Sex av tio gåstolar underkända!
5 inlägg • Sida 1 av 1
Sex av tio gåstolar underkända!
Läs denna inte för att man lämnar obevakat vid en trappa men ändå!
http://www.aftonbladet.se/wendela/barn/ ... 5120169.ab
http://www.aftonbladet.se/wendela/barn/ ... 5120169.ab
-

anettejohansson - Alltid online

Re: Sex av tio gåstolar underkända!
Helt ärligt så tycker jag det är BRA att den där trappspärren inte funkar. Gåstol tycker jag är helt okej om den används på rätt sätt men trappspärr tycker jag borde förbjudas för man ska ALDRIG lita på att sådana säkerhetsspärrar alltid funkar och just med trappor så är risken alldeles för stor.
Nu bor vi enplans (och gåstol är alltså inte det minsta farligt för oss, använd på rätt sätt, så att den skulle förbjudas tycker jag är dumt) men om jag bodde tvåplans skulle jag antingen inte skaffa en gåstol eller bara använda den på undervåningen, för det är faktiskt alldeles för stor risk för att kunna riskera det. Jag tänker att det måste vara värre att falla nerför trappan i en gåstol också för det är svårare att falla "rätt" samt svårare att kontrollera sin kropp till att ta emot en.
Nu bor vi enplans (och gåstol är alltså inte det minsta farligt för oss, använd på rätt sätt, så att den skulle förbjudas tycker jag är dumt) men om jag bodde tvåplans skulle jag antingen inte skaffa en gåstol eller bara använda den på undervåningen, för det är faktiskt alldeles för stor risk för att kunna riskera det. Jag tänker att det måste vara värre att falla nerför trappan i en gåstol också för det är svårare att falla "rätt" samt svårare att kontrollera sin kropp till att ta emot en.
- Liina
- Alltid online

Håller helt med Liina. Vi har en utav gåstolarna som var underkända men den har en varningstext där det står att den inte får användas i närhet av trappor eftersom den kan störta ner för trappan. Så jag förstår inte riktigt vitsen med testet. Vi använder bara våran gåstol på nedervåningen och jag skulle inte använda den uppe även om den hade en trappspärr.
-

Ellie - Alltid online

Valle har oxå en av de icke godkända, men jag ställer en annan fråga, för den vi har, är lite "för säker". Vi har ett litet snäpp från vardagsrum till hallen, vi pratar 2cm och det är lönt i Helv.... Att knuffa ner den där, dvs spärren fungerar, kändes lite som de testat ett "trasigt" exemplar!!
Sedan håller jag med, Gåstolar och trappor hör inte ihop, skönt att vi har allt på samma plan!!
Sedan håller jag med, Gåstolar och trappor hör inte ihop, skönt att vi har allt på samma plan!!
-

30-åringen - Alltid online

men hallå!! klart man inte har ungen nära en trappa utan grind isåfall!! Vi hade gåstolar förut.. vi hade lånat dom av några vi känner för jag skulle aldrig köpa en ny gåstol då man bara använder dom i typ 3 månader å dom e svindyra
.. aja men iallafall detta testet??? varför ska man förbjuda gåstolen?? Det fattar jag inte..jag känner ingen som har fått men av att gå i gåstol och jag känner inte heller någon som e så dum så att hon litar på en "spärr" så att man inte säkrar trappor med grind ändå.... citerar texten: "Dessutom är de ingen hjälp till att lära sig gå, säger Kerstin Csiffary. " näää det e väl ingen som tror det heller!!! Tror hon att hon e ett geni eller? Blir irriterad.... jag använde gåstol enbart för att ungarna tyckte det var roligt att få komma upp lite å kunna förflytta sig själv på ett sett då innan de kunde gå.... inte för att de skulle lära sig gå!
- Tigi
- Alltid online

5 inlägg • Sida 1 av 1
Återgå till Barnsäkerhet & barnvagnar