Ska du vaccinera dig?
Re: Ska du vaccinera dig?
tänkte fråga er. hur vet man att man har smittas?. ingen läkare som kan svara på ju och inte kan man åka in och testa heller för då smittas man.
- HärligaTöser
- Alltid online

pratade med dom som är ansvariga för vaccinet här. iom att vi ligger på den avdelningen som kommer att användas för vaccination av barn i riskgruppen passade jag på. när jag sa vad caroliinen hade skrivit blev personalen typ chockade och sa att dom aldrig hört nåt liknande och ville gärna veta vilket sjukhus dessa barn ska ligga på. så du får gärna PMa det till mig.
i övrigt så konstaterar man att vaccinet ska vara säkert. biverkningar som avdomning vid sticket, feber, trötthet är de vanligaste.
det finns ju som sagt några som tyvärr går bort. men man kan faktiskt inte bara skylla på vaccinet i dom fallen. för det är inte fastställt. bara för att dom har fått vaccinet betyder inte automatiskt att de e vaccinets fel.
om man inte skulle vaccinera skulle döds antalet vara högre än vad det är! jag personligen tycker att man är sjælvisk om man inte vaccinerar sig och sina barn.
noa behöver mig och jag tänker då fan inte riskera mitt och andras liv för att jag inte tar en spruta!
i övrigt så konstaterar man att vaccinet ska vara säkert. biverkningar som avdomning vid sticket, feber, trötthet är de vanligaste.
det finns ju som sagt några som tyvärr går bort. men man kan faktiskt inte bara skylla på vaccinet i dom fallen. för det är inte fastställt. bara för att dom har fått vaccinet betyder inte automatiskt att de e vaccinets fel.
om man inte skulle vaccinera skulle döds antalet vara högre än vad det är! jag personligen tycker att man är sjælvisk om man inte vaccinerar sig och sina barn.
noa behöver mig och jag tänker då fan inte riskera mitt och andras liv för att jag inte tar en spruta!
Följ vår kamp http://www.lilleprins.blogg.se
- liten o jag
- Kan inte slita sig från vimedbarn.se

HärligaTöser skrev:tänkte fråga er. hur vet man att man har smittas?. ingen läkare som kan svara på ju och inte kan man åka in och testa heller för då smittas man.
du ringer VC så får du instruktioner av dom. vissa tar provet i din bil, andra har speciella säkra rum. de e lite olika. men självklart ska du testa dig om du misstænker att du har de
Följ vår kamp http://www.lilleprins.blogg.se
- liten o jag

Jag frågar en gång till, fick inte riktigt svar tidigare i tråden; Hör kruppbarn till riskgrupp?? Vart jag än läser så står det inget om barn som får falsk krupp vid förkylning, men Frixie, du skrev ju att din son ska få vaccin för att han då är ett riskbarn? Eller har jag missuppfattat kanske?
-

Nelia - Alltid online

min bvc läkare satt att dom som har falsk krupp inte tillhör riskgruppen....
-

evelina1985a - Alltid online

Nej, det är så jag förstått det också, att de inte hör till riskgrupp. Men jag är skitnojjig om jag ska vara ärlig, eftersom han får sådana andningsbesvär när kruppen väl drar igång. Tänk om han blir helt tät om han får influensan då?? Usch... Och vi kommer säkert bara att bli hemskickade, för det kommer väl bara att ses som "krupp" och inte ett allvarligt fall av influensan. Tänk om han går och dör, som den här 3-åringen nu??
Fan, jag har svårt att tygla min oro. Jag vet att det här stackars barnet hade en muskelsjukdom och så, men det är ändå jobbigt att läsa om det och få bilder framför sig om det skulle drabba oss. 
-

Nelia - Alltid online

Nelia: Jag fattar att du e orolig men Amandas jänmårige kusin har krupp o tillhör inte riskgruppen tydligen! Min svägerska e oxå jätteorolig för sist han va sjuk hade han lunginneflammation oxå!
Jag har förresteN hört att barm under tre som vaccineras bara ska få en dos men nu har Amanda fått en till kallelse, fast vi vet inte när än!! Nån mer med riskbarn som fått det????
Jag har förresteN hört att barm under tre som vaccineras bara ska få en dos men nu har Amanda fått en till kallelse, fast vi vet inte när än!! Nån mer med riskbarn som fått det????
-

ullis78 - Alltid online

ullis78,
Leon vaccineras, men han får en halv dos åt gången, så det är nog därför Amanda ska dit igen! Alltså två gånger för en full dos
Leon vaccineras, men han får en halv dos åt gången, så det är nog därför Amanda ska dit igen! Alltså två gånger för en full dos
- Ki27
- Alltid online

- liten o jag

Gustav får sin andra dos den 17 november!
Jag är glad att vi fick vaccinera honom .
Så fort det blir tillgängligt för allmänheten så står jag först i kön. Trots spruträdsla....
Nelia: Har inte ni en Barnmedicinmottagning dör ni bor?
Ring dit imorgon och om du inte får ordentliga svar messa mig så ringer jag till Gustavs doktor om du vill. Jag förstår din rädsla.
Härliga töser: Samma rekommendation till dig! Ring Barnmedicinmottagningen. Dom brukar vara jättebra uppdaterade och har koll. Eller så har jag svintur med vår mottagning här.
Jag är glad att vi fick vaccinera honom .
Så fort det blir tillgängligt för allmänheten så står jag först i kön. Trots spruträdsla....
Nelia: Har inte ni en Barnmedicinmottagning dör ni bor?
Ring dit imorgon och om du inte får ordentliga svar messa mig så ringer jag till Gustavs doktor om du vill. Jag förstår din rädsla.
Härliga töser: Samma rekommendation till dig! Ring Barnmedicinmottagningen. Dom brukar vara jättebra uppdaterade och har koll. Eller så har jag svintur med vår mottagning här.
- Fru S.
- Alltid online

hm lustigt allt detta...gustaf har ju sk falsk krupp å så fort han blir förkyld så börjar han ju hosta å allt d där...usch d e många tankar nu som kretsar i huvudet men som tur e så ska ja ju vaccinera mej om två veckor bara så då får han ju me eftersom han 4 år..så vi har alltså bestämt oss för att vaccinera oss både sambon å ja mkt för barnens skull!
-

evelina1985a - Alltid online

Fru S: Japp, ska nog ringa imorgon och prata med dem. Hoppas på samma trevliga bemötande som vi alltid har fått.
-

Nelia - Alltid online

På onsdag har det gått en vecka sedan Niklas fick sin spruta och ännu har han inte fått en enda biverkning, inte ens ont/svullnad/rodnad vid sticket och det känns väldigt skönt! Jag hoppas det inte blir någon biverkning hädanefter heller.
- Cecilia*
- Alltid online

Va skönt Cecilia*!
- Ki27
- Alltid online

Jag och min sambo ska gå och vaccinera oss på tisdag här i Tyskland - som så många andra för vår dotters skull...
Det jag undrar lite över är vad heter vaccinet de ger i Sverige? Jag tror nämligen att det är ett annat märke de använder här...hmmm. Ringde till barnläkarmottagningen igår och frågade om råd. De sa att de ännu inte hade vaccinerat något barn under tre år, men att vi kunde om vi ville (dock på egen "risk") hmmm, är väldigt osäker hur jag ska göra med Mia. Hon har ingen astma, men som kali skrev, är även Mia ofta förkyld och det sätter sig alltid direkt på luftrören med antibiotikakur till följd... Vet dock ej om detta direkt skulle klassas som "risk"?
Sen har jag läst om att det finns visst ett vaccin som de tagit fram speciellt för gravida och barn som inte innehåller några "förstärkare" (vad nu det är?), men det finns ej att få tag i i Europa utan endast i USA. (dock har tydligen militärer i Europa fått detta vaccin).
I övrigt kan jag säga att tyskarna är otroligt skeptiska till att vaccineras mot svininfluensan. I dagsläget räknar de endast med att högst 30% kommer att vaccinera sig. Dumt tycker jag, men bra för oss kanske, då vi hade turen att få vaccin. Tyskland har köpt in alldeles för få doser, så det gäller att vara super snabb här om man ska få överhuvudtaget...
Det jag undrar lite över är vad heter vaccinet de ger i Sverige? Jag tror nämligen att det är ett annat märke de använder här...hmmm. Ringde till barnläkarmottagningen igår och frågade om råd. De sa att de ännu inte hade vaccinerat något barn under tre år, men att vi kunde om vi ville (dock på egen "risk") hmmm, är väldigt osäker hur jag ska göra med Mia. Hon har ingen astma, men som kali skrev, är även Mia ofta förkyld och det sätter sig alltid direkt på luftrören med antibiotikakur till följd... Vet dock ej om detta direkt skulle klassas som "risk"?
Sen har jag läst om att det finns visst ett vaccin som de tagit fram speciellt för gravida och barn som inte innehåller några "förstärkare" (vad nu det är?), men det finns ej att få tag i i Europa utan endast i USA. (dock har tydligen militärer i Europa fått detta vaccin).
I övrigt kan jag säga att tyskarna är otroligt skeptiska till att vaccineras mot svininfluensan. I dagsläget räknar de endast med att högst 30% kommer att vaccinera sig. Dumt tycker jag, men bra för oss kanske, då vi hade turen att få vaccin. Tyskland har köpt in alldeles för få doser, så det gäller att vara super snabb här om man ska få överhuvudtaget...
-

lisap - Alltid online