Sittvagn?
22 inlägg • Sida 1 av 2 • 1, 2
Sittvagn?
Jag har precis bytt från liggdelen till sittdelen på vår UJ. Har läst här och på minbebis att folk verkar tycka att det är för tidigt för en 6 månader bebbe å sitta. TUva verkar trivas jättebra dock och somnade när jag fällt ner den i liggläge. Frågan lyder: Varför ska man inte ha en 6 månaders i sittvagn?
-

oOTINDRAOo - Alltid online

En anledning är att så små barn inte ska sitta så länge över huvud taget, eftersom det kan skada deras rygg. Om man t.ex. går på stan en hel dag mår deras rygg inte bra om de sitter hela tiden.
Många barn tycker inte det är så kul att ligga ner i vagnen längre stunder, min Kalle var så, så vi började med sittdelen ganska tidigt, jag tror han var i Tuvas ålder. Men - då får man tänka på att de inte får sitta så långa stunder. Man kanske får hoppa över den långa shoppingrundan, eller se till att bära barnet då och då, eller kanske fika någonstans där man kan lägga barnet på en filt så de får sträcka ut ryggen och sparka loss.
En annan anledning kan vara att en 6-månadersbebis inte är så stadig i kroppen och om man inte har total uppsikt över barnet kan det ramla omkull i vagnen, halka på snedden, eller kanske t.o.m. trilla ur. Men total uppsikt måste man ju i och för sig alltid ha över ett barn som sitter i vagn, oavsett hur gammalt det är.
Många barn tycker inte det är så kul att ligga ner i vagnen längre stunder, min Kalle var så, så vi började med sittdelen ganska tidigt, jag tror han var i Tuvas ålder. Men - då får man tänka på att de inte får sitta så långa stunder. Man kanske får hoppa över den långa shoppingrundan, eller se till att bära barnet då och då, eller kanske fika någonstans där man kan lägga barnet på en filt så de får sträcka ut ryggen och sparka loss.
En annan anledning kan vara att en 6-månadersbebis inte är så stadig i kroppen och om man inte har total uppsikt över barnet kan det ramla omkull i vagnen, halka på snedden, eller kanske t.o.m. trilla ur. Men total uppsikt måste man ju i och för sig alltid ha över ett barn som sitter i vagn, oavsett hur gammalt det är.
-

HelenaS - Alltid online

Men om jag fäller ner sittdelen så ligger ju Tuva ner, då sitter hon inte. Sen har jag även en bra ergonomisk bärsele som hon gillar att sitta i 
-

oOTINDRAOo skrev:Men om jag fäller ner sittdelen så ligger ju Tuva ner, då sitter hon inte. Sen har jag även en bra ergonomisk bärsele som hon gillar att sitta i
Jo, precis, man kan ju variera på så sätt. Jag minns bara hur det var med Kalle. När han väl hade "förstått" att man kunde sitta i vagnen blev han riktigt förbaskad när jag tyckte att han skulle ligga ner. Han accepterade att ligga ner om han skulle sova, men så snart han vaknade ville han sitta - annars skrek han som en stucken gris!
-

HelenaS - Alltid online

Hehe ok! Men märkte du att han blev "dålig" i ryggen å så då? Tuva har liksom "börjat" sluta sova i liggvagnen, och hon vill vara me på ett annat sätt nu, men jag tänkte testa några dar, å blir det inte så bra byter jag tillbaka 
-

vi började me sitt delen när Ellie va ca 5-6 månader mest för att hon nästan vuxit ur liggdeln när hon hade overall o grejjer.. sen så blev vganen mindre o smidigare med sitt delen.. men hon låg mest ner i vagnen i början men nu sitter hon mer...
-

Kajsavarg - Alltid online

Jag tog bort hårdliften i Idas vagn nu ikväll faktiskt!
hon har ju vuxit så mkt på längden...men däremot får hon inte åka framåt än så länge... jag tycker att hon är för liten och hon söker min blick hela tiden så det ska hon få fortsätta med... hon kan bli lite blyg om det är för mkt folk på en gång...
men än så länge så ligger hon ju...men det blir lite bättre med plats och jag kan ha en kudde bakom så hon ser litegrann..ska köpa ett parasoll också!
- Johanna H
- Alltid online

KajsaVarg: Jag har nog tänkt så med, att ha TUva liggandes i sittvagnen som en "liggvagn" fast istället för insats så får hon ligga ai åkpåse. Det kan väl inte vara fel eller?
Johanna H: Ett parasoll hade jag ev. tänkt å införskaffa, bra att ha sen när det blir mycket sol å så, då vill man ju inte ha bebben direkt i solskenet:)
Johanna H: Ett parasoll hade jag ev. tänkt å införskaffa, bra att ha sen när det blir mycket sol å så, då vill man ju inte ha bebben direkt i solskenet:)
-

sv
Tänkte bara säga att parasoll är jätte-bra fast man får vrida det efter hur man går(för solen ändras ju hela tiden)
Sen kolla att det finns ett sådant där snöre så man kan sätta ihop den då det blåser annars så far den ut som ett paraply ..ingen skoj
Hmmm... Appropå det här med vagn... Vi har haft en kombivagn till Oliver å han tyckte nog där vid 5-6 mån att det var jätte-skoj att upptäcka världen och sitta upp! Då är det ju kanon att man kan välja själv liggande/halvliggande/ eller sittande...
Sen så tror jag vad jag vill om det där med ryggen...visst finns det forskningar å analyser om det men det är så omständigt allting nu för tiden, är det inte lite överdrivet? Inte hade de sådana saker för sig då vi var små.? Och har vi ont i ryggen? pga att vi satt för länge i vagnen eller bilbarn-stolen?
De har fött barn i generationer å arbetat med och inte hade de alla saker som finns idag för att kunna ta hand om eller sköta om sitt barn..Och det fungerade ju ändå
... så jag tror det är helt lugnt... man får väl prova sig fram vad som känns bäst.. 
Hmmm... Appropå det här med vagn... Vi har haft en kombivagn till Oliver å han tyckte nog där vid 5-6 mån att det var jätte-skoj att upptäcka världen och sitta upp! Då är det ju kanon att man kan välja själv liggande/halvliggande/ eller sittande...
Sen så tror jag vad jag vill om det där med ryggen...visst finns det forskningar å analyser om det men det är så omständigt allting nu för tiden, är det inte lite överdrivet? Inte hade de sådana saker för sig då vi var små.? Och har vi ont i ryggen? pga att vi satt för länge i vagnen eller bilbarn-stolen?
De har fött barn i generationer å arbetat med och inte hade de alla saker som finns idag för att kunna ta hand om eller sköta om sitt barn..Och det fungerade ju ändå
-

Carola - Alltid online

oOTINDRAOo skrev:KajsaVarg: Jag har nog tänkt så med, att ha TUva liggandes i sittvagnen som en "liggvagn" fast istället för insats så får hon ligga ai åkpåse. Det kan väl inte vara fel eller?
Japp Ellie har åkpåse i sin vagn!
-

Kajsavarg - Alltid online

Re: sv
Carola skrev:Sen så tror jag vad jag vill om det där med ryggen...visst finns det forskningar å analyser om det men det är så omständigt allting nu för tiden, är det inte lite överdrivet? Inte hade de sådana saker för sig då vi var små.? Och har vi ont i ryggen? pga att vi satt för länge i vagnen eller bilbarn-stolen?
Jag håller med dig till en viss del här, visst kan det kännas överdrivet ibland, och Sverige är väl berömt för att ha regler och rekommendationer om minsta lilla detalj. Visst är det ofta så att man får strunta i rekommendationerna och gå på magkänslan, eftersom det är i stort sett omöjligt att leva upp till alla dessa regler.
Samtidigt tycker jag inte att man kan resonera så som du gör helt ut. Visst - när vi var små fanns ingen forskning som styrkte att barnens ryggar kunde bli skadade av att sitta för länge. På samma sätt fanns det heller ingen forskning som styrkte att passiv rökning var farligt, när mina föräldrar var små och JÖSSES vad mycket passiv rökning de blev utsatta för!! När jag var liten fanns inte bilbarnstolar - utan man ställde helt enkelt in barnvagnsinsatsen löst i baksätet, och när barnet blev några månader fick det sitta i knät på en passagerare. Det var ingen som tyckte DET var konstigt då för det fanns inga alternativ och visst - jag lever ändå, men idag finns det väl inte många föräldrar som skulle åka ens en meter med bilen utan att spänna fast sin bebis ordentligt?
Genom forskning lär vi oss mycket om vad som är skadligt och inte. Vissa saker kan tyckas löjliga och det är lätt att tycka att "så har man ju alltid gjort, det kan ju inte vara farligt" men det är ju genom forskning vi kan göra (och har gjort) framsteg och bekämpa sjukdomar, så man ska nog inte bara rycka på axlarna och strunta i rekommendationerna heller. Det är en svår balansgång.
-

HelenaS - Alltid online

oOTINDRAOo skrev:Hehe ok! Men märkte du att han blev "dålig" i ryggen å så då? Tuva har liksom "börjat" sluta sova i liggvagnen, och hon vill vara me på ett annat sätt nu, men jag tänkte testa några dar, å blir det inte så bra byter jag tillbaka
Nej, jag märkte aldrig av att han fick ont i ryggen. Men jag lät honom aldrig sitta så långa stunder, just eftersom jag hade i bakhuvudet att det inte var bra.
Jag valde att kanske inte gå på stan hela dagar med Kalle sittande i vagnen. Jag såg till att de gånger vi var ute längre stunder med vagnen (och han inte sov), fick han sitta någon halvtimme, och sedan tog jag upp honom i bärselen i någon halvtimme/timme, och så höll jag på så. Han blev (och blir fortfarande) ganska rastlös och gnällig av att sitta i vagnen mer än någon halvtimme åt gången, och det kan ju kanske bero på att han blev trött i ryggen... Det är svårt att veta.
-

HelenaS - Alltid online

Re: sv
HelenaS skrev:Carola skrev:Sen så tror jag vad jag vill om det där med ryggen...visst finns det forskningar å analyser om det men det är så omständigt allting nu för tiden, är det inte lite överdrivet? Inte hade de sådana saker för sig då vi var små.? Och har vi ont i ryggen? pga att vi satt för länge i vagnen eller bilbarn-stolen?
Jag håller med dig till en viss del här, visst kan det kännas överdrivet ibland, och Sverige är väl berömt för att ha regler och rekommendationer om minsta lilla detalj. Visst är det ofta så att man får strunta i rekommendationerna och gå på magkänslan, eftersom det är i stort sett omöjligt att leva upp till alla dessa regler.
Samtidigt tycker jag inte att man kan resonera så som du gör helt ut. Visst - när vi var små fanns ingen forskning som styrkte att barnens ryggar kunde bli skadade av att sitta för länge. På samma sätt fanns det heller ingen forskning som styrkte att passiv rökning var farligt, när mina föräldrar var små och JÖSSES vad mycket passiv rökning de blev utsatta för!! När jag var liten fanns inte bilbarnstolar - utan man ställde helt enkelt in barnvagnsinsatsen löst i baksätet, och när barnet blev några månader fick det sitta i knät på en passagerare. Det var ingen som tyckte DET var konstigt då för det fanns inga alternativ och visst - jag lever ändå, men idag finns det väl inte många föräldrar som skulle åka ens en meter med bilen utan att spänna fast sin bebis ordentligt?
Genom forskning lär vi oss mycket om vad som är skadligt och inte. Vissa saker kan tyckas löjliga och det är lätt att tycka att "så har man ju alltid gjort, det kan ju inte vara farligt" men det är ju genom forskning vi kan göra (och har gjort) framsteg och bekämpa sjukdomar, så man ska nog inte bara rycka på axlarna och strunta i rekommendationerna heller. Det är en svår balansgång.
Den enda jag kan säga är att SUNT BONDFÖRNUFT kommer man långt på! Sen kan man ju alltid vrida å vända , formulera å grena ut till oänderlighet om detta ämne (eller ämnena) för du drog ju upp några exempel
för annars skulle det ju inte finnas såååå många olika teorier och förslag å goda råd som vi har idag
Kanske är det för att jag kommer ifrån Norrland som jag tycker att det som fungerar i praktiken å inte i teorin är den mest troliga faktorn till att saker fungerar rent praktiskt! Alla finner sin egen lösning!
Nu retar jag säkert på mig massor med människor..
Kram Carola
-

Carola - Alltid online

Carola: Håller med om att det är lite väl hysteriskt nu för tiden med vissa saker. Tex. Andningslarm och Potta som man kopplar in i datorn hehe... Men de som finner dessa saker användbara vill jag inte hoppa p, det var bara några exempel på saker som jag själv inte förstår vitsen med. Nåja... Men så blir man osäker, för man vill ju såklart inte skada sitt barn eller utsätta det för risker. Försäljare är väldigt bra på att manipulera nyblivna föräldrar har jag märkt. Som tex. när vi va inne i en affär för att kolla om de hade reservdelar till en vagn vi hade i början, så tyckte de att vi skulle köpa en helt ny vagn bara för att framhjulet var lite skevt (knappt märkbart, som sedan en barnvagnstekniker fixade på 10 min för 120 kr)
HelenaS: Jag håller med dig också, om att man inte kan låta allt gå förbi en. Man får ta till sig ny information men sedan ta ställning till om det är nödvändigt eller inte, men det är inte lätt alla gånger.
Jag har ju inte tänkt att Tuva ska sitta en hel dag såklart, aldrig! det skulle i så fall gå emot mitt "bondförnuft"
Men jag tar nog ändå å väntar med sittdelen ett tag till. Får väl se hur det blir. 
HelenaS: Jag håller med dig också, om att man inte kan låta allt gå förbi en. Man får ta till sig ny information men sedan ta ställning till om det är nödvändigt eller inte, men det är inte lätt alla gånger.
Jag har ju inte tänkt att Tuva ska sitta en hel dag såklart, aldrig! det skulle i så fall gå emot mitt "bondförnuft"
-

22 inlägg • Sida 1 av 2 • 1, 2
Återgå till Barnsäkerhet & barnvagnar