ska de va så på dagis?
14 inlägg • Sida 1 av 1
ska de va så på dagis?
jag får ångest av bara tanken på att lämna min lillkille på dagis, vilket ju inte är aktellt än heller.. men! de ligger ett dagis pprecis här där vi bor som vi alltid går förbi på våran morgonpromenad. barnen brukar va ute o leka och fröknarna står o pratar med varandra.. idag när vi går förbi då så har en liten parvel klättrat upp i en ställning (en sån där med rutschkana ni vet) och fråknarana står med ryggen emot ställningen och gungorna (där de flesta barn e) och tittar mot häcken och står och har en egen diskussion,. den lilla killen trillar då ner från ställningen och börjar givetvis galls krika klart han får ont likssom då vänder sig en av fröknarna och säger bara
-nej inga sådana där sura miner, upp o hoppa igen om man snubblar.. sen vet ja inte vad som hände vi gick ju bara förbi men de va ju ingen som gjorde nån ansats på att springa dit utan förutsätter att han bara snubblar i de e ingen fara, hur fan vet dom de när dom inte es tittar på barnen..
Jag får ont i magen av hela grejen vill aldrig ha min son på dagis..
-nej inga sådana där sura miner, upp o hoppa igen om man snubblar.. sen vet ja inte vad som hände vi gick ju bara förbi men de va ju ingen som gjorde nån ansats på att springa dit utan förutsätter att han bara snubblar i de e ingen fara, hur fan vet dom de när dom inte es tittar på barnen..
Jag får ont i magen av hela grejen vill aldrig ha min son på dagis..
- hellokitty
- Alltid online

Re: ska de va så på dagis?
Låter tråkigt...Tror (hoppas) inte att det är så på så många ställen.
I vissa situationer är det nog ganska bra att säga "upp och hoppa, det gick bra" men inte om det är någon som verkligen kan ha gjort sig illa, då måste man ju försäkra sig om att det faktisk gick bra. Men om man istället säger "oj,oj,oj, hur gick det där, det måste gjort ont" tror jag bara man gör saker och ting värre än vad de är.
I vissa situationer är det nog ganska bra att säga "upp och hoppa, det gick bra" men inte om det är någon som verkligen kan ha gjort sig illa, då måste man ju försäkra sig om att det faktisk gick bra. Men om man istället säger "oj,oj,oj, hur gick det där, det måste gjort ont" tror jag bara man gör saker och ting värre än vad de är.
- Linda*
- Har vimedbarn.se som startsida

men usch då, stackarn.. sådär tänker jag också ofta, hur sjuttsingen ska någon annan kunna ta hand om mitt barn lika bra som jag gör? hjälp! nu e ju inte dagis aktuellt här än men ändå..
det e ju klart man inte ska göra någon jättegrej om ett barn snubblar eller så, men att ramla ner från en ställning lär väl ha gjort ont..
det e ju klart man inte ska göra någon jättegrej om ett barn snubblar eller så, men att ramla ner från en ställning lär väl ha gjort ont..
-

evelinah - Alltid online

Min första spontana reaktion på det här är, varför sa du inte till fröknarna? Det är ju inte ditt jobb att rapportera lr säga till men det här kändes så uppenbart! Du får absolut inte känna dig påhoppad nu, det låter kanske så men det är inte det jag vill med det här inlägget heller. Jag bara undra hur du tänkte? Tänk om det nästa gång är din lilla kille som ramlar ner utan att fröknarna ser och en förbipasserande ser vad som händer men inte säger något!
Jag hade iaf velat att någon sa till dom även om dom inte har barn som går där.
Men absolut ska fröknarna ha mera koll!!
Jag hade iaf velat att någon sa till dom även om dom inte har barn som går där.
Men absolut ska fröknarna ha mera koll!!
-

Shrin - Alltid online

men då vet du ju vilket dagis du INTE ska välja iaf! det där hade ALDRIG hänt på vårt dagis (o det kan faktiskt vara en fördel med dagis som inte har inhängnade gårdar fö, att barnen måste passas mycket mer o vara uppdelade på personalen) vi har fantastiska, uppmärksamma, varma, kärleksfulla o underbara fröknar som vet exakt vad jakob gjort under dagen o alltid berättar om det hänt något (tex att han snubblat en dag o bitit sig i kinden o blivit ledsen eller att ett barn hade kramats lite för hårdhänt o råkat riva honom på halsen) o hur de hanterat det. så nej, det skall inte vara så på dagis o man skall inte lämna sitt barn nånstans där man inte känner sig trygg med personalen!
-

Kali - Alltid online

Linda jag håller absolut med dig att man inte skall "dalta" för mycket o att ofta e de bra o köra med upp o hoppa men de kräver ju faktiskt att man vet vad som hänt...
srin tanken slog mig faktiskt med.. efteråt.. men jag fann mig inte i situationen tyvärr..
urs ja ja vet verkligen vilket ja inte ska välja! personligen skulle ja nog vilja att de blir dagmamma som ja gick hos hehe..men de verkar inte så vanligt längre?
srin tanken slog mig faktiskt med.. efteråt.. men jag fann mig inte i situationen tyvärr..
urs ja ja vet verkligen vilket ja inte ska välja! personligen skulle ja nog vilja att de blir dagmamma som ja gick hos hehe..men de verkar inte så vanligt längre?
- hellokitty
- Alltid online

Ja precis, det är ju viktigt att försäkra sig om att det inte hänt något allvarligt.
Häromdagen var jag och en väninna på stan med våra barn och satt på ett cafe när hennes 2 åring reste sig upp under bordet. Hon sa bara aj, men min väninna började direkt säga att det där måste gjort jätteont, stackars dig osv, vilket resulterade i att tjejen började gråta såklart och fick mycket ondare.
jag tycker precis som Shrin att man får säga till om man ser något sånt. Det är ju inte meningen att fröknarna ska ha "kafferep". De ska ju vara där för barnen såklart.
Häromdagen var jag och en väninna på stan med våra barn och satt på ett cafe när hennes 2 åring reste sig upp under bordet. Hon sa bara aj, men min väninna började direkt säga att det där måste gjort jätteont, stackars dig osv, vilket resulterade i att tjejen började gråta såklart och fick mycket ondare.
jag tycker precis som Shrin att man får säga till om man ser något sånt. Det är ju inte meningen att fröknarna ska ha "kafferep". De ska ju vara där för barnen såklart.
- Linda*
- Har vimedbarn.se som startsida

Jag är själv fd dagisfröken och jag kan förstå att många kan tro att man bara "står och pratar" när man är ute. Jag ska förklara...
I normala fall (nu ursäktar jag inte de personal som du såg, jag pratar allmänt) ställer sig personalen så till på gården att man har uppsikt. Sen står man där och surrar, räknar barn och kollar. Skulle man sätta sig i sandlådan tex blir man låst där och ser inget annat än just de 3-5 barn eller var det nu kan handla om. Står man en bit ifrån har man bättre koll på en stor yta. Man ser dom barnen som är på kullen samtidigt som dom i sandlådan och dom som cyklar...Sen är det ofta så att några fröknar "parkerar" också, tex vid gungorna klätterställningarna osv där det annars lätt kan hända saker.
Sen är det också så att det är på utetiden man har bästa tiden att prata med varandra. Det kan tex handla om "När ska vi ha föräldramöte? Hur gör vi med lekrummet? När ska vi börja ha gympa igen?" osv...När personal surrar är det nödvändigtvis inte om privata saker, även om det också händer naturligtvis...tack och lov. En personalgrupp som trivs tillsammans och pratar om ALLT är en bra grupp även för barnen (så länge dom inte BARA pratar om sig själva).
I normala fall (nu ursäktar jag inte de personal som du såg, jag pratar allmänt) ställer sig personalen så till på gården att man har uppsikt. Sen står man där och surrar, räknar barn och kollar. Skulle man sätta sig i sandlådan tex blir man låst där och ser inget annat än just de 3-5 barn eller var det nu kan handla om. Står man en bit ifrån har man bättre koll på en stor yta. Man ser dom barnen som är på kullen samtidigt som dom i sandlådan och dom som cyklar...Sen är det ofta så att några fröknar "parkerar" också, tex vid gungorna klätterställningarna osv där det annars lätt kan hända saker.
Sen är det också så att det är på utetiden man har bästa tiden att prata med varandra. Det kan tex handla om "När ska vi ha föräldramöte? Hur gör vi med lekrummet? När ska vi börja ha gympa igen?" osv...När personal surrar är det nödvändigtvis inte om privata saker, även om det också händer naturligtvis...tack och lov. En personalgrupp som trivs tillsammans och pratar om ALLT är en bra grupp även för barnen (så länge dom inte BARA pratar om sig själva).
- sprallos
jo visst de är klart att de e bra o stå så man har överblick men de har man inte om man står med ryggen emot o glor in i häcken hehe.. men vi får hoppas att de va en engångsföreteelse eller att detta inte är något som är vanligt!
hur e de o jobba på dagis föresten i övrigt sprallos? de e nånting som jag verkligen skulle vilja tésta!
hur e de o jobba på dagis föresten i övrigt sprallos? de e nånting som jag verkligen skulle vilja tésta!
- hellokitty
- Alltid online

Som jag sa, jag vill inte ursäkta just dom du sett...
Jag har jobbat 13 år i barnomsorgen, mest på skola och fritids med de som är 6 år och äldre, men de senaste 3 åren innan jag slutade var jag på dagis. Det är roligt...men många rutiner. Personligen tycker jag det är roligare att jobba med äldre barn, dom sköter mycket av "vården" själv så all tid går ut på att bara umgås och göra saker. Man blir inte avbruten hela tiden för att byta blöjor osv.
Men å andra sidan är mindre barn mindre uppkäftiga och bråkiga..
Har man ett äkta intresse i barn och deras utveckling och vill fylla dagarna med roliga saker så är det absolut ett bra jobb. Men jag kom till en punkt då jag blev less och då ska man inte stanna kvar...inte på nåt jobb!
Jag har jobbat 13 år i barnomsorgen, mest på skola och fritids med de som är 6 år och äldre, men de senaste 3 åren innan jag slutade var jag på dagis. Det är roligt...men många rutiner. Personligen tycker jag det är roligare att jobba med äldre barn, dom sköter mycket av "vården" själv så all tid går ut på att bara umgås och göra saker. Man blir inte avbruten hela tiden för att byta blöjor osv.
Men å andra sidan är mindre barn mindre uppkäftiga och bråkiga..
Har man ett äkta intresse i barn och deras utveckling och vill fylla dagarna med roliga saker så är det absolut ett bra jobb. Men jag kom till en punkt då jag blev less och då ska man inte stanna kvar...inte på nåt jobb!
- sprallos
Hej, ang dagmamma..
i vår kommun finns det en hel hög med dagmammor
Hör efter eller kolla er kommuns hemsida, eller så får du info på föräldrarträffar kanske?
Börja spåna redan nu vart ni vill ha plats, jag väntade ju såklart till sista sekunden som vanligt, för att jag aldrig kan bestämma mej, men man kan ringa o ändra förstahandsval under tiden man står i kö, iaf här, om man flyttar eller ändrat sig tex.

i vår kommun finns det en hel hög med dagmammor
Börja spåna redan nu vart ni vill ha plats, jag väntade ju såklart till sista sekunden som vanligt, för att jag aldrig kan bestämma mej, men man kan ringa o ändra förstahandsval under tiden man står i kö, iaf här, om man flyttar eller ändrat sig tex.
- Ki27
- Alltid online

Jag tror man får ha liite överseende, visst ska dom inte stå å inte ens kolla på barnen, men det tror jag är ganska ovanligt ändå. Miio har ramlat en massa gånger och slgit sig ganska ordentligt. Men det är juh inget jag håller personalen ansvariga för, han slår sig hemma oxå. Såå äre bara.! Barn ramlar, barn slår sig. Man får ha i åtanke att det inte är såå många fröknar på varje avdelning och tycker man int oim det fakta såå tycker jag man ska, som någon skrivit, kolla upp allternativet: Dagmamma. De har mindre grupper å passar vissa bättre..
-

karisma__ - Alltid online

evelinah skrev:men usch då, stackarn.. sådär tänker jag också ofta, hur sjuttsingen ska någon annan kunna ta hand om mitt barn lika bra som jag gör? hjälp! nu e ju inte dagis aktuellt här än men ändå..
Det är ingen annan (speciellt inte på dagis) som kan ta hand om mitt barn lika bra som jag/ditt barn lika bra som du. Vi är våra barns föräldrar och ingen annan kan ta hand om våra barn på samma sätt som vi. MEN Vi måste ju hoppas och tro att utbildad personal på
våra dagis är kapabla att ta hand om våra barn så att dom inte far illa. Och i detta fallet tycker jag inte att dom visat att dom kunnat det. Jag hade sagt till om det var ett dagis min dotter riskerat att hamna på i framtiden. Det svåra är ju att ställa krav när man inte själv är där på dagarna och ser hur dom tar hand om barnen. Man får nog helt enkelt lyssna på sitt barn så gott det nu går. Och prata med andra föräldrar som har barn på samma dagis för att bilda sig en uppfattning om hur barnen tas om han just där. Om man anar oråd tycker jag man ska se om man kan få byta dagis!
Ella föddes 2008-08-15
-

LinaA - Kan inte slita sig från vimedbarn.se

14 inlägg • Sida 1 av 1