Semester för deltidare, hjäälp!
10 inlägg • Sida 1 av 1
Semester för deltidare, hjäälp!
Hej, har precis pratat min ekonom/ lönetant här på jobbet hur men semester blir då jag jobbat deltid och ska ta ut två veckors sem innan bf. Vi kan inte förstå varandra, hon har ett invecklat och krångligt sätt att förklara saker på, så jag fattar ju inenting.
Detta var väl ungefär vad jag förstod: att jag som jobbat deltid under sista året har Samlat på mig mindre semesterdagar än de som jobbar heltid... Deessutom får jag bara ersättning på 70,eftersom det är så jag jobbat de tre sista veckorna.
Nu sa vänner att man visst tjänar in lika många dagar men attdeltiden slås ut på ett snitt under året. Har jobbat 5 månader 100%, en månad 80%, 5 månader 85%, tre veckor 70%. Detta slås det då ut ett snitt på årsinkomst som jag får i semesterers.
Är inte så mycket klokare, hoppas någon förstår vad jag skrivit o kan hjälpa mig.
Detta var väl ungefär vad jag förstod: att jag som jobbat deltid under sista året har Samlat på mig mindre semesterdagar än de som jobbar heltid... Deessutom får jag bara ersättning på 70,eftersom det är så jag jobbat de tre sista veckorna.
Nu sa vänner att man visst tjänar in lika många dagar men attdeltiden slås ut på ett snitt under året. Har jobbat 5 månader 100%, en månad 80%, 5 månader 85%, tre veckor 70%. Detta slås det då ut ett snitt på årsinkomst som jag får i semesterers.
Är inte så mycket klokare, hoppas någon förstår vad jag skrivit o kan hjälpa mig.
- tinali
- Alltid online

Re: Semester för deltidare, hjäälp!
Nu vet inte jag om det är samma i alla branscher,men jag jobbar i butik och då har man rätt till 25 semesterdagar per år,oavsett hur man har arbetat,det skiljer dock hur många betalda semester dagar man får och hur mycket man får per dag,men det har jag ingen aning om hur dom räknar....
Vet att det inte alltid varit så hos oss,så antingen har det varit "fel" förut eller så är dessa regler nya...
Vet att det inte alltid varit så hos oss,så antingen har det varit "fel" förut eller så är dessa regler nya...
- milla
- Alltid online

Tinali, det är som Milla skriver olika beroende på var man jobbar. Men själv klart ska semestern baseras på hur mycket du har jobbat under det aktuella semesteråret. Vet du om du har semesterår 1 april - 30 mars eller om intjänande året är samma som semesteråret?
Jag har det senare alternativet vilket i praktiken innebär att man får lite semester i förskott. Jag får 25 dagar per år, har redan mina semesterdagar utskrivna på lönespecen även fast jag inte jobbat hela året. Om jag tar ut alla dagarna och sen skulle sluta så har jag en semesterskuld till företaget som jag får kvitta på min slutlön. I varje fall så jobbar jag 50% (deltid hela året) och i mitt fall får jag under de 25 semesterdagarna samma lön som jag har en vanlig dag jag jobbar + lite extra ersättning som alla normalt har.
Som jag tolkat din fråga så har du jobbat olika procent under året som gått. Om jag vore din lönetant skulle jag räkna så här:
- den tiden du jobbat 100% tjänar du in x antal dagar med 100% semesterlön
- den tiden du jobbat 80% tjänar du in x antal dagar med 80% semesterlön
- den tiden du jobbat 70% tjänar du in x antal dagar med 70% semesterlön
Tycker du ska fråga henne igen och be henne förklara så att du verkligen förstår.
Jag har det senare alternativet vilket i praktiken innebär att man får lite semester i förskott. Jag får 25 dagar per år, har redan mina semesterdagar utskrivna på lönespecen även fast jag inte jobbat hela året. Om jag tar ut alla dagarna och sen skulle sluta så har jag en semesterskuld till företaget som jag får kvitta på min slutlön. I varje fall så jobbar jag 50% (deltid hela året) och i mitt fall får jag under de 25 semesterdagarna samma lön som jag har en vanlig dag jag jobbar + lite extra ersättning som alla normalt har.
Som jag tolkat din fråga så har du jobbat olika procent under året som gått. Om jag vore din lönetant skulle jag räkna så här:
- den tiden du jobbat 100% tjänar du in x antal dagar med 100% semesterlön
- den tiden du jobbat 80% tjänar du in x antal dagar med 80% semesterlön
- den tiden du jobbat 70% tjänar du in x antal dagar med 70% semesterlön
Tycker du ska fråga henne igen och be henne förklara så att du verkligen förstår.
-

grynet_å_jag - Alltid online

Så man har alltid 25 dagar men 5 av dom kan alltså vara obetalda?
- tinali
- Alltid online

Ja, så skulle det kunna vara. Fast i ditt fall blir jag lite osäker eftersom jag tolkar det som att du ändå jobbat hela året fast olika mycket. Då tycker jag inte att dom borde lägga upp det så att några blir obetalda. Fast det kanske är enklare för dem att räkna på dagar med 100% ersättning istället för att ge dig 20 med hel ersättning, 4 med 80% och 1 med 70%, eller hur det nu skulle kunna bli. Blir du klokare av min förklaring? 
-

grynet_å_jag - Alltid online

Grynet å jag: jag tror jag förstår...
Då får jag ta 25dagar om jag vill men har bara betalt för kanske 20( låtsas vi).
Och under en semesterdags ers får jag i snitt ca 85% sem lön, med lite extra ers?
Då får jag ta 25dagar om jag vill men har bara betalt för kanske 20( låtsas vi).
Och under en semesterdags ers får jag i snitt ca 85% sem lön, med lite extra ers?
- tinali
- Alltid online

Jag jobbar deltid, men har ändå 25 semesterdagar. Hos oss är varje dag mindre värd och skulle jag då gå upp i tid så kostar det mig mellanskillnaden.
- alexmamma
- Har vimedbarn.se som startsida

På min arbetsplats har vi ett system där alla får 25 semesterdagar om året (om man inte är äldre än 40 eller vad det nu är för då får man fler) Men beroende på hur många dagar i veckan man jobbar i snitt så är varje semesterdag värd olika mycket.
ett exempel. Jag jobbar i snitt 4 dagar i veckan på ett tvåveckorschema. När jag tar ut semester är varje semesterdag då värd 1.25 semesterdagar. Jag kan således i slutändan ta ut 20 semesterdagar men kan vara ledig i 5 hela veckor.
Jag förstår inte vad du menar med semesterersättning? Det som händer är väl att du får en bibehållen lön fast du är ledig och då får du ju den lönen du har?
Det låter konstigt att du skulle få färre semesterdagar.. när du går ner i tid går du ner i arbetsdagar eller går du ner i antal jobbade timmar per dag?
ett exempel. Jag jobbar i snitt 4 dagar i veckan på ett tvåveckorschema. När jag tar ut semester är varje semesterdag då värd 1.25 semesterdagar. Jag kan således i slutändan ta ut 20 semesterdagar men kan vara ledig i 5 hela veckor.
Jag förstår inte vad du menar med semesterersättning? Det som händer är väl att du får en bibehållen lön fast du är ledig och då får du ju den lönen du har?
Det låter konstigt att du skulle få färre semesterdagar.. när du går ner i tid går du ner i arbetsdagar eller går du ner i antal jobbade timmar per dag?
- Gerda
- Har vimedbarn.se som startsida

Många arbetsplatser har en kvot som dras. Alla har då 25 semdagar, men beroende på kvoten blir det olika antal dagar. Men du måste väl kunna fråga lönetanten om exakt hur många dagar som du har att nyttja detta år? Det är väl ändå hennes jobb att svara på det, tycker jag.
-

vildasol - Alltid online

10 inlägg • Sida 1 av 1

[/url