Annons
Bli medlem

Ska du vaccinera dig?

Snack om allt möjligt!

Ska du vaccinera dig?

-Absolut inte!
9
12%
-Ja,absolut!
37
50%
-Vet ej än...
28
37%

Antal röster : 74

Re: Ska du vaccinera dig?

Inläggav Pullan tis okt 27, 2009 12:20

Skulle aldrig få för mig att vaccinera mig eller mina barn, - om de ej befann sig i riskgruppen.
Media förstorar upp denna jädrans influensa,
Men har det hänt något allvarligt här då?
NEJ!
Tänk så många ungar som blivit sjuka hittills här i sverige och inte alls dött eller hamnat på sjukhus!! ?
Dom ska vara GLADA över att dom blev sjuka FÖR att dom har byggt upp ett RIKTIGT immunförsvar mot influensan och kommer därför inte få den igen.

De som vaccinerar sig nu - ska ni hålla på att göra om det år ut och in? För vaccinet håller inte så länge.
DÄREMOT så är det väl jättebra att folk i RISKgrupper vaccinerar sig, det kan jag verkligen förstå om dom vill.
Hittills har två personer dött i sverige i denna influensa, och inte var dom friska från början inte..
Det dör FLER människor i den vanliga influensan än den här!

Dom har haft för bråttom med detta vaccinet, hysteri hit och hysteri dit! Dom överdriver något så totalt! Man känner sig lurad, lita inte på vad du får höra från media!
Vad hände med fågelinfluensan för ett par år sen? INGET!
Och alla andra sjukdomar som aldrig utvecklats?

Lita på immunförsvaret - VI behöver bli Sjuka för att få ett BRA immunförsvar! Och det här med att vi ska vaccinera oss pga smittspridning är löjligt! Dom som är i riskgruppen kan vaccinera sig och blir då INTE smittade av oss. Och vad det gäller barnen som är mindre än tre år så kan dom bli smittade VAR SOM HELST, för vi tänker inte isolera oss här hemma från folk bara för att hon inte får vaccinera sig och för att vi inte ska smitta henne..
Barn klarar sjukdomar utmärkt! dom är gjorda för det, och dom behöver bygga upp sitt immunförsvar så att dom klarar sig när dom blir äldre.
så ge inte barnen vaccinet!

För det är ju inte direkt så att svininfluensan har skapat massdödande här i Sverige!
BildBild
Pullan
Kan inte slita sig från vimedbarn.se

Inläggav HärligaTöser tis okt 27, 2009 15:00

tänker inte heller vaccinera mig. tycker oxå media förstora upp det hela för att få sälja mer.
först hade vi galna ko sjukan, sedan fågelinfluensan och nu svininfluensan..
nästa kattsjukan?
visst vissa har dött av influensan och vaccinet.. men varje år dör 500-600 människor i den vanliga influensan. ingen skriver det.
när man fråga de kunniga så vet dom inte mycket om vaccinet överhuvudtaget och sedan säger dom att man kan egentligen inte känna skillnad på den vanliga influensan och baconfebern.
gravida ska ta sprutan men inte barn under 3år. får ni ihop det? det gör inte jag.
varför ska man ta den undra man? jo för att skydda andra till att få den.. låter ju som mega farligt.. ne detta influensa-prat gå mig på nerverna.
BildBild BildBild
BildBild
HärligaTöser
Har vimedbarn.se som startsida

Inläggav Fru S. tis okt 27, 2009 17:00

Bild
Fru S.
Alltid online
Alltid online

Inläggav Tossy tis okt 27, 2009 18:44

Jag måste bara få påpeka, influensan har inte tagit fart ordentligt här än! Och det kommer säkert dö flera under säsongen, både de gamla och sjuka som drabbas i vanliga fall, men skillnaden med denna är att den drabbar yngre, vuxna framförallt, värre än vanligt!!

En riktigt bra artikel Fru S.
Bild
Bild
Användarvisningsbild
Tossy
Alltid online
Alltid online

Inläggav Kali tis okt 27, 2009 21:41

alltså, kan någon länka mig till någon vetenskaplig FORSKNING som visat att det är bättre att ha sjukdomen än att ta vaccinet ur en skyddssynpunkt senare? Jag skulle gärna vilja läsa det, det är trots allt bara kemi o biologi på den nivån o kroppen ser inte skillnad på väldigt många ämnen om de är syntetiska eller ej om de bara är likadant molekylärt uppbygd. Tills dess att någon bevisat motsatsen tror jag att det är en myt påhittad av vanligt folk för att det låter riktigt.

Sen tycker jag faktiskt det är BS att skriva att barn klarar sjukdomar utmärkt och är gjorda för att hantera dom. 100 000 barn dör i världen VARJE DAG. Enda anledningen till att vi slipper det är att vi bor i ett i-land med vaccinationsprogram (jo!) mot många av de allra dödligaste barnsjukdomarna, att alla har rätt till sjukvård och att vi har tillgång till en modern och effektiv och högkvalitativ vård. Det har inte ett smack att göra med att barn skulle klara sjukdomar extra bra. Tvärtom, outvecklade immunförsvar klarar mindre och barn dör fortare och oftare vid allvarlig sjukdom. Tex blir de mycket fortare uttorkade än vuxna och dör av den anledningen ofta av vanlig diarée om de haft oturen att födas i tredje världen.

De som blir allra mest utsatta om många inte vaccinerar sig är de som både är riskgrupp och inte kan vaccinera sig, tex barn som är allergiska mot ägg. Så det går inte bara att säga att om riskgrupperna vaccinerar sig så kan alla andra strunta i det.

Anledningen till att man kan ge vaccinet till gravida men inte till småbarn beror förstås på att man sprutar in vaccinet intramuskulärt. Där reagerar kropppen på det och börjar bilda antikroppar. Dessa antikroppar kommer passera över till fostret men det mesta av vaccinet kommer det inte.

Galna-ko-sjukan är en sjukdom som finns men det är inte en influensa och den är inte smittsam mellan människor om man inte äter upp varandra. Det är en prionsjukdom så det är något helt annat iaf och kan inte jämföras.

Fågelinfluensan var/är förvisso en influensa men de allra flesta stammarna var inte särskilt smittsamma, majoriteten som smittades gjorde det genom närkontakt med fåglar. Så det går inte heller att likställa. Tror aldrig det utfärdades någon pandemivarning heller utan man bevakade den noga bara.

Dessutom brukar man säga att 2000 dör i vanliga influensan varje år.

Just det, man behöver inte vaccinera sig mot svininfluensan varje år för att man gjort det ett år. Anledningen till att många äldre vaccinerar sig varje år är ju att det är olika influensastammar, inte att skyddet är så kortvarigt.
Användarvisningsbild
Kali
Alltid online
Alltid online

Inläggav Nelia tis okt 27, 2009 22:53

Hmm.. tror jag blir mer och mer säker på att jag ändå ska låta vaccinera mig efter att ha läst hela tråden nu plus den sidan som Fru S postade. Tack! Får bara hoppas jag klarar mig fram till v. 50 då vi börjar med vaccinationen på mitt jobb.
Bild
Användarvisningsbild
Nelia
Alltid online
Alltid online

Inläggav Kali tis okt 27, 2009 23:05

nu har jag också läst artikeln du länkade till Fru S o jag vill bara säga att kärleken är ömsesidig! :D :D
Användarvisningsbild
Kali
Alltid online
Alltid online

Inläggav Tigi ons okt 28, 2009 00:01

jag undrar fortfarande vem man kontaktar om man nu skulle vilja vaccinera sig????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????

:D
BildBild
Tigi
Alltid online
Alltid online

Inläggav Kali ons okt 28, 2009 09:41

tigi: din vårdcentral. men om jag inte har helt fel så är det nog några veckor kvar innan de börjar med de som inte tillhör riskgrupperna. men du kan ju alltid ringa o fråga ändå
Användarvisningsbild
Kali
Alltid online
Alltid online

Inläggav Fru S. ons okt 28, 2009 10:16

Kali: BRA!
Jag har totalt lackat ur på alla konspirationsteoretiker som bara sprider sin skit så att folk som inte vill/orkar/bryr sig tar till sig dessa lögner som sanning.

Jag gillar argumentet att man inte vill ta vaccinet pga att man inte vill att läkemedelsföretaget ska tjäna pengar.
Då kan man ju sluta handla helt och hållet. Vilket företag jobbar INTE för att få en vinst???
Bild
Fru S.
Alltid online
Alltid online

Inläggav Tossy ons okt 28, 2009 10:38

Haha, ja inte är de många inte! Dessutom hade ju läkemedelsföretagen redan fått betalt så de har redan tjänat sina pengar oavsett om vi vaccinerar oss eller inte! Tycker nog det är mer dumt att de skulle få tjäna pengar på att sälja nåt som inte används i så fall!
Bild
Bild
Användarvisningsbild
Tossy
Alltid online
Alltid online

Inläggav ullis78 ons okt 28, 2009 11:06

Tack Fru S för länken, men jag vet iofs redan var jag står!

Jag har aldrig tvekat över att vaccinera Amanda eller mig själv. Har bara vart lite orolig eftersom man e gravid o undrat om det skulle kunna påverka bebisen negativt!

Synd att det blivit en så stor uppståndelse ang vaccinet, det klart att folk blir rädda! Samma dag som Amanda vaccinerats så var det stora löpsedlar där det stod: "Så sjuka blev vi av vaccinet"!!! Så TRÖTT man blir! Men jag visste ändå att jag gjort rätt o Amanda fick inga bivverkningar alls! Och om dom blev så dåliga av vaccinet, hur sjuka hade dom då inte blivit om dom blivit smittade undrar jag?!

Jag tycker att det är ens ansvar mot sina medmänniskor att ta vaccinet o nonchalant om man inte gör det! Så tycker jag!
BildBildBildBildBildBild

Bild
Användarvisningsbild
ullis78
Alltid online
Alltid online

Inläggav Taweret ons okt 28, 2009 11:35

Fru S jag läste din länk inatt när jag satt uppe, så bra lösning för skeptiker hoppas att den lyckas omvända en hel del.

Jag har aldrig varit rädd för vaccinet utan mer väntat för att se vad dom ger för råd här i Norge. Nu har även dom bestämt att det ska massvaccineras så när det kommer kallelse om att jag får vaccinera mig så kommer jag göra det. Mannen hade vi bestämt sen förut att han skulle vaccinera sig då det redan varit någa på hans jobb som haft svininfluensan. Vi gör det för barnens skull så att vi inte blir sjuka och inte kan ta hand om dom, det är nog så jobbigt att ta hand om dessa små vid en vanlig liten förkylning.
BildBild

BildBild
Användarvisningsbild
Taweret
Alltid online
Alltid online

Inläggav Pullan ons okt 28, 2009 11:39

Tror inte jag kommer ångra mig.
jag blir hellre sjuk och tar det då - tror inte jag kommer dö av någon influensa..
I så fall blir jag den första i sverige som dör utanför riskgrupp då.

som sagt - tror barnen klarar sig riktigt bra ändå!
Det säger ju även läkarna, eftersom barnen inte får vaccinera sig.
Lita inte på ALLT ni hör från media, det säger jag!

Lita på ert eget omdöme, ni känner ju bäst själva!
BildBild
Pullan

Inläggav HärligaTöser ons okt 28, 2009 16:27

pullan: gillar ditt inlägg--

det skulle vara roligt om media gick ut under "vanlig" influensa och sa att nu har den och den dött.. men det gör dom inte..

mesta anledningen för att jag inte ska göra är. att dom vet inte vad det är för vaccin ännu. bara att man ska ta den. det finns två vaccin över världen och sverige ha valt den med kvicksilver och inte med det utan. vi har sedan långt tillbaka förbjudet allt av kvicksilver men nu ska det gå igen. visst det är en liten mängd, men en i i vår familj tål inte kvicksilvret och det är många man inte få reda på som inte gör.
själv fick jag magsmärtor mot en spruta jag fick mot kikhosta när jag var liten. det har dom kommit på att det kunde vara pga av det.
är oxå rädd att detta är en vaccin som det där prepparatet min farmor den generationen skulle ta som var så bra när man va gravid. men efter några år kom det fram att det var inte så bra. barnen kom ut med lustiga fingrar m.m. den sjukdomen är döpt efter pillren. vaccinerna som man tar i basprogram hos bvc det har man ju alltid gjort och de är ju sådant som dom vet som händer om man tar det osv.

nu har ju dom flesta utav riskgrupperna tagit det och nu kommer det fram döttsfall som kommer ifrån vaccinet.
när man ringde smittskyddsverket(eller vad det heter) och frågade om biverkningar och varför man skulle vaccinera imot det och om det var jätte farligt.. biverkningarna dom var så många sa hon att hon bara kunne säg feber, lite ömhet.
varför man skulle, fick man som svar för att skydda andra. okej tänkte jag. är det farligt.. jo det är det, eller kan bli i vissa fel. enligt min mening så tycker jag om det skulle vara så farligt som tidningarna skriver så skulle det vara obligatoriskt att ta den, annars dör man... nej jag vet inte vad man ska säga. plus att många sidor skriver så olika.
BildBild BildBild
BildBild
HärligaTöser

FöregåendeNästa

Återgå till Föräldrasnack