Banner Forum Image

Shoppingfråga, ergo baby carrier

Diskutera fakta och råd kring barnsäkerhet, barnvagnar, bärsjalar och bilbarnstolar

Shoppingfråga, ergo baby carrier

Inläggav grodunge » sön jan 04, 2009 13:10

Hej!

Jag måste ha ett nytt bärredskap till ungen. Jag gillar att bära och han gillar att bli buren. Just nu har jag en trikåsjal, men han börjar bli lite väl tung för den nu. Jag har även en äldre babybjörnsele, som inte funkar alls på mina onda axlar.

Jag har hittat en sele som låter smått fantastisk Ergo baby carrier :) Är det någon som har en sådan och kan dela med sig av sina erfarenheter? Jag tycker det verkar så fiffigt att man kan bära både fram och bak på ryggen med samma sele. Funkar den bra skulle den vara idealisk för oss som knatar mycket i skogen. Är den prisvärd? (Kostar ju runt 1200:- :o )

Kom igen ni som vet vad ni pratar om! Jag är tacksam för alla svar!!
grodunge
vimedbarn.se skribent
vimedbarn.se skribent

Re: Shoppingfråga, ergo baby carrier

Inläggav moia » sön jan 04, 2009 20:45

Ergon är verkligen super! Vi hade en Babybjörn i början som vi lånat av en kompis, men när Vincent blev tyngre och jag hade kollat runt rätt mycket på nätet så fastnade jag för Ergon. Letade först efter en bra bärsjal eftersom långsjalen vi hade inte alls fungerade för oss, men jag är toppenglad att vi skaffade en ergo istället. Den är tillräckligt öppen för att Vincent ska trivas i den (han vill inte sitta för instängd) men ändå med ordentligt stöd. Och den är sååå mycket skönare att bära än Babybjörnen eftersom man avlastar så mycket på höften. Just nu använder vi den inte så mycket. Dels för att Vincent fått en framåtvänd sittvagn som han trivs mycket bättre i än den allt för inbäddade Emmaljungan, och dels för att det är vinter och känns bylsigt med bärsele. Men eftersom den går att använda i många år så är jag säker på att den kommer komma till användning lite då och då framöver. Dessutom kan man köpa till ett nyföddinlägg om man vill kunna bära en ny liten bebis i den framöver.
Användarvisningsbild
moia
Alltid online
Alltid online

Inläggav grodunge » mån jan 05, 2009 00:05

Åh! Tack för svaret! Det var precis det jag behövde höra för att få vågskålen att falla över. Nu SKA vi ha en ergo!! :)
grodunge
vimedbarn.se skribent
vimedbarn.se skribent

Inläggav moia » mån jan 05, 2009 00:36

Vad bra! Jag tror inte ni kommer bli besvikna. Jag har bara hört bra saker om den från andra också. Det verkar vara det bästa alternativet, och vi är som sagt riktigt nöjda!
Användarvisningsbild
moia
Alltid online
Alltid online

Inläggav Kali » mån jan 05, 2009 00:46

nu har jag inte testat ergon men det finns en sele som heter manduca som är ungefär samma sak, en ergonomisk bärsele som man kan ha både på magen o på ryggen. jag säger det för den är liiiite billigare, tror den ligger på 850, så fortfarande mycket pengar men ändå!
Användarvisningsbild
Kali
Alltid online
Alltid online

Inläggav moia » mån jan 05, 2009 15:49

Jag har iofs inte testat Manducan (å min sida) men jag har läst om båda och jämförelser mellan dem. Gissar att skillnaden kanske inte är så stor, men jag har bara hört positiva saker till fördel för ergon över manducan. Tror manducan är en enklare variant på något sätt, men vet inte precis hur. Den är säkert bra den med!
Användarvisningsbild
moia
Alltid online
Alltid online

Inläggav grodunge » mån jan 05, 2009 20:58

Hm, nu blev det tillslut (efter en hel dags googlande) en Manduca. Den kostade lika mkt ny som en begagnad Ergo gör (och då har jag ändå inte lyckats vara först till kvarn på nån Ergo, de säljer som smör på beg marknaden). Hoppas, hoppas Manducan är bra! Jag får återkomma med rapport sen när jag fått den. :)
grodunge
vimedbarn.se skribent
vimedbarn.se skribent

Återgå till Barnsäkerhet & barnvagnar