Snack om allt möjligt!
av Kali ons okt 21, 2009 21:06
sofia85: givetvis ska man få ifrågasätta! och jag tycker det är positivt att det finns dom som gör det. det som irriterar mig just nu är bara det att den stora majoriteten faktiskt inte gör det i vanliga fall. det blir lite som att sila mygg o svälja kameler. trots allt som skrivits de senaste åren är det ett litet fåtal som läser innehållsförteckningen på det mesta de köper (o själv för jag det nästan jämt men vissa saker VILL jag ha så då låtsas jag inte om att det är dåliga saker i dem...hemskt intelligent  ) och det var väl bara det jag ville ha fram, att denna enorma oro är alldeles orimlig för de allra flesta eftersom de aldrig oroat sig för detta tidigare och aldrig kommer göra det senare heller. jag tror inte heller socialstyrelsen är gud och jag tror mycket på sunt förnuft. min åsikt när influensan dök upp i somras var också att det hela var överdrivet o hade någon frågat mig då hade jag nog inte tänkt vaccinera mig. men sen började jag fundera över min världsbild och mina ideal och faktum är då att jag inte kan stå för att fatta ett beslut att låta bli att ta vaccinet för att jag är rädd för det när jag inser att det finns en samhällsnytta och ett skydd för andra som har anledning att vara rädda på riktigt. och som sprallos säger, om det inte finns någon personal på akuten (eller förlossningen!) eller hos polis eller brandkår då kan det få ödesdigra konsekvenser för massor av människor och potentiellt även många i min närhet. oj vilken lång harang men jag tror du är med mig  Så jag menade verkligen inte att hoppa på dig eller dumförklara dig (eller någon annan) för att ni är kritiska (och jag ber om ursäkt om det uppfattades så), bara att påpeka denna inkonsekvens hos de allra flesta och hur orimlig jag finner den. o tack för alla gulliga kommentarer för övrigt, känns fint att läsa 
-

Kali
- Alltid online

-
av Tigi tor okt 22, 2009 21:37
idag fick jag veta att alla gravida måste ta sprutan...de har inget val.
men lixom..om man nu skulle vilja ta sprutan..vart säger man till???!
-
Tigi
- Alltid online

-
av Nelia fre okt 23, 2009 18:24
ullis78: Är Amanda också riskbarn? Usch jag är så orolig för Joel eftersom han får så svår krupp när han blir sjuk  Men vet inte om de räknas som riskbarn... Vi ska vaccineras genom jobbet snart som sagt, och jag vet fortfarande inte om jag ska göra det eller ej. På ett sätt vill jag hellre få influensan och sedan bli immun, för jag tror inte att jag skulle få problem med den, men å andra sidan vill jag ju skydda Joel så mkt jag bara kan. MEN även om jag vaccinerar mig så kommer han ju säkert att få det genom förskolan, så då spelar det ju ingen roll ändå..  Åååh jag är jättekluven!!
-

Nelia
- Alltid online

-
-
av Tigi sön okt 25, 2009 20:14
Tossy skrev:Nej, inte är man tvungen att vaccinera sig bara för att man är gravid, du har alltid möjlighet att välja själv. Du får troligen ett brev hem i lådan, men annars lär det vara till din vårdcentral du ska gå. Men det dröjer några veckor innan alla som inte tillhör nån riskgrupp får vaccineras.
när M:s brors fru vaccinerade sig förra veckan ..eller jaa hon har vaccinerat sig för hon e gravid..o då sa dom att alla som är gravida MÅSTE vaccinera sig..för hon tänkte skita it bara för hon va beräknad IGÅR (har inte kommit än) ..så hon tänkte att det ändå inte e långt kvar lixom...men då sa dom att hon va tvungen ändå....
-
Tigi
- Alltid online

-
av che sön okt 25, 2009 23:18
Nej.
Jag anser inte att risken för mig o mitt barn som till synes är fullt friska att drabbas o bli farligt sjuka är särskilt stor. Jag anser att risken att bli allvarligt sjuk/få allvarliga biverkningar med ett relativt oprövat vaccin är betydligt större. Tycker media vinklar detta på ett sätt som skapar hysteri.
Mkt effektivt.
Jag tycker det känns jävligt obehagligt attfolk i allmänhet inte verkar reflektera över att detta är en industri som genererar förbannat mkt stash. Sjuka summor är i omlopp o som vanligt när ekonomiska intressen styr är risken stor att folks hälsa faktiskt inte ligger för läkemdelsföretagens bästa. Bara att det är ett sånt jävla ramaskri om den förbannade sprutan får mig att aktivt backa. Självklart ligger det en stor poäng i debatten gällande om hur kul det kommer bli om samhället slås ut men jag tror att vi har ett bättre skydd av att bli smittade o naturligt få ett skydd.
O vaccinera mitt barn när ett vaccin fortfarande befinner sig på rena bebisstadiet- nej tack.
Jag litar på mitt eget omdöme o min instinkt säger hell no.
-
che
- Alltid online

-
av che mån okt 26, 2009 22:43
Jo visst får vi oss en del skit- särskilt jag som använt gaffel i teflonpannan här hemma. Maken fick spelet. Men det är en annan historia.
Jag menar att bara för att vi får i oss skit är ju inte det i sig en anledning att stoppa i sig mer skit...eller? Vad man vill åt är ju att vi börjar reflektera o inte bara följer den stora strömmen. Alla känner ju själva vad som är bäst för sig o sin familj. Så länge valet är aktivt är det ju ett bra val som man gjort baserat på det man visste då liksom.
Tyckte bara att debatten berikades av huruvida dolda agendor såsom den enorma vinst som ligger i antågande gällande vaccinationen skulle lyftas. O poängteras.
-
che
- Alltid online

-
Återgå till Föräldrasnack
|