Ser ditt/dina barn på TV o FILM????
21 inlägg • Sida 1 av 2 • 1, 2
Ser ditt/dina barn på TV o FILM????
Lucas är en kille med spring i benen, och han har alltid varit aktiv. Han har aldrig riktigt fattat det där med TV/film. 5 min på morgonen då han dricker upp sin välling sitter han framför TV:n, sen vill han leka/springa.
I några veckor innan jul tittade han en del på Teletubbies, men sen nada. Ärligt talat skulle jag gärna vilja att han satt en liten längre stund på morgonen iaf så jag fick dricka kaffe och läsa tidningen...men icke.
Vi kan inte göra mycket åt detta, utan försöker se det positiva med detta. Typ att han tids nog blir sittandes framför TV:n, att det är bra att han stimulerar sig själv osv....
Men min mamma är väldigt bekymrad för detta, hon försöker jämt att få honom intresserad av TV:n, och pratar en massa om min brors barn som är en liten TV kille och om alla pedagogiska program på TV mm, mm.
Hur tänker ni kring detta med TV/film i relation till era barn????
I några veckor innan jul tittade han en del på Teletubbies, men sen nada. Ärligt talat skulle jag gärna vilja att han satt en liten längre stund på morgonen iaf så jag fick dricka kaffe och läsa tidningen...men icke.
Vi kan inte göra mycket åt detta, utan försöker se det positiva med detta. Typ att han tids nog blir sittandes framför TV:n, att det är bra att han stimulerar sig själv osv....
Men min mamma är väldigt bekymrad för detta, hon försöker jämt att få honom intresserad av TV:n, och pratar en massa om min brors barn som är en liten TV kille och om alla pedagogiska program på TV mm, mm.
Hur tänker ni kring detta med TV/film i relation till era barn????
- Lejonella
- Alltid online

Re: Ser ditt/dina barn på TV o FILM????
Oskar är inte heller intresserad av att titta på tv och har aldrig varit. Visst skulle det vara skönt att få honom att sitta där en stund ibland, men samtidigt är jag glad att han inte funnit det intresset ännu.
Dom kommer hinna se på tv och vad gäller pedagogiska tv program så hinns det också med sen kan jag nog tycka att dom är för små gör det med. Här hemma tittar vi på korta klipp på Youtube ibland och det är inte alltid han orkar sitta still dom 2 min. som klippen oftast är.
Dom kommer hinna se på tv och vad gäller pedagogiska tv program så hinns det också med sen kan jag nog tycka att dom är för små gör det med. Här hemma tittar vi på korta klipp på Youtube ibland och det är inte alltid han orkar sitta still dom 2 min. som klippen oftast är.
- Taweret
- Alltid online

Jag har ju bara en lilleplutt, men jag kanske kan vädra min åsikt ändå? 
Jag tycker det bara är bra om han inte är så intresserad av TV´n, som sagt det blir han kanske tids nog (eller inte). Med tanke på att det är ett enormt problem att så många barn "bara sitter framför TV´n" tycker jag ni ska vara glada att ni har en som självmant INTE vill det.
Och de pedagogiska programmen ger jag inte mycket för, det måste vara mycket bättre för ett barn att få utforska verkligheten PÅ RIKTIGT än att se på TV. Det låter för mig helt befängt att ett barn skulle missa något i utvecklingen av att INTE se på TV. Nä, var glada tycker jag (även om jag förstår att det är jobbigt att vara tvungen att kasta i sig morgonkaffet
)!
Jag tycker det bara är bra om han inte är så intresserad av TV´n, som sagt det blir han kanske tids nog (eller inte). Med tanke på att det är ett enormt problem att så många barn "bara sitter framför TV´n" tycker jag ni ska vara glada att ni har en som självmant INTE vill det.
Och de pedagogiska programmen ger jag inte mycket för, det måste vara mycket bättre för ett barn att få utforska verkligheten PÅ RIKTIGT än att se på TV. Det låter för mig helt befängt att ett barn skulle missa något i utvecklingen av att INTE se på TV. Nä, var glada tycker jag (även om jag förstår att det är jobbigt att vara tvungen att kasta i sig morgonkaffet
- Aurora
- Alltid online

jakob är ju en liten grabb som kan sitta stilla länge o koncentrera sig om han tycker nåt är spännande men han är inte särskilt intresserad av teven heller (bortsett från som maktmedel för att kontrollera sin pappa, han stänger tex gärna av teven mitt under en fotbollsmatch.... sådär populärt hos pappa men jag älskar det!
)
om vi har på svtbarn så finns är det egentligen bara miniscule (heter det så? det tecknade med småkryp) som han verkligen fastnar framför och sen är han väldigt intresserad av lyckohjulet (!) antar att det är bokstäverna (han älskar ju bokstäver) och att det snurrar som gör det spännande. men då kan han stå en lång stund o säga olika bokstäver. Annars är det mest youtube-klipp vi ser på o gärna sånger från tex pippi.
oj, det blev en lång utläggning men jag tänker också att det bara är bra, det kommer bli många långa timmar framför teven ändå så förstår faktiskt inte alls varför man skulle försöka pressa på det.
om vi har på svtbarn så finns är det egentligen bara miniscule (heter det så? det tecknade med småkryp) som han verkligen fastnar framför och sen är han väldigt intresserad av lyckohjulet (!) antar att det är bokstäverna (han älskar ju bokstäver) och att det snurrar som gör det spännande. men då kan han stå en lång stund o säga olika bokstäver. Annars är det mest youtube-klipp vi ser på o gärna sånger från tex pippi.
oj, det blev en lång utläggning men jag tänker också att det bara är bra, det kommer bli många långa timmar framför teven ändå så förstår faktiskt inte alls varför man skulle försöka pressa på det.
-

Kali - Alltid online

Gustav är likadan.
Det enda han sitter ner och kollar på är Mora träsk och det har vi bara på DVD.
Han visar lite, lite intresse för Musses klubbhus men det räcker i ca 3 minuter, sen ska det lekas, undersökas, busas, spelas gitarr, kramas, målas, springas, hoppas och allt annat som ahn gillar bättre än att kolla på tv.
Jag läser tidningen när han läser sina böcker.
Dricka kaffe har jag slutat med....
(puss, söstra mi)
Det enda han sitter ner och kollar på är Mora träsk och det har vi bara på DVD.
Han visar lite, lite intresse för Musses klubbhus men det räcker i ca 3 minuter, sen ska det lekas, undersökas, busas, spelas gitarr, kramas, målas, springas, hoppas och allt annat som ahn gillar bättre än att kolla på tv.
Jag läser tidningen när han läser sina böcker.
Dricka kaffe har jag slutat med....
(puss, söstra mi)
- Fru S.
- Alltid online

Vi har en tv i köket som slås på direkt vi vaknar i princip....men han tittar inte på den (tv4 morgontv). På helgen kan han titta lite mer när det är barnprogram, men inte sådär jättefokuserat. Vissa saker är såklart roligare än andra, men jag skulle aldrig få honom att fastna där. Film går verkligen inte....inte ett dugg intresserad. Ja, Miniscules i max 10 min, men sen går det inte.
Skönt på ett sätt, men det hade varit grymt skönt också om han hade intresserat sig i alla fall liiiiite för det..
Skönt på ett sätt, men det hade varit grymt skönt också om han hade intresserat sig i alla fall liiiiite för det..
- sprallos
Har svårt att förstå att det skulle vara ett problem att barnen inte tittar på TV oavsett ålder. Mycket bättre att de rör på sig och leker i stället.
Sen kan jag hålla med om att ibland vore de skönt om man kunde få några minuter i fred på det sättet.
Sen kan jag hålla med om att ibland vore de skönt om man kunde få några minuter i fred på det sättet.
- lillajag
- Gillar vimedbarn.se

Nils är ett rktigt tv-monster ibland. Eller rättare sagt film-freak kanske. Vi ser inte på tv utan på datorn och svtplay eller dvd. Fick en dvd med Molly mus av min svägerska och den är en favorit. Det är kortare filmer på 4-5 minuter, precis lagom enligt mig. Fåret Shaun är också en höjdare, både för stora och små. 
Det har gått så långt att han på morgonen kommer och bär min dator och säger BÄ. Gulligt ibland, knas ibland. Vi låter Nils varva ner med lite tittande tillsammans med kvällsvällingen och på helgerna får han ligga i vår säng och titta lite på morgonen också. Tycker det känns lagom och ok!
Det har gått så långt att han på morgonen kommer och bär min dator och säger BÄ. Gulligt ibland, knas ibland. Vi låter Nils varva ner med lite tittande tillsammans med kvällsvällingen och på helgerna får han ligga i vår säng och titta lite på morgonen också. Tycker det känns lagom och ok!
-

grynet_å_jag - Alltid online

KAspian gillar film, eller youtTube då, men han får inte kolla så ofta för mig. TVn har vi aldrig på när barnen är vakna. Jag vill att de ska hitta på egna saker, inte sitta framför tvn men jag är uppväxt utan TV själv så jag har nog rätt färgade åsikter i frågan. När de blir större kommer nog intresset ändå så det är nog absolut inget att oroa sig för. Dessutom är TV inte utbildande i den åldern enligt vad jag har läst, barn tar inte in saker de ser på TV på samma sätt som när man läser böcker etc. Det stämmer väl in med mina erfarenheter av YouTube, kaspian tittar lika gärna på ett klipp på polska som ett på svenska...
- Maiyah
- Alltid online

Noel tittar gärna på Bolibompa, han gillar fåret Shaun, Timmy lamm och Minuscule..
Jag är den som gärna har på tvn som sällskap hela dagarna så därför har jag inbillat mig att Noel inte är så jätte intresserad av att titta på den. Är han trött eller sjuk så ligger han gärna i soffan i min armhåla, i mitt knä eller sitter väldigt nära och tittar. Annars så är det Bolibompa som gäller morgon och kväll när han äter sin välling.
-

MinisMamma - Alltid online

här skaffade jag playhouse disney till felix 14 månader, eller det va ett tag sen. Trodde det skulle va roligt. men jisses va överpedagogiskt ( är inget fan av padagogik för barn..), jag blir tokig av deras pipiga röster och överengagerade sätt. så nej det kommer bli samma för Felix som mina tonåringar tittade på, Emil. Det var gängets favorit.
Jag är inte så förtjust i tecknat för små barn, och efter det här playhousetestet är jag övertygad
Jag är inte så förtjust i tecknat för små barn, och efter det här playhousetestet är jag övertygad
-

jessikan - Galen i vimedbarn.se

Här glos det mkt tv.
Men olika barn olika sätt att vara. =)
Min Plutta gillar fåret Shaun. miniscule å flera av de andra programmen som visas på svt. Hon är ett barn som kan sitta stilla länge och tex titta tv eller läsa böcker eller bygga klossar eller lägga pussel. Jag var lika som liten.
Jag försöker att INTE ha tv:n som ngn slags barnvakt (men ibland blir den det, korta stunder
...). Oftast så tittar vi tillsammans så att vi kan prata om vad som händer och sådär.
Men olika barn olika sätt att vara. =)
Min Plutta gillar fåret Shaun. miniscule å flera av de andra programmen som visas på svt. Hon är ett barn som kan sitta stilla länge och tex titta tv eller läsa böcker eller bygga klossar eller lägga pussel. Jag var lika som liten.
Jag försöker att INTE ha tv:n som ngn slags barnvakt (men ibland blir den det, korta stunder
Senast redigerad av Öga lör apr 17, 2010 13:50, redigerad totalt 1 gång.
-

Öga - Alltid online

Vår son kollar en del på tv, mest för att den oftast står igång hela dagarna som sällskap för min del. Visst han fastnar i något program ibland och kan sitta och titta lääääänge särskilt när det lagas mat på tvn! Det är hans absoluta favorit program matlagning. Han blir jätte ledsen när programen tar slut och det just är matlagning. Djur tycker han också om och kan titta länge på, men annars så springer han mellan sin Micki spis och soffbordet och "lagar mat". Tittar nån minut på tvn sen leker han igen. Det enda han kan sitta ner i lugn och ro och titta på är Pippi Långstrump, får han på den på dvd så blir det nästan slagsmål när den stängs av. Jesper sitter hellre i sin matstol i köket och tittar på oss när vi lagar mat eller bakar än och sitter framför tvn.
- Jema
- Alltid online

Stora killen har älskat tv från han var pytteliten, lilla är inte alls intresserad - eller har varit. Nu kan han sitta kortare stunder men det är mest tillsammans med storebror och för att han vill vara med honom. Jag och min man slökollar mycket på tv tyvärr så den står ofta på. Men båda våra barn är aktiva så jag ser det inte som något större problem, däremot skulle jag inte uppmuntra dem att kolla om de inte visade intresse.
- Trötta mamman
- Alltid online

21 inlägg • Sida 1 av 2 • 1, 2
Återgå till Barns hälsa & utveckling