Banner Forum Image

Ska du vaccinera dig?

Snack om allt möjligt!

Ska du vaccinera dig?

-Absolut inte!
9
12%
-Ja,absolut!
38
50%
-Vet ej än...
28
37%

Antal röster : 75

Re: Ska du vaccinera dig?

Inläggav Fru S. » sön nov 22, 2009 19:29

Ullis: Jag förstår dig helt och fullt. Man går in i "mamamode" och vill ju beskydda sitt barn till varje pris.
Bamsekram till dig vännen! Och en klapp på magen!
Bild
Bild
Fru S.
Alltid online
Alltid online

Inläggav Danem » sön nov 22, 2009 19:33

Jag måste bara säga TACK till er alla kloka människor här och speciellt till Fru S. och Kali,
ni har fått mig att inse det att jag inte vågar riskera att lämna min son utan mamma!
För det är ju så att man vet aldrig ifall det är just jag som inte tillhör en riskgrupp men ändå stryker med..

Vi ska vaccinera oss här hemma men det blir först i början av december,
än har jag inte bestämt om Oliver ska få men det lutar mest åt att han med ska få det.
Min största oro där är hur vaccinet ska påverka honom men han har inte fått något av de andra vaccinerna,
fast å andra sidan vågar jag heller inte riskera att vi blir utan våran lilla Oliv..
BildBild
BildBild
Danem
Alltid online
Alltid online

Inläggav Fru S. » sön nov 22, 2009 19:48

Danem: Tack själv!

Ibland känns det som om man stångar huvudet blodigt och att ingen lyssnar, så när jag får se att nån gör det så blir jag jätteglad!

Gustav har fått två doser vaccin. Det enda som hänt med honom är en febertopp på tre timmar och att han sov väldigt djupt i två nätter.

Jag tycker så här: Better safe than sorry.
Bild
Bild
Fru S.
Alltid online
Alltid online

Inläggav ullis78 » sön nov 22, 2009 20:05

Fru S: Tack, det värmde!
Bild

BildBild
Användarvisningsbild
ullis78
Alltid online
Alltid online

Inläggav Tigi » sön nov 22, 2009 20:14

Danem-- vad skönt att du känner att du vet vad du vill nu =)...jag kan kanske lugna dig med att Leia inte blev påverkad någonting av sprutan förutom att hon va lite öm i benet där hon fick den.... Jag blev inte heller påverkad nånting....M fick dock liite feber typ 38,4 men jag tycker inte det e så mkt..så man kan ha tur..
Bild

Bild
Tigi
Alltid online
Alltid online

Inläggav evelinah » sön nov 22, 2009 21:09

jag e bara i vecka 7 & har vaccinerat mej.. skulle jag nu få missfall tror jag inte det e därför. jag litar på det läkarna & de på mvc säger, inte allt som alla möjliga skriver på nätet..

jag kan inte påstå att jag varit särskilt skräm av influensan, men valde att vaccinera oss ändå. jag e inte den som tänker att "det där händer inte oss" för det skulle det lika gärna kunna göra. för alla blir inte svininfluensan bara som vanlig influensa. då e jag hellre på den säkra sidan & litar på dom kunniga i VÅRAT land. influensan har väl inte nått toppen än, eller vad säger man..

blev också lite fundersam över hur någon kan ha influensa (vilket det än är) och vara pigg..
BildBild

BildBild
Användarvisningsbild
evelinah
Alltid online
Alltid online

Inläggav Kali » sön nov 22, 2009 22:16

tack danem! :D

men rent tekniskt, när det gäller graviditet o vaccin, de allra första veckorna, medan fostret fortfarande lever på sin gulkropp och inte på moderkakan så borde det väl vara så gott som garanterat riskfritt?
Användarvisningsbild
Kali
Alltid online
Alltid online

Inläggav evelinah » sön nov 22, 2009 22:30

så tänkte jag också, kali.. men någon skrev på min bebis att då e det ju de mest kritiska veckorna & något med hjärnutvecklingen.. öh.. eller nått.. haha.. minnet ;-) jag e inte orolig i vilket fall.. nu blire sängen, adios!
BildBild

BildBild
Användarvisningsbild
evelinah
Alltid online
Alltid online

Inläggav Tossy » mån nov 23, 2009 09:52

Ja så bör det ju vara Kali, och troligen mindre risk ju tidigare det är. Vet bara att många rekommenderat v.12 vissa till och med att man ska vänta till efter v.20. Jag tror dock inte det är någon fara för fostret egentligen alls att bli vaccinerad, snarare kan det ju vara positivt om den får ett visst skydd också!
BildBild BildBild
Användarvisningsbild
Tossy
Alltid online
Alltid online

Inläggav svartam » mån nov 23, 2009 10:02

Ja,jag kan heller inte förstå hur man kan tycka att det är en vanlig influensa när det är före detta friska unga människor som dött!! Hur kan man ta så lätt på det??
Alla vet att det dör gamla människor varje år av influensa,men inte unga friska!!
Jaja,vågar man chansa så... Vi vaccinerade Emil i tisdags,(8 månader är han snart),och han var pigg o kry,men i fredags fick han snuva,hosta,och nu idag vaknade han med hög feber,så som det är för er,Mnismamma,så det kanske beror på sprutan ändå? Jag har en tid framme idag,8-månaderskontroll,så jag ska passa på att kolla med henne,och be dom lyssna lite på luftvägarna och så för säkerhetsskull.
Användarvisningsbild
svartam
Har vimedbarn.se som startsida

Inläggav MinisMamma » mån nov 23, 2009 11:33

Kan ju vara så svartam. Noel är fortfarande dålig och febrig. Han somnade i min famn igår kväll efter vällingen och nu idag 15min innan jag hade tänkt ge han lunch. Visst är det mysigt men ändå jobbigt när han är dålig. Men när han är vaken så är han hur pigg och glad som helst och springer omkring.. :)
BildBild

BildBildBildBild

Bild Bild
Användarvisningsbild
MinisMamma
Alltid online
Alltid online

Inläggav magda » mån nov 23, 2009 11:57

Nu är även Thea och T vaccinerade. Vi hade gott om vaccin på jobbet så dom kom dit igår när jag jobbade. Så vi slapp sitta i kö på bvc, skönt!! :-)
BildBild

Bild
Användarvisningsbild
magda
Alltid online
Alltid online

Inläggav aco » mån nov 23, 2009 13:55

Nu är hela familjen vaccinerad. Sonen på snart 1år visade inga biverkningar alls. Min sambo hade lite ont i armen. Jag hade mycket ont i armen och lite feber.
Känns ändå skönt att man har gjort det.

Hur lång tid tar det innan man har något skydd mot svininfluensan? Någon som vet?
Användarvisningsbild
aco
Gillar vimedbarn.se
Gillar vimedbarn.se

Inläggav svartam » mån nov 23, 2009 16:23

Aco,det tar två veckor innan man är skyddad.
Minismamma,var ju framme på bvc förut,och dom sa att det inte beror på sprutan,utan att det är en vanlig förkylning. :)
Användarvisningsbild
svartam

Inläggav evelina1985a » mån nov 23, 2009 19:02

hur länge tror ni barnen kan vara dåliga av sprutan?? lillan har varit gnällig sen i onsdags (hon fick sprutan i tisdags förra veckan) hon känns varm, men har ingen feber, näsan rinner å hon e allmänt gnällig inte den vanliga goa isabella som vi e vana vid...asså ja tror inte d e nåt allvarligt så men bara lite fundersam över hur länge d kan pågå,
Bild
Bild

BildBildBildBildBildBildBildBild

BildBildBildBildBildBild
Användarvisningsbild
evelina1985a
Alltid online
Alltid online

FöregåendeNästa

Återgå till Föräldrasnack