Ska du vaccinera dig?
Re: Ska du vaccinera dig?
hm denna frågan e sååå svår....ja hade inte tänkt ta den men ja vet inte..har inte funderat så mkt på d heller så ja e så dåligt insatt i detta..men pratade me min mamma innan som tyckte ja skulle ta den...på ett sätt tänker ja på barnen att d kanske vore bäst att ta den för deras skull...men samtidit e d synd att barn inte får ta den...men förstår ju om den inte e helt testad å säker att dom inte vill ge den till barn...suck...svår fråga men sen e d ju som några skriver bra att få detta viruset så att man får stärkt försvar, min mamma hade hongkong flunsan å hon ble jätte dålig å hon va ju yngre å dom jämför la svinflunsan me den?? yngre tror ja e mer utsatta så dom tycker ja skulle va riskgrupp..men men ...som sagt e inte så bra insatt i detta ämne å ja hoppas ingen hoppar på mej för min okunskap nu.. men har ett par veckor på att bestämma mej...
-

evelina1985a - Alltid online

Inte hoppar vi på varandra här!
Jag tycker bara det är skitkul att debattera!
Jag tänkte inte heller vaccinera mig först. Jag tycker också att det kan vara bra att få influensan. MEN! Att ta vaccinet är ungefär som att få influensan. Man skickar ju in en liten, liten dos influensa så att immunförsvaret ska börja bilda antikroppar, det är därför vissa får svaga influensasymptom.
Jag kommer vaccinera mig för att skydda de omkring mig som inte får ta vaccin, tex Gustavs bästa kompis.
För sanningen är den att det är unga som blir sjukast.
Men alla blir inte jättesjuka, man kan tom ha denna influensan utan att veta om det.
Så det kan gå bra, det kan gå dåligt.
Jag känner mig säker på att ta vaccinet, jag tror inte på några konspirationsteorier.
Jag litar på forskarna, läkarna och läkemedelsverket som säger att det är säkert.
Och argumentet att det inte är testat bemöter jag såhär: Influensavaccin har funnits länge. Mot den "vanliga" stammen influensa. Den enda skillnaden nu är att man bytt ut den vanliga mot svininfluensan.
Jag tror att forskarna fixar det.
Jag tycker bara det är skitkul att debattera!
Jag tänkte inte heller vaccinera mig först. Jag tycker också att det kan vara bra att få influensan. MEN! Att ta vaccinet är ungefär som att få influensan. Man skickar ju in en liten, liten dos influensa så att immunförsvaret ska börja bilda antikroppar, det är därför vissa får svaga influensasymptom.
Jag kommer vaccinera mig för att skydda de omkring mig som inte får ta vaccin, tex Gustavs bästa kompis.
För sanningen är den att det är unga som blir sjukast.
Men alla blir inte jättesjuka, man kan tom ha denna influensan utan att veta om det.
Så det kan gå bra, det kan gå dåligt.
Jag känner mig säker på att ta vaccinet, jag tror inte på några konspirationsteorier.
Jag litar på forskarna, läkarna och läkemedelsverket som säger att det är säkert.
Och argumentet att det inte är testat bemöter jag såhär: Influensavaccin har funnits länge. Mot den "vanliga" stammen influensa. Den enda skillnaden nu är att man bytt ut den vanliga mot svininfluensan.
Jag tror att forskarna fixar det.
- Fru S.
- Alltid online

fru s: jag ska gå igenom tidningarna från vår lokaltidning och se vad dom heter..
hittar jag inte det så kanske det återkommer i tidning snart igen då det pratas mycket om detta.
hittar jag inte det så kanske det återkommer i tidning snart igen då det pratas mycket om detta.
- HärligaTöser
- Alltid online

Fru S; man vet aldrig vilka reaktioner man kan få när man skriver i en sån här het debatt..hehe..men ja e villig att ta den iofs om nån tycker mitt argumnent låter heeelt tokigt... men ja tror no att du har rätt på en del punkter...men som sagt ska fundera å fundera å fundera...hehe
-

evelina1985a - Alltid online

Tänkte bara tipsa om att det finns lågenergilampor, från bl.a Megaman som innhåller amalgam istället för flytande kvicksilver och som har ett hölje av silikon som gör det nästan omöligt för kvicksilvret att läcka ut. 
- milla
- Alltid online

såklart ska ingen känna sig rädd att bli påhoppad.
Alla åsikter ska väl berika forumets mångfald?
Som alltid när man tjötar så här via nätet är det svårt att känna av "tonen" o argument/åsikter kan ibland upplevas lite hetsiga. O så är det ju, man blir ganska hetsig beroende på persontyp i debatter men såklart får man inte bli alldeldess hysterisk o vara elak eller göra personangrepp.
Jag får nog erkänna att min man efter att läst mina inlägg i gårdagens debatt om vaccinationer kallade mig tyken o för på. Jag själv upplever inget sånt i mina inlägg. Men pga det ändrade jag mitt sista inlägg o la till att jag inte ville upplevas som mästrande!
Alla åsikter ska väl berika forumets mångfald?
Som alltid när man tjötar så här via nätet är det svårt att känna av "tonen" o argument/åsikter kan ibland upplevas lite hetsiga. O så är det ju, man blir ganska hetsig beroende på persontyp i debatter men såklart får man inte bli alldeldess hysterisk o vara elak eller göra personangrepp.
Jag får nog erkänna att min man efter att läst mina inlägg i gårdagens debatt om vaccinationer kallade mig tyken o för på. Jag själv upplever inget sånt i mina inlägg. Men pga det ändrade jag mitt sista inlägg o la till att jag inte ville upplevas som mästrande!
- che
- Alltid online

che: Hihi! Klart man låter lite "mästrande" när man verkligen vill poängtera nåt. Det gör jag också.
Man blir ju lite passionerad. När man tycker man har rätt.
Jag tycker inte du låter tyken. Du är bara bestämd. Och jag med.
Man blir ju lite passionerad. När man tycker man har rätt.
Jag tycker inte du låter tyken. Du är bara bestämd. Och jag med.
- Fru S.
- Alltid online

milla: jag har jobbat med Megaman. Dom gör mycket bra lampor och det var väl en bra idé, men amalgam innehåller väl kvicksilver?
Nåväl, det händer väldigt, väldigt sällan att lampor bara exploderar.
Nåväl, det händer väldigt, väldigt sällan att lampor bara exploderar.
- Fru S.
- Alltid online

Fru S: Som jag har förstått det så inhehåller amalgam kvicksilver men i fast form,och inte i flytande form som det är i de flesta vilket gör att det inte läcker ut lika lätt o med silikonhöljet blir det ännu "säkrare"
Har också jobbat med megaman och tycker dom är superbra
Glömde svara på det som trådeg egentligen handlar om.... Jag och min sambo kommer att vaccinera oss för att skydda barnen,våran lilla tjej har förkylningsatma så jag vill inte att hon ska åka på det,men dom vill inte vaccinera henne eftersom hon inte har allvarlig astma och då inte är i riskgruppen,men jag vill självklart skydda henne så gott jag kan speciellt eftersom hon redan haft 7 förkylningar och förra gången fick vi ligga på sjukhus 2 dagar pga hennes förkylningsastma
Glömde svara på det som trådeg egentligen handlar om.... Jag och min sambo kommer att vaccinera oss för att skydda barnen,våran lilla tjej har förkylningsatma så jag vill inte att hon ska åka på det,men dom vill inte vaccinera henne eftersom hon inte har allvarlig astma och då inte är i riskgruppen,men jag vill självklart skydda henne så gott jag kan speciellt eftersom hon redan haft 7 förkylningar och förra gången fick vi ligga på sjukhus 2 dagar pga hennes förkylningsastma
- milla
- Alltid online

Fru S. skrev:Här skrev jag ett lite irriterat inlägg.
Men jag tog bort det.
Jag inser att jag kan berätta om fakta, att jag kan lägga fram hur jag tänker, MEN jag kan aldrig få en människa som bstämt sig för nåt att ändra på sig.
Jag hoppas bara att så många som möjligt vaccinerar sig så kanske vi kan utrota denna influensa.
Det är ju därför man vaccinerar sig. För att utrota en sjukdom.
Precis som vi gjort med tex polio och mässlingen.
Och detta vaccin är testat. Det är inte farligt.
Om man är så rädd för att stoppa farliga ämnen i kroppen bär man genast sluta äta smågodis, äta chips, sluta röka, snusa, dricka alkohol och bara leva på egenodlade grönsaker och dylikt.
Tänkte bara poängtera än en gång att man inte ens kan göra det sista du nämner; egenodlade grönisar; man får i sig "skit" ändå.
En härlig värld vi lever i. ;P
-

Öga - Alltid online

Har nu btw vaccinerats i förrgår.
Känner mig lite halvhängigt förkyld å febrig å har en jätteböld på överarmen som lyser lika ilsket rött som den gör ont.
Härligt.
Detta betyder att mitt immunförsvar gör sitt jobb; slåss med viruset och bildar antikroppar.
Otrevligast är när folk glömmer att man blivit vaccinerad å ger en vänskaplig klapp på axeln....
Känner mig lite halvhängigt förkyld å febrig å har en jätteböld på överarmen som lyser lika ilsket rött som den gör ont.
Härligt.
Detta betyder att mitt immunförsvar gör sitt jobb; slåss med viruset och bildar antikroppar.
Otrevligast är när folk glömmer att man blivit vaccinerad å ger en vänskaplig klapp på axeln....
-

Öga - Alltid online

Öga-- e du gravid eller i riskgruppen? eller fick du vaccin ändå¨....här får vi nog vänta 1 månad tills vi "vanliga" får...
- Tigi
- Alltid online

Jag läste en diskussion på Aftonbladet nu där "vaccin-motståndare" påstår att ökningen av smittade fall av svininfluensan beror på att massvaccinationen har börjat. Kan det vara så? De biverkningar man får av vaccinet är väl inte "riktiga" svininfluensan? Det kan väl inte smitta andra?
Jag börjar nästan ångra mig nu att jag lät vaccinera Niklas i onsdags...
Jag börjar nästan ångra mig nu att jag lät vaccinera Niklas i onsdags...
- Cecilia*
- Alltid online

Jag fortsätter lite OT då...
Det stämmer att man ska lämna rummet om en lågenergilampa går sönder, det kan man läsa om här: http://www.energimyndigheten.se/sv/Hush ... icksilver/
Det är ju alltså ingen katastrof om den går sönder...det är dock en katastrof att de lyser med sånt obehagligt sken!
Hoppas de löser det innan vi övergår helt till lågenergilampor.
Det stämmer att man ska lämna rummet om en lågenergilampa går sönder, det kan man läsa om här: http://www.energimyndigheten.se/sv/Hush ... icksilver/
Det är ju alltså ingen katastrof om den går sönder...det är dock en katastrof att de lyser med sånt obehagligt sken!
-

Sofia85 - Alltid online

[/url