Semper eller minifom?
15 inlägg • Sida 1 av 1
Semper eller minifom?
Vilka är egentligen bäst? Sempers magdroppar eller minifom?
Misstänker nämligen att lillfisan har fått lite magknip. Hon har "symptomen" i alla fall..ni vet, drar upp benen mot magen, spänner magen som att hon ska baja, gnyr och gnäller och har liksom inte ro emellanåt.. Så nu funderar jag på att köpa magdroppar till tösen..men vilka är egentligen bäst?
Misstänker nämligen att lillfisan har fått lite magknip. Hon har "symptomen" i alla fall..ni vet, drar upp benen mot magen, spänner magen som att hon ska baja, gnyr och gnäller och har liksom inte ro emellanåt.. Så nu funderar jag på att köpa magdroppar till tösen..men vilka är egentligen bäst?
- LillaMalin
- Alltid online

Re: Semper eller minifom?
Det e olika för olika barn, vi testade bägge, först en sort åt gången sen båda tillsammans för att sedan bara köra på minifom, tyckte att jag såg mest skillnad med dom fastän skillnaden var väldigt liten. Annars finns ju magknipsmassage som kan vara något o testa.
- a_y_g
- Alltid online

Det beror på vad problemet är. Semper är ju bara goda bakterier typ, medan minifom gör att det bildas bubblor som bebisen kan prutta ut. Det är vanligt att bebisar får ett typ slem med luft i och minifom gör att det blir bubblor av detta. Låter lite flummigt kanske, men en läkare förklarade det så ungefär för mig. Det där slemmet är nämligen svårt för de att få ut. På Julian kan man se när han inte fått minifom om han bajsar på skötbordet, då är det som små små små bubblor.
Som sagt, prova båda men kanske inte samtidigt. Vi körde dock på båda tills sempern tog slut.
Som sagt, prova båda men kanske inte samtidigt. Vi körde dock på båda tills sempern tog slut.
- Aurora
- Alltid online

Jag blev rekommenderad att köra på både och.
Det fungerade väldigt bra.
Om du ammar så testa att utesluta mjölkprodukter ( om du orkar krångla ) eftersom det kan ställa till en del i en bebismage.
Lycka till!
Det fungerade väldigt bra.
Om du ammar så testa att utesluta mjölkprodukter ( om du orkar krångla ) eftersom det kan ställa till en del i en bebismage.
Lycka till!
-

Medea - Alltid online

Jag började med miniform och sedan så testade jag ge båda och då såg jag en tydlig förbättring. Drog även ner på "rena" mjölkprodukter som ost, grädda, creme fraiche, mjölk osv.
-

MinisMamma - Alltid online

Nää jag ammar inte, det funkade inte och nu har jag ingen mjölk alls.. 
Ja jag får nog pröva mig fram. Pruttar det gör hon ganska bra själv, tur att dom inte luktar, haha! Bajsar gör hon ungefär varannan dag..prövar nog sempers först då kanske.. Tack för era svar
Ja jag får nog pröva mig fram. Pruttar det gör hon ganska bra själv, tur att dom inte luktar, haha! Bajsar gör hon ungefär varannan dag..prövar nog sempers först då kanske.. Tack för era svar
- LillaMalin
- Alltid online

Den ena ska man ju ge vid varje måltid och den andra en gång om dagen var det va? Vi körde på den som man gav en gång om dagen, semper tror jag det var. Men jag har också hört från många att en kombination av båda är jättebra! Om hon bara får ersättning så kan hon väl bli lite "hård" i magen, så jag skulle nog testa båda. Semper är ju bara goda magbakterier och gör absolut ingenting att tillföra. Miniform kan jag inte uttala mig om, men om det stämmer att den gör bubblor av småbubblor som dean prutta ut så är det ju jättebra! Ni får testa er fram 
-

Tossy - Alltid online

Heej!
När min son var nyfödd hade han oxå problem med magen så vi började använda semper droppar och det gjorde underverk på våran son ! Så dem rekomenderar jag Absolut!
När min son var nyfödd hade han oxå problem med magen så vi började använda semper droppar och det gjorde underverk på våran son ! Så dem rekomenderar jag Absolut!
-KiimZan
- kiiimzan
- Nykomling

men sempers e väl mest för att reglera tarmflorans bakterier och minifom för att ta hål på gasbubblor så båda e väl bra att köra på men ersättning ger väl ganska hård mage så några ja vet blandade i messmör i ersättning, dock vet ja inte om man kan göra så till sååå små barn så då tror ja nästan att sempers e bättre för henne, men ja skulle definitivt köra på bägge eftersom d inte e samma sak! 
- greatforever
- Alltid online

Jo ersättning kan ju göra det..dock är inte Molly hård ännu iaf..men hon är otroligt dålig på att rapa..så kan tro att det är just luftbubblor som gör att det kniper i magen..
- LillaMalin
- Alltid online

Jo vi köpte det..vet dock inte om dom hjälper..hon pruttar dock mer nu och har börjat få lättare att rapa..så kanske
Någon som vet hur många dagar man får ge dessa droppar? På förpackningen står det 2 dygn..men läser man i bipacksedeln så står det bara att om man inte märker någon förbättring inom 2-3 dygn så ska man kontakta läkare..nu har vi gett henne droppar i 2 dygn och slutat..så vi får väl se..
- LillaMalin
- Alltid online

Om du märker att det hjälper så ska du inte sluta ge dom för då får du bara börja om sen. Vi har inte pratat med läkare men Alma har använt nu i flera veckor. Då hennes faster hade samma problem och dom pratade med läkare som sa det så kör vi på det med samt att vi märker att det hjälper.
OM hon inte får till ett mål så kan det sluta i katastrof, då kan vara tvungen att fe mer än 10 droppar för att det ska ge effekt, vi var uppe i 20 som mest men nu har vi börjat trappa ner lite.
OM hon inte får till ett mål så kan det sluta i katastrof, då kan vara tvungen att fe mer än 10 droppar för att det ska ge effekt, vi var uppe i 20 som mest men nu har vi börjat trappa ner lite.
- Taweret
- Alltid online

Okej..då kanske det var dumt att sluta..Men får se..kan ju börja om imorn kanske..för dom verkar ha hjälpt men nu börjar det knipa igen ser det ut som på henne..aa..får se hur vi gör..men då vet jag i alla fall att det inte är farligt att köra med dom längre än 2 dagar 
- LillaMalin
- Alltid online

Vi har kört med minifomen i över 2 månader eftersom den funkar slutar man gör den ju ingen nytta! Prata med BVC också är mitt råd dom vet ju hur man gör för sen när man ska sluta med dom efter lång tid ska man långsamt trappa ner.
- blomman82
- Börjar hänga här en del

15 inlägg • Sida 1 av 1
Återgå till Barns hälsa & utveckling