Banner Forum Image

Sitta upp?

Diskutera vanliga barnsjukdomar och barns utveckling

Sitta upp?

Inläggav Lillamamman » tor aug 05, 2010 07:19

Hejsan

Min dotter är snart två månader och är väldigt stark och stabil i nacken. Men jag undrar hur gamla dem brukar vara innan man kan ha dem sittandes med stöd? Tänker tillexempel på en liten matstol vid bordet från ikea som vi har, hur gamla är dem ungefär när dem kan sitta i den? (Dem har ju stolen som håller upp dem när dem inte lärt sig sitta självständigt tänker jag?) Hur många månader var era?
Lillamamman
Har vimedbarn.se som startsida
Har vimedbarn.se som startsida

Re: Sitta upp?

Inläggav matildab » tor aug 05, 2010 07:48

min tjej var super stadig redan på bb och satt mycket i knät.
vi har inget matbord därav ingen baby stol men på resurang har hon suttit i sån stol från ca 4.5 månader.provade aldrig tidigare.
i resevagn eller babysitter med stöd satt hon ganska upprätt(med stöd för nacken) redan vid 2 månader el tidigare.men korta stunder bara,då kunde hon själv välja när hon behövde vila nacken eller ville jobba med den.
nu har hon fyllt 5 månader och sitter själv korta stunder innan hon välter.det är ju mer än nacken som ska vara stadig,
matilda
Bild
matildab
Galen i vimedbarn.se
Galen i vimedbarn.se

Inläggav Tossy » tor aug 05, 2010 08:16

Min dotter var också väldigt stabil och det är sonen nu också. Ida satt i stol från 4 månader, när vi började med smakisarna ungefär, fanns ingen anledning innan. Innan dess satt hon i sin bumbo. Bara kortare stunder för de är inte starka nog i ryggen, även om huvudet och nacken är stabila, men det är bra att träna. Bumbon är skitbra, de sitter stabilt och bra, iallafall om man har barn som mina som är lite knubbiga :D Vid 5 månader satt Ida själv sen.
BildBild BildBild
Användarvisningsbild
Tossy
Alltid online
Alltid online

Inläggav Taweret » tor aug 05, 2010 08:45

Ni kan ju alltid pröva väldigt korta stunder om hon är upppallad så hon inte behöver anstränga sig för mycket. Ofta så rekommenderar dom ju att man inte sätter dom i matstol innan dom kan sitta själv. Vi börjat runt ca 4 mån vi med i samband med smakisar och innan dess fick barnen sitta i babysittern vid bordet när vi åt. För som Tossy skriver så är det mer än bara nacken som ska vara stark och det är grymt jobbigt för dom att sitta i stol i början.
Bild

Bild
Taweret
Alltid online
Alltid online

Inläggav ToToRo » tor aug 05, 2010 09:46

testa och se. Leiha satt väldigt tidigt upprätt i babysittern. de båda satt i matstol ifrån 3 månader (tror ja det va) och man märkte ganska snabbt när de blev trötta, då säckade de ihop :) så i början satt de väldigt korta stunder. Du märker vad hon orkar och vill.
Användarvisningsbild
ToToRo
Alltid online
Alltid online

Inläggav alouette » mån aug 09, 2010 11:57

Jag har bara hört att man inte ska göra det för tidigt eftersom benen inte är tillräckligt starka än. Sen om du redan har köpt en guldig matstol från ikea... Testa och se :)
Senast redigerad av alouette tor aug 19, 2010 09:11, redigerad totalt 1 gång.
alouette
Gillar vimedbarn.se
Gillar vimedbarn.se

Inläggav flickan » mån aug 09, 2010 14:13

Jag provade med Julia när hon va 3 månader (korta stunder natuligtvis) och det gick jätte bra.... Provade faktiskt att sätta wilma i matstolen igår med kuddar o filar runt och hon satt o skratta o tyckte det va jätte skoj så hon fick sitta en liten stund och blev arg när jag lyfte upp henne! Båda mina tjejer har vart väldigt starka redan på bb... Wilma därimot hon vände sig från rygg till sida första beöket på bvc och va bara 4 veckor när hon vände från mage till rygg så det beror ju på från barn till barn.. O det e bara o prova sig fram o se va dom tycker om o sitta!
BildBild

BildBild
Användarvisningsbild
flickan
Alltid online
Alltid online

Inläggav Lotta72 » mån aug 09, 2010 16:23

A var fyra måndader när vi började sätta henne i en sån stol. Vi hade ingen innan dess, utan prövade hos en kompis först. A verkade tycka om det, så på vägen hem stannade jag på ikea och köpte en med bord! (Bästa köpet vi gjort för övrigt!) Hade vi haft en så hade vi nog stoppat ner henne i den tidigare. Men som andra här säger: Man får testa sig fram, och kanske börja med korta stunder som blir allt längre ju äldre bebisen blir...
Bild

Bild

MA nov -10
Användarvisningsbild
Lotta72
Alltid online
Alltid online

Återgå till Barns hälsa & utveckling