September bebisar vikt och längd
September bebisar vikt och längd
Jag sitter här och funderar lite på hur mycket som är normalt att öka i vikt på en vecka...
Min dotter ökade med nästan 500g på en vecka hennes kurva går ju rakt upp. Enligt BVC så tar hon igen för att hon var så liten när hon föddes. Nu vägde hon 3280 och var 51cm.
När hon föddes så vägde hon bara 2400 och gick ner till 2225. Och hon var bara 44 cm lång.
Min dotter ökade med nästan 500g på en vecka hennes kurva går ju rakt upp. Enligt BVC så tar hon igen för att hon var så liten när hon föddes. Nu vägde hon 3280 och var 51cm.
När hon föddes så vägde hon bara 2400 och gick ner till 2225. Och hon var bara 44 cm lång.
-

myran75 - Alltid online

Re: September bebisar vikt och längd
Enligt mitt BVC är ca 200 gr i veckan "normalt". Hannah har ökat ungefär 400 gr i veckan lite drygt och hennes kurva går rakt upp, dock var hon ganska stor när hon föddes, 3990 gr och 53 cm, hon gick ner till 3770 gr under BB-vistelsen.
- Cecilia*
- Alltid online

Hannes har ökat ca 300-350 gram i veckan..och min BVC tant sa att man minst vill ha en viktökning på 150 gram per vecka..men hon sa oxå att det finns ingt så är för mycket så länge man ammar, bara ammar.
- Lintotten
- Kan inte slita sig från vimedbarn.se

Va på BVC i dag; Melker vägde i dag 4810 g och är 56 cm lång. Han har gått upp ca 300g i veckan.
-

mirwa - Galen i vimedbarn.se

Oskar ökar ungefär med 300-400g i veckan men det verkar som om hans kurva nu börjar plana ut. Han tog ju också igen sin låga födelsevikt genom att äta som bara den ibörjan.
Han vägde igår på 6v kontrollen 4360g och var 53 lång mot 2810g och 48 cm vid födseln men dom tycker att hans kurvor ser jättefina ut.
Han vägde igår på 6v kontrollen 4360g och var 53 lång mot 2810g och 48 cm vid födseln men dom tycker att hans kurvor ser jättefina ut.
- Taweret
- Alltid online

Vad stora era bebisar är...vill att min lilla tjej oxå ska växa till sig, men det gör hon väl.
Hon väger ju nu som en fullgången bebis och hon skulle ju ha kommit ut den 10/10 så man får vara glad för att allt har gått så himla bra!
Idag är hon jätte pigg och kollar efter skallran och är så nöjd...bara jag som är trött fick bara sova 2 timmar i natt. Hade ätit chili con carne...inte bra när man ammar!!!
Hon väger ju nu som en fullgången bebis och hon skulle ju ha kommit ut den 10/10 så man får vara glad för att allt har gått så himla bra!
Idag är hon jätte pigg och kollar efter skallran och är så nöjd...bara jag som är trött fick bara sova 2 timmar i natt. Hade ätit chili con carne...inte bra när man ammar!!!
-

myran75 - Alltid online

Så här har min lille vuxit 
Födelsevikt: 2220g längd 47cm
3v: 2845g, 49,5 cm
4v: 3180g, 50 cm
Nu är han liten o knubbig(are)!!
Födelsevikt: 2220g längd 47cm
3v: 2845g, 49,5 cm
4v: 3180g, 50 cm
Nu är han liten o knubbig(are)!!
- Ki27
- Alltid online

Idag har vi varit på 6 veckors kontrollen.
Hannah vägde 5500 gr och var 57 cm lång.
Hannah vägde 5500 gr och var 57 cm lång.
- Cecilia*
- Alltid online

Loppan är sex veckor på måndag och har hittills bara gått upp 95 gram sen födseln.
Hon gick ner 240g under första dagarna och sen har hon gått upp saaaaakta saaaakta.
Har nu fått gå över till ersättning på heltid. BVC´s order.
Känns tråkigt, men det är det bästa för Lo eftersom min bröstmjölk är alldeles för tunn.
Så,
Födelse: 50 cm och 3965 gram
5½ vecka senare: 56 cm och 4060 gram.
Hon gick ner 240g under första dagarna och sen har hon gått upp saaaaakta saaaakta.
Har nu fått gå över till ersättning på heltid. BVC´s order.
Känns tråkigt, men det är det bästa för Lo eftersom min bröstmjölk är alldeles för tunn.
Så,
Födelse: 50 cm och 3965 gram
5½ vecka senare: 56 cm och 4060 gram.
-

Lyckans Lo - Alltid online

Lyckans Lo: Vad tråkigt att din mjölk inte räcker till för henne. Kan du inte amma henne lite vid sidan av om du vill fortsätta amma? Om du ger henne den mat hon behöver i ersättning så kan ni amma för det är mysigt. Det är ju tur att hon var stor från början då om hon går upp så långsamt i vikt, min lille mini hade ju inte orkat med om han fick så lite mat.
Jag ska försöka pumpa och ge mjälk framtill nyår men det känns som om den redan nu börjat sina pga att han inte tar bröstet
Jag ska försöka pumpa och ge mjälk framtill nyår men det känns som om den redan nu börjat sina pga att han inte tar bröstet
- Taweret
- Alltid online

Tawaret: Jo, det har varit tanken men nu har hon börjat trilskas vd bröstet och vill inte ha det alls. Men jag ser iaf till att hon får i sig min mjölk också genom att pumpa ut och ge henne den blandad med ersättning!
Jag saknar att amma. Det är ju sååå mysigt!
Jag saknar att amma. Det är ju sååå mysigt!
-

Lyckans Lo - Alltid online

Va jobbigt Lyckans Lo...
Lycka till nu, hoppas hon vuxit fint tills nästa Bvc-besök!! 
- Ki27
- Alltid online

Lyckans Lo: Vad glad över att du fått amma den tid du har, Oskar har inte tagit bröstet nånsin. Jag har försökt och de få ggr vi fått till det är jag jätte glad, men nu har jag gett upp med amning helt.
Här i Norge är alla jätte imponerade över att jag fortfarande pumpar
jag känner mig som en dålig mamma som tänker sluta pumpa när han är 3-4 mån
Här i Norge är alla jätte imponerade över att jag fortfarande pumpar
- Taweret
- Alltid online

Go Taweret!!! Det är verkligen jobbigt att pumpa hela tiden.. tyckte jag den korta stund jag fick hålla på..
Min lilla handpump jag köpte förra veckan gick av i fjädern..hmmph... men nu har jag fått nya delar
Måste pumpa ut lite för att ge medicinen i. Har fryst in i istärningspåsar, blir bra!
Min lilla handpump jag köpte förra veckan gick av i fjädern..hmmph... men nu har jag fått nya delar
- Ki27
- Alltid online

Visst är det jobbigt att pumpa men jag vill ju ge honom den mjölk jag ändå har. Det jobbigaste är väl all disk som blir av pump grejor och alla flaskor, vi har inte diskmaskin 
Tråkigt att pumpen gick sönder, men det löste sig ju ganska snabbt.
Tråkigt att pumpen gick sönder, men det löste sig ju ganska snabbt.
- Taweret
- Alltid online

Återgå till Septembermammor 2008