Annons
Bli medlem

Ska du vaccinera dig?

Snack om allt möjligt!

Ska du vaccinera dig?

-Absolut inte!
9
12%
-Ja,absolut!
37
50%
-Vet ej än...
28
37%

Antal röster : 74

Re: Ska du vaccinera dig?

Inläggav anettejohansson ons okt 21, 2009 08:43

Jag röstade på vet inte än... Men de lutar mer åt att jag låter bli.. Har en del runtomkring mig som vaccinerat sig o många har blivit jätte dåliga av vaccinet o vem vet va som kommer längre fram!?? O om man vaccinerar sig nu så måste man väl fortsätta med de sen!?? O kommer de va gratis då oxå? Eller va kommer de kosta man kanske inte ens har råd att vaccinera sig då o då kanske viruset e starkare o värre. De e massa tankar som snurrar i huvudet tänk om o så.... Känns riktigt jobbigt faktiskt.
Bild
Bild
Bild
Användarvisningsbild
anettejohansson
Alltid online
Alltid online

Inläggav Tigi ons okt 21, 2009 09:27

jag kommer inte vaccinera mig.

mian barn får inte vaccinet heller... för dom e inte i riskgruppen och Tibella tål dessutom inte ägg så hon hade ändå inte kunnat ta det då det e äggprotein i vaccinet...

men jag tror inte att det e farligt med vaccinet...de som har fått det har ju inte blivit sjuka lixom..va jag har hört..

jag va nog mer rädd för MPR sprutan till mina barn ;)
BildBild
Tigi
Alltid online
Alltid online

Inläggav Tigi ons okt 21, 2009 09:28

hehe men jag röstar inte...för det finns inget "Nej" . . .
BildBild
Tigi
Alltid online
Alltid online

Inläggav Strumpan ons okt 21, 2009 09:29

Man tar två sprutor, båda är gratis.
BildBild url=http://lilypie.com]Bild[/url]
BildBild
Användarvisningsbild
Strumpan
Alltid online
Alltid online

Inläggav magda ons okt 21, 2009 10:00

Jag ska vaccinera mig, och jag tycker att man är oansvarig om man inte gör det. Dels för att skydda sin omgivning och våra barn som inte kan ta vaccinet.
Visserligen arbetar jag på en akutmottagning och utsätts för den nya influensan en del. Men jag hade gjort det ändå.

För att förhindra smittspridning måste det till en massvaccination. Att jämföra denna influensan med en vanlig influensa går inte, då detta är en helt ny virusstam. Vår generation och yngre för den delen, har dåligt skydd mot nya influensor. Våra föräldrar och mor/farföräldrar har gått igenom både asiaten och hongkongflunsan. Det ger dom ett bättre grundskydd och det beräknas att dom inte kommer drabbas lika hårt.

Thea går på dagis, och visst utsätts hon där. Men jag tror ändå att den största smittrisken ligger från ffa mig.

Så tänk på era barn innan ni avstår, för dom har ju verkligen inget skydd.
BildBild

Bild
Användarvisningsbild
magda
Alltid online
Alltid online

Inläggav svartam ons okt 21, 2009 10:03

Jag vet inte än...skitsvårt att bestämma mig,idag ska min gubbe ta sprutan,efter noga övervägande,då han är i riskgruppen(tappar 70 % lungkapacitet på våren då han har extrem pollenallergi,och astma.Men man har ju hört mycket nu oxå om biverkningarna där,och han är ju så jäkla allergisk mot mycket,så man får innerligt hoppas att han inte reagerar på vaccinet...Våra barn,8 och 10 år kommer vi inte att vaccinera,tror att dom fixar att få en influensa.Emil är ju för liten för detta oxå. Vad gäller mig själv,måste jag besluta mig idag,när jag blir förkyld sätter sig det oftast på luftrören,lungorna,men fan vad svårt jag har att bestämma mig! Pest eller kolera känns det som.Men jag skulle heller aldrig förlåta mig själv om jag kola vippen...Å,andra sidan vet man ju som sagt inte hur man reagerar på vaccinet,jag har ju oxå allergi mot en massa grejer...åh,så svårt det här!! Men man blir ju lire fundersam när det är så många i vården som inte tänker vaccinera sig
Användarvisningsbild
svartam
Har vimedbarn.se som startsida

Inläggav svartam ons okt 21, 2009 10:08

Hjälp mig ta ett beslut då...jag håller med om att man ska skydda omgivningen, å andra sidan byggs ju immunförsvaret upp,ju mer man utsätt för,och de som riskerar att bli jättedåliga av det här ska ju ta sprutan. Sen är ju den stora frågan,hur sjuka barnen blir av detta?
Användarvisningsbild
svartam

Inläggav Sofia85 ons okt 21, 2009 10:14

kali: Självklart finns risken att jag blir smittad före Lily, även om det är troligare att hon blir smittad först. Men oavsett vem som smittas först så får hon bättre antikroppar av mig genom amningen om jag blir sjuk än om jag vaccineras. Hon har dragit hem en massa dagisförkylningar till mig, men har själv inte blivit sjuk. Hon har på sin höjd varit lite snorig en dag. Det är ju så det funkar med amningen.
Jag blir hellre sjuk själv och gör sjukdomen lindrigare för Lily.

Angående vaccin i övrigt så funderar jag ordentligt över alla vaccin som ska tas. Att lite blint på socialstyrelsen är för mig inte ett alternativ. Vissa saker vet inte heller dem innan det är för sent. Samma sak angående innehållet i mat. Det finns en massa skit som folk stoppar i sig som är godkänt av livsmededelsverket, fast det är rent vansinne att ha det i mat. Det äter inte jag bara för att det "borde vara ofarligt, annars hade det varit förbjudet". Självklart är det en annan sak att avstå från vaccin än från mat, men jag tycker att man åtminstone borde få ifrågasätta saker, utan att tas för en idiot (nu menar jag inte att nån här inne har sagt det till någon).
Användarvisningsbild
Sofia85
Alltid online
Alltid online

Inläggav fredrik85 ons okt 21, 2009 17:47

jag håller med kali! :!: helt och hållet! :!: :D
fredrik85
Nykomling
Nykomling

Inläggav Sofia85 ons okt 21, 2009 18:05

Fan, jag har gått och tänkt hela dagen nu. Många av er skriver vettiga saker som jag har funderat på och jag tror att jag ska tänka om. Om Lily blir sjuk vill jag gärna vara frisk och orka ta hand om henne. Jag övervägar nog att vaccinera mig iaf.
Användarvisningsbild
Sofia85
Alltid online
Alltid online

Inläggav Tossy ons okt 21, 2009 18:33

Jag har inte blivit ett dugg sjuk av vaccineringen, men många blir det och det är även en väldigt vanlig bieffekt av det vanliga influensavaccinet också. Men tidningarna är bra på att förstora upp saker :-) Säkert är det fler som blir dåliga denna gång, men det lär ju bero på att vi inte varit utsatta för denna influensastam tidigare.

Det där med allergier är ju alltid knepigt! Efter sprutan så ska man sitta kvar 20 minuter just för att se om man reagerar, det är bra. Då kan man få hjälp på en gång.
Bild
Bild
Användarvisningsbild
Tossy
Alltid online
Alltid online

Inläggav sprallos ons okt 21, 2009 19:12

Jag kommer att vaccineras via jobbet och kommer definitivt ta det. Om både F och Victor däckar så kan åtminstone jag ta hand om dom + att man ju vaccinerar sig mot allt möjligt annat utan att blinka, så varför inte detta??

Kvicksilver finns i ALLA vaccin....och det har vi fått i oss sen vi fick vårt första vaccin som bebisar.

Riskgrupperna på mitt jobb har redan fått det och biverkningarna har varit allt från bara ont i armen där dom stack, till lättare influensa symptom.

Anledningen till att denna influensa är så upphaussad är att den är NY, dvs många kommer att åka på den. Därmed inte sagt att många kommer DÖ. Men vad händer med en vårdcentral om 50% av personalen däckar, eller ännu värre brandkår, polis och intensivvårdspersonal? Det är DÄRFÖR vi uppmanas att vaccinera oss, för att minska spridningen.
BildBild
Bild
STOPPA BARNPORREN PÅ INTERNET!!!
Ser ni något kan Ni DIREKT anmäla det här:
http://www.ecpathotline.se/hotline.asp
Användarvisningsbild
sprallos
Alltid online
Alltid online

Inläggav svartam ons okt 21, 2009 19:14

Ja,nu är det ett par timmar sen gubben var och tog sprutan,och han står på benen :)
Tösen min kom hem springande idag från skolan och sa,jag vill visst vaccinera mig,mamma!! Jag vill inte ha den där svininfluensan och döööö!!! Vi har fortfarande inte bestämt oss,till hundra,nu börjar jag vackla åt att vi ska ta vaccinet i allafall...
Användarvisningsbild
svartam

Inläggav Strumpan ons okt 21, 2009 19:16

Tossy; Fick du sitta kvar? Det behövde inte jag göra. Är du allergisk mot något eller var dom bara extra försiktiga hos er?
BildBild url=http://lilypie.com]Bild[/url]
BildBild
Användarvisningsbild
Strumpan
Alltid online
Alltid online

Inläggav Sinus ons okt 21, 2009 19:32

Här funderas det också fram och tillbaka. Just nu känns det som om det får bli en spruta. Men här kommer inte vaccinet förrän nästa vecka och då ska de börja med vårdpersonalen och sen riskgrupperna så jag vet inte när vi vanliga är på g.

Fick dock veta idag att en pojke i Lily´s barngrupp redan fått influensan och de träffades förra veckan... så det återstår att se vad som händer. Hon har idag varit väldigt snuvig men förhoppningsvis är det bara en vanlig liten förkylning *håller tummarna*
Bild
Användarvisningsbild
Sinus
Alltid online
Alltid online

FöregåendeNästa

Återgå till Föräldrasnack