Ska du vaccinera dig?
Re: Ska du vaccinera dig?
Jag orkar inte riktig läsa igenom hela tråden, men ville tillläga lite info iaf.
I Nederländerna har de bestämt (som flera andra länder har jag för mig) att bara vaccinera riskgrupperna iom att influencan inte verkar vara så allvarlig för oss andra. Det interesanta är att de föra veckan har bestämt att vaccinera alla små barn mellan 6 mån och 4 år, darför att de anser att de är just en risk grupp!!
Detta bl.a. för att de drabbas hårdare, klarar inte andningshjälp lika bra och att det smittas så oerhört lätt mellan små barn.
Jag har varit mycket fundersam om jag skulle vaccinera mig eller inte. Jag tittar bl.a. hur Nederländerna agera i detta (jag kommer ju darifrån själv) darför att jag tror att det är mycket ekonomiska skäll till den almänna vaccinationen i Sverige. Men tycker det är självklart att man som riskgrupp borde vaccinera sig. Om nu Lukas som små barn skulle kunna va en riksgrupp, blir jag mycket mer angelägen att vaccinera honom...
I Nederländerna har de bestämt (som flera andra länder har jag för mig) att bara vaccinera riskgrupperna iom att influencan inte verkar vara så allvarlig för oss andra. Det interesanta är att de föra veckan har bestämt att vaccinera alla små barn mellan 6 mån och 4 år, darför att de anser att de är just en risk grupp!!
Detta bl.a. för att de drabbas hårdare, klarar inte andningshjälp lika bra och att det smittas så oerhört lätt mellan små barn.
Jag har varit mycket fundersam om jag skulle vaccinera mig eller inte. Jag tittar bl.a. hur Nederländerna agera i detta (jag kommer ju darifrån själv) darför att jag tror att det är mycket ekonomiska skäll till den almänna vaccinationen i Sverige. Men tycker det är självklart att man som riskgrupp borde vaccinera sig. Om nu Lukas som små barn skulle kunna va en riksgrupp, blir jag mycket mer angelägen att vaccinera honom...

- mingan
- Har vimedbarn.se som startsida

Broderibruden: som du har märkt så e den kanske inte så harmlös!! runt om i världen e d faktiskt MÅNGA som har dött å som flera har sagt e d inte som dom vanliga influensorna därför e d ju inte konstigt att d blir mer rusning av att folk vill vaccinera sej!!! denna influensa e ju som dom där honkongflunsorna å va dom nu heter å dom e ju "värre" än dom årliga flunsorna..
men d e ju MIN åsikt...
men d e ju MIN åsikt...
-

evelina1985a - Alltid online

Nu är vi vaccinerade hela högen! Gick ju rätt smidigt ändå, vi var med i andra gruppen som kom in. Men shit vad mycket folk när vi gick, tur vi var tidiga på plats.
-

Nelia - Alltid online

Vi har också vaccinerat oss idag och det var hur smidigt som helst. Säger dock som Nelia tur att vi vär där tidigt.
-

Taweret - Alltid online

Ok, då ska jag va tiiidig nästa vecka när jag får komma!
Idag var jag med Leon o vacc. Jag han inte komma in o fylla i hans personnummer förrän sköterkan hämtade oss, hihi! Snabbt!
Idag var jag med Leon o vacc. Jag han inte komma in o fylla i hans personnummer förrän sköterkan hämtade oss, hihi! Snabbt!
- Ki27
- Alltid online

åh vad skönt nelia o tawaret! jag ville vaccinerat jakob idag men han är sjuk
vi var tvungna att åka till barnakuten i natt o andas syrgas o adrenalin för att han skulle piggna till så det lär inte bli vaccin än på några dagar iaf.
-

Kali - Alltid online

Kali vad jobbigt med Jacob hoppas att han mår bättre nu.
Vi har fortfarande inte märkt av några biverkningar eftersprutorna, lite tröttare än vanligt kanske. Oskar är lite gnällig men han är extremt trött så det beror nog mer på det.
Vi har fortfarande inte märkt av några biverkningar eftersprutorna, lite tröttare än vanligt kanske. Oskar är lite gnällig men han är extremt trött så det beror nog mer på det.
-

Taweret - Alltid online

Usch jag blir så velig....vet inte hur vi ska göra, tycker det är jättejobbigt att ta ställning till om vi ska vaccinera Eddie... har ju precis blivit bestämt att de får vaccineras från 6 mån :/
Taweret - måste säga grattis till dig...har inte varit här på lääänge och har missat att du fått en liten goding till! =)
Taweret - måste säga grattis till dig...har inte varit här på lääänge och har missat att du fått en liten goding till! =)
-

missmoss - Gillar vimedbarn.se

Kali: Stackars Jakob
Är det otäcka herr krupp som är på besök eller? Vad surt att han inte får vaccin också, jag förstår ju varför men drygt att behöva vänta. Hoppas han kryar på sig snabbt! Kram!!
Jag har börjat få ont i armen nu, riktigt blåmärkesont, så jag lär nog få sova på vänster sida inatt. Får ont när jag lyfter över axelhöjd och när jag tar på armen.
Jag har börjat få ont i armen nu, riktigt blåmärkesont, så jag lär nog få sova på vänster sida inatt. Får ont när jag lyfter över axelhöjd och när jag tar på armen.
-

Nelia - Alltid online

tjolo... Idag har Leia fått vaccin.... inte jag å M för de prioriterade småbarnen först, så vi ska la gå dit i slutet av veckan sa dom å kola om vi får..annars får vi väl nästa vecka.... aahh jobbigt å gå dit bara.....M gick med Leia idag..dom fick vänta i ca 1 timme.... dem kom dit innan dom började å då var det redan fullt d'ärinne så mitt råd e INTE att gå tidigt utan senare för då har alla som e mest "oroliga" redan gått haha....fast jag tror det kanske kommer lugna ner sig lite senare i veckan.... aja Tibella fick ju inget vaccin som sagt men M frågade där och hon tyckte att det lät skumt att dom vägrade testa henne mot äggallergin igen...så på torsdagen skulle en läkare komma dit (till bvc) så hon skulle prata o fråga honom om Tibellas fall..sen skulle hon ringa oss så vi får se.....
Kali--fy vad trist
.. hoppas verkligen han blir kry fort nu...
Kali--fy vad trist
- Tigi
- Alltid online

Vad schysst att de skulle kolla upp Tibella, hoppas det löser sig. Jag gick också senare när jag fick min och då stod de verkligen och väntade på att det skulle komma fer. Nog tror jag tillströmmningen av folk är större nu, men det kan kanske vara värt att gå senare trots allt.
-

Tossy - Alltid online

tack alla för omtanken 
nelia: nej, det är inte krupp och inte astma. men blir han sjuk får han problem att andas. har läkartid bokad på barnmedicin på torsdag för att försöka ta reda på vad det är... vissa barn har ju tydligen känsliga luftvägar o läkaren igår sade att vi kanske bara behöver lite mediciner hemma för sådana här tillfällen. Det är drygt att betala nästan 500 spänn till taxi för att åka fram o tillbaka till östra sjukhuset (som ju verklignen inte ligger långt ifrån oss) mitt i natten varje gång Jakob blir förkyld.
tigi: konstigt att ni inte fick vaccin ändå, denna veckan skall alla under 40 få vaccinera sig i göteborg ju!
nelia: nej, det är inte krupp och inte astma. men blir han sjuk får han problem att andas. har läkartid bokad på barnmedicin på torsdag för att försöka ta reda på vad det är... vissa barn har ju tydligen känsliga luftvägar o läkaren igår sade att vi kanske bara behöver lite mediciner hemma för sådana här tillfällen. Det är drygt att betala nästan 500 spänn till taxi för att åka fram o tillbaka till östra sjukhuset (som ju verklignen inte ligger långt ifrån oss) mitt i natten varje gång Jakob blir förkyld.
tigi: konstigt att ni inte fick vaccin ändå, denna veckan skall alla under 40 få vaccinera sig i göteborg ju!
-

Kali - Alltid online

Jag ringde till den vårdcentral jag tillhör och jag kan inte boka tid för vaccination på mig själv förrän på fredag efter 12. Då har dom bokningsbara tider.
-

MinisMamma - Alltid online

kali-- jaa vi trodde ju det oxå..men jag tror att dom först tar småbarnen för dom vill väl att det ska räcka till dom i första hand.... så jaa vi får la vänta några dagar till ...s trist bara då alla jag känner fick den idag lixom..(alla vuxna då) men dom tillhör ju andra vårdcentraler å det e väl olika på alla tydligen! 
- Tigi
- Alltid online