk på semestern o doktorn rekommenderade det

jag skulle kunna fortsätta länge. o jag vet att dom finns som är ytterst noggranna med vad dom utsätter sig för. men de allra flesta är faktiskt inte det. o bara genom att bo i stan som jag gör så andas jag förmodligen in skadliga mängder av hälsovådliga ämnen och partiklar varenda dag.

det går heller inte att spekulera i smittspridning utifrån sitt egna perspektiv. att förutsätta att ens barn troligen kommer få det och att därför säga att man inte behöver vaccinera sig för att skydda barnet blir ett märkligt resonemang som bara håller om en massa antaganden håller. blir man smittad på bussen eller på ica vilket lika gärna kan hända så rasar ju det. och tar man vaccinet så får man ju för övrigt antikroppar att överföra till sitt ammande barn.

slutligen så kan det ju vara värt att begrunda att om vi i framtiden skall fortsätta att vara så skyddade och ha det så bra som vi har det här i sverige så kan inte alla bara tänka på sig själva. även om bara ett barn dör i svininfluensan så kommer det vara en otrolig katastrof för den familjen. och i stora delar av världen så dör eller skadas för livet fortfarande 1/4 av alla barn som drabbas av en simpel barnsjukdom som mässling! hade inte den stora majoriteten vaccinerat sig här så hade det varit verkligheten även hos oss.
Användarvisningsbild
Kali
Alltid online
Alltid online

Inläggav Strumpan tis okt 20, 2009 23:08

Tack för ditt inlägg Kali!
BildBild url=http://lilypie.com]Bild[/url]
BildBild
Användarvisningsbild
Strumpan
Alltid online
Alltid online

Inläggav Tossy tis okt 20, 2009 23:19

:qaf Du är grym Kali :qaf
Bild
Bild
Användarvisningsbild
Tossy
Alltid online
Alltid online

Inläggav Msevl ons okt 21, 2009 02:03

hehe

jag avstår iaf. Vi fick inget vaccin vid fåge4linfluensan,som var mycket farligare än detta..o se hur d gick..BRA!

Skulle massa människor dött (alltså friska) skulle jag gjort det,men i sverige har ingen dött än..förutom de två jag skrev om förut...

sen har jag koll på maten i affären..köper inte färdigt,konserverat,fisk mm..o kött äter jag ej
Användarvisningsbild
Msevl
Galen i vimedbarn.se
Galen i vimedbarn.se

Inläggav Fru S. ons okt 21, 2009 06:22

Kali: I lööööööööve jo!
Bild
Fru S.
Alltid online
Alltid online

Nästa