Banner Forum Image

Sitta framåt i barnvagnen?

Diskutera fakta och råd kring barnsäkerhet, barnvagnar, bärsjalar och bilbarnstolar

Re: Sitta framåt i barnvagnen?

Inläggav LillaMalin » sön jul 12, 2009 09:49

Vi vände för ett par månader sedan. Men ibland har jag henne mot mig fortfarande fast då är det som de flesta säger..hon försöker titta bakom sig mer än på mig, hehe. Så det är nog ingen idé att försöka egentligen. :P
LillaMalin
Alltid online
Alltid online

Inläggav Lyckans Lo » sön jul 12, 2009 12:26

Lo har inte gjort några antydningar på att hon skulle vilja sitta framåt än.
Iof så sitt/ligger hon ju i sin bilbarnstol som är nerklickad i vagnen så det är lite svårt för henna att vända sig bakåt(framåt:P).
Igår tog vi vagnen och Lo på en promenix och hon fick sitta framåt, hon verkade tycka att det var skoj. Hon satte sig raktup i vagnen och spnade åt alla håll och kanter. Protesterade ingenting.

Kanske kan vara dags ändå? Hmm...
BildBild
Användarvisningsbild
Lyckans Lo
Alltid online
Alltid online

Inläggav Trötta mamman » sön jul 12, 2009 13:02

Vi köpte ny vagn när Sebbe var 6-7 månader och den är framåtvänd så han har suttit så sedan dess. Han stortrivs. Stora killen vände vi nog vid 8 månader och jag har för mig att det är vad som rekommenderas - att vänta till minst 8 månader alltså, inte att man absolut ska vända dem vid 8 månader. Men sedan är nog alla barn olika. Hade jag haft kvar gamla vagnen hade jag nog väntat tills han själv visat intresse.
Bild

Bild

BildBildBildBildBildBildBildBildBild

BildBildBildBildBildBildBildBildBild
Trötta mamman
Alltid online
Alltid online

Inläggav Skumpan » sön jul 12, 2009 15:03

Jag köpte framåtvänd vagn när Liam var 6 mån och det fungerade toppen!
BildBild
Användarvisningsbild
Skumpan
Alltid online
Alltid online

Inläggav Petra86 » sön jul 12, 2009 19:35

Emilia sitter mot mig i den "stora" vagnen, vilket går bra än, i den andra "mindre shopping vagnen" sitter hon framåt, finns inget annat alternativ. Den har vi haft när vi vart iväg på semester eller handlar och så, då man kan behöva mer plats till annat i tex bilen. =) Bakåtvänd i den vanliga vagnen får hon sitta tills hon som många förklarar, visar intresse för annat! =)
BildBild
BildBildBildBildBildBild
BildBild
BildBildBildBildBild
Användarvisningsbild
Petra86
Alltid online
Alltid online

Inläggav moia » sön jul 12, 2009 22:28

Vincent fick börja åka framåtvänt när han var ca 6 månader, för han hatade vagnen och tyckte det var skittrist att bara stirra på sina tråkiga föräldrar, haha. Sedan dess har han enbart åkt framåt. Det är ju verkligen individuellt vad som fungerar för olika barn, så det är väl bara att försöka känna in sitt eget och vad han/hon trivs bäst med.
Användarvisningsbild
moia
Alltid online
Alltid online

Inläggav Strumpan » sön jul 12, 2009 23:16

Oj det verkar som vi vände vagnen ganska tidigt. Jag har för mig att Isabelle var fem månader och då testade vi några gånger innan dess också.

Vi valde att göra det tidig för att hon skrek och gapade om hon var vänd åt mitt håll och var nöjd om hon var vänd framåt.
Egentligen skulle jag velat vänta med att vända, det är ju mysigare att få titta på sin älskling, men hellre en glad bebis än en sur bebis. Typ ;) .
Isabelle 080725
Josefine 100330
Användarvisningsbild
Strumpan
Alltid online
Alltid online

Inläggav Lyckans Lo » mån jul 13, 2009 11:08

Okej, men när ni har barnet framåt händer det att hon/han ibland tittar upp, bak på dig?
Vi har provat att ha Lo framåt nu ett par ggr och hon protesterar ingenting men hon vill gärna titta bakåt på oss lite som att hon vill kolla att vi är där och ibland kör hon ngn slags titt-ut lek :P
Tror ni det är för tidigt med framåtsits då? (eller är det bara jag som är lite ny-mamma löjlig :P)
BildBild
Användarvisningsbild
Lyckans Lo
Alltid online
Alltid online

Inläggav Strumpan » mån jul 13, 2009 11:44

Isabelle kollar bak på oss ibland, om hon vill något, men inte ofta. Jag har alltid varit noga med att klappa på henne och prata med henne för att visa att jag går där bakom, speciellt när hon var yngre.

Jag tror att Lo skulle gilla att sitta framåt, hon verkar ju vara en sån framåt tjej :) .
Isabelle 080725
Josefine 100330
Användarvisningsbild
Strumpan
Alltid online
Alltid online

Inläggav Redhotwera » mån jul 13, 2009 13:22

Edwin kollar aldrig bak. Jag går ibland bredvid honom och säger nåt och klappar på kinden men han tittar inte ens :)
Men vi vände ju senare, när han verkligen visade att han ville åka framåt.
Bild

Bild
Användarvisningsbild
Redhotwera
Alltid online
Alltid online

Inläggav evelinah » ons jul 15, 2009 21:48

jag har Mio vänd mot mej än.. skulle vilja ha en ny lättare vagn också men finns ju inga åt det hållet jag vill ha, (jo, svindyra kanske) så hon får ha sin vanliga. vill absolut ha henne mot mej & än så länge går det ju bra. vill ha den kontakten man får..

så ja, sålänge det funkar så ska jag ha henne så =)

Lyckans lo, visar hon inte intresse för att sitta framåt så kanske hon hellre vill se dej. fast, det kanske hade med att du skulle köpa nu vagn att göra? jag läste bara lite snabbt =) rekomenderar man inte att de ska sitta mot en i flera år? men det e ju olika såklart..
BildBild

BildBild
Användarvisningsbild
evelinah
Alltid online
Alltid online

Inläggav Lyckans Lo » fre jul 17, 2009 12:59

evelinah: Jo precis! Det är ju SÅ SVÅRT med vagnar som är mot en eller som man kan vända styret med, dom är ju svinadyra!
Jodå, hon har mest tittat frammåt och verkar verkligen digga att se världen, det är bara lite ibland hon tittar bak på oss. =)

Nu verkar det som att vi kör på att ha henne framåt i den vagn vi har nu. Iallfall ett tag för att se hur hon vill ha det.

Tack för alla svar!
BildBild
Användarvisningsbild
Lyckans Lo
Alltid online
Alltid online

Föregående

Återgå till Barnsäkerhet & barnvagnar