Banner Forum Image

Ska du vaccinera dig?

Snack om allt möjligt!

Ska du vaccinera dig?

-Absolut inte!
9
12%
-Ja,absolut!
38
50%
-Vet ej än...
28
37%

Antal röster : 75

Re: Ska du vaccinera dig?

Inläggav Fru S. » fre okt 30, 2009 22:56

Cecilia*: Nej det är INTE sant! Hur skulle det kunna vara det?
Du får en så liten dos "smitta".
I så fall skulle INGET vaccin funka!
Detta vaccin är inget unikt eller konstigt, den enda skillnaden från det vanliga influensavaccinet är just att det innehåller svinis istället för de vanliga sorten.

Shit, vad trött jag blir.

Om dom bara kunde sluta skrämma upp folk.

Jag läste nån lustigkurres blogg idag. Han trodde på att LHCF kost kunde ge skydd mot svinfiluensa och hade en massa teorier om att regeringen var ute efter oss... Jo men visst är det så. Alla är ute efter dig! Kanske lite medicinering som behövs där.
Bild
Bild
Fru S.
Alltid online
Alltid online

Inläggav Fru S. » fre okt 30, 2009 23:01

Sofia: å herrregud. Alltså jag har aldrig hört talas om detta! Men finns det liknande för glödlampor och lysrör?
Dom innehåller också gaser och skit.

Jaja, man får lära sig nåt nytt varje dag. =)

Det finns dom som har en "mössa" på sig nu. Dom är lite behagligare.
Jag gillar det kallare ljuset, det återger färger bättre....

Nördorama.
Bild
Bild
Fru S.
Alltid online
Alltid online

Inläggav Cecilia* » fre okt 30, 2009 23:05

Fru S - Nej, jag tyckte också att det lät VÄLDIGT underligt att det skulle smitta på det viset.

Det som gör en nojig är när man läser saker som detta (från sid 5 i denna tråd):

Caroliinen skrev:Sen några dagar efter de ringde min syster och frågade om Noah hade tagit sprutan och då sa jag att hon inte rekomenderade de och då berättade hon att en av henne närmsta vänners barn som är 4 och 6 år har tagit sprutan och att de nu ligger på sjukhuset i respirator och vet inte om de kommer att överleva! Och då fick man sig en tankeställare..men jag har ju inte sett nåt i tidningarna sa jag till min syrra och då sa hon att ja de vill väl kanske inte gå ut med de för att de skrämmer väl många och då tar de inte sprutan men mamman har iaf pratat med några tidningar den här veckan så de kommer att komma ut, barnen har fortfarande inte vaknat upp.
Cecilia*
Alltid online
Alltid online

Inläggav Fru S. » fre okt 30, 2009 23:28

Jag vet allvarligt talat inte vad jag ska svara på det.

OM det är så att två små barn ligger i respirator pga vaccinet då är det fruktansvärt.

Min lilleman klarade sin första dos bra, han var typ däckad på dagis dagen efter, så tvekar jag inte en sekund på att ge honom dos nummer två.

Caroliinen: Varför hamnade dom i respirator? Hur kunde dom bli så sjuka?
Bild
Bild
Fru S.
Alltid online
Alltid online

Inläggav Tigi » lör okt 31, 2009 10:41

det undrar jag oxå Caroliinen? låter ju hemskt :(
Bild

Bild
Tigi
Alltid online
Alltid online

Inläggav Kali » lör okt 31, 2009 11:45

jag känner mig väldigt skeptisk till det där med de två barnen. det går inte att hemlighålla för att "inte skrämma upp" för den medicinskt ansvariga personalen har skyldighet att rapportera in alla biverkningar och möjliga sådana. att underlåta att göra det bryter mot lagen. Den information om biverkningar som rapporteras in är offentlig och jag är beredd på att satsa att samtliga kvällstidningar har en reporter som ringer minst en gång om dagen och kollar rapporterade biverkningar så här i pandemitider. Först med att publicera det hade ju sålt en rekordupplaga så jag tror knappast att de låter bli att publicera om det är riktiga uppgifter.

(fru S, när jag jobbade i bokhandeln kom det ibland böcker om hur man kunde bota cancer (!) genom att äta en viss diet, horribelt! om någon ägnar sig åt den typen av "medicin" så är det ett lagbrott som bryter mot lagen om kvacksalveri dessutom)
Användarvisningsbild
Kali
Alltid online
Alltid online

Inläggav milla » lör okt 31, 2009 13:55

Sådär ja... då har jag och sambon varit och vaccinerat oss :) Så nu är det väl bara att invänta smärtan i armen :shock: HUr ont får man egentligen,räcker det med att ta ett par alvedon? Hoppas jag slipper feber o annat :roll:
[url=http://lilypie.com]Bild[/url
Bild
milla
Alltid online
Alltid online

Inläggav Caroliinen » lör okt 31, 2009 14:10

Jag pratade med med min syster igår och hon har försökt fått ta på sin kompis som inte svarar i tlfn, ringt hennes man och han sa att han inte fick berätta någonting men att barnen nu har ettstabilt tillstånd men ännu inte vaknat upp.. de var de enda han fick berätta sa han och de är så mycket jag vet..återkommer när jag vet mer.
Caroliinen
Alltid online
Alltid online

Inläggav Msevl » mån nov 02, 2009 01:33

o nu kommer biverkningarna..massa nervskador...
14 döda i Norge,står d med stora bokstäver.
jag gjorde en research....ingen av de 14 var helt friska sen innan,så med andra ord är det 0 som dött av just bara influensan!
Precis som i sverige.De 2 som dog var oxå sjuka.
Sen är dessa inlägg kanon!:

Kommentarer (från YLE.fi)
2009-10-25 09:51Tomas
Det kan dö uppemot 2000 personer/år av vanlig säsongsinfluensa. Jag förstår inte varför man ska belysa varenda enskilt dödsfall, det stinker om hela grejen.
2009-10-24 23:46fyrabarnsmamma
hur många dör årligen i sviterna av den vanliga säsonginfluensan? finns de nån statistik på det?
2009-10-24 15:45Lite proportioner
Miljoner dör årligen i malaria på grund av det i tiderna tagna totalförbudet mot DDT. Nu har detta förbud lite lättats upp, men det är så dags nu.
Användarvisningsbild
Msevl
Galen i vimedbarn.se
Galen i vimedbarn.se

Inläggav lisap » mån nov 02, 2009 08:37

En dum fråga från en som inte finns på plats i Sverige: Vad är de nyaste rekommendationerna för små barn nu i Sverige? From när får våra småttingar ta vaccinet där hemma (om de inte tillhör riskgrupp, som jag har förstått får vaccinet iallafall)? Bor i Tyskland och här är det inte särskilt up-hypat, men vi flyttar hem i december och min pappa som är läkare har sagt att vi ska försöka få vaccin om det går i Tyskland, för att skydda oss mot de vågor som kommer efter den här första vågen av influensan. Dessa befaras tydligen bli mycket värre och dödligare än den första vågen då viruset muterar. Men tydligen ska vaccinationen hålla även mot det muterade viruset.... Bara vad jag hört...
Sist vi var hemma i Sverige sa man att barn under två år kunde få vaccinet, men av vad jag läst i den här tråden nu så uppfattar jag det som att de har ändrat den rekommendationen? Nån som kan upplysa mig? (-:
BildBild
Användarvisningsbild
lisap
Alltid online
Alltid online

Inläggav Kali » mån nov 02, 2009 11:17

tja, jag tror inte att föräldrarna till treåringen som dog i stockholm i helgen tycker att deras son INTE dog av svininfluensan bara för att han dessutom hade en muskelsjukdom.

givetvis dör de som är mest utsatta först, tex de vars immunförsvar redan är nedsatt av andra sjukdomar. men är det på något sätt mer okej att dom dör??? utan svininfluensan hade de ju förmodligen kunnat fortsätta leva. Så jag tycker inte att det blir 0 fall bara för att de hade andra sjukdomar innan.

jag är glad att jag är vaccinerad, inte minst när jag läste nyheterna idag, men jag är orolig för att så många andra inte är det. när jakob blir sjuk sätter det sig direkt i luftrören på honom och han har redan haft en lunginflammation denna höst. jag tror han skulle kunna bli ordentligt sjuk av en influensa och det vill jag faktiskt inte ens tänka på.

lisap: ingen dum fråga! barn under 3 år vaccineras i dagsläget inte om de inte tillhör riskgrupper. dels är det väl utifrån någon sorts "rather safe then sorry"- resonemang men dels också för att man så små barn inte bidrar så mycket till smittspridningen själva (de är ju hemma och/eller på dagis men knappast i så många fler sammanhang) o då räcker det att föräldrar och äldre syskon är vaccinerade.
Användarvisningsbild
Kali
Alltid online
Alltid online

Inläggav Tigi » mån nov 02, 2009 12:20

jag bara går å väntar på att bli sjuk..skitjobbigt! Kan ju inte ta vaccinet heller för det får vi ju inte förens..jaa typ en månad!! å då e det la kört redan kanske...föresten hjälper väl inte vaccinet förens ca 2 veckor EFTER att man tagit det va?? så om mna tat det så kan man ju ändå hinna bli sjuk inom dom 2 veckorna eller?....
Bild

Bild
Tigi
Alltid online
Alltid online

Inläggav Öga » mån nov 02, 2009 12:30

Tigi skrev:Öga-- e du gravid eller i riskgruppen? eller fick du vaccin ändå¨....här får vi nog vänta 1 månad tills vi "vanliga" får...

Jobbar som ssk på sjukhuset här i stan, så är ju lite "riskgrupp" på så vis. =)
Bild
MF 2009-09-19 v.14
MF 2011-01-07 v. 7
X 2011-06-14
Användarvisningsbild
Öga
Alltid online
Alltid online

Inläggav Tigi » mån nov 02, 2009 12:45

Öga skrev:
Tigi skrev:Öga-- e du gravid eller i riskgruppen? eller fick du vaccin ändå¨....här får vi nog vänta 1 månad tills vi "vanliga" får...

Jobbar som ssk på sjukhuset här i stan, så är ju lite "riskgrupp" på så vis. =)
oki oki
Bild

Bild
Tigi
Alltid online
Alltid online

Inläggav milla » mån nov 02, 2009 13:04

Ville bara säga att jag och min sambo vaccinerade oss i lördag och ingen av oss tillhör egegntligen någon riskgrupp,vi gjorde det för att våran dotter på 7 mån har förkylningsastma,jag frågade sköterskan som vi har varit hos med hennes förkylningsastma om hon tyckte att vi skulle vaccinera oss och hon sa att dom inte nekar någon så vi kunde göra det redan nu fast vi inte tillhör nån riskgrupp,även hon som vaccinerade mig sa att dom bara vaccinerar utan att fråga något även om man inte är i riskgruppen,så är det någon som är jätte orolig så gå och vaccinera er :)
[url=http://lilypie.com]Bild[/url
Bild
milla
Alltid online
Alltid online

FöregåendeNästa

Återgå till Föräldrasnack