Banner Forum Image

Salt från 8 mån?

Diskutera vanliga barnsjukdomar och barns utveckling

Salt från 8 mån?

Inläggav milla » fre jan 15, 2010 14:18

När jag fick våran kille som nu e 2 år så sa min bvc sköterska och "alla andra" att man inte skulle ge barnen salt innan dom är 1 år,nu har vi bytt bvc sköterska och den nya sa nu till min syster som också går till henne att man kan ge dom det man själv äter och att njurarna nu är färdig utvecklade :roll: Kollade i 3 olika barnmatsböcker som jag har och i alla tre stod det att det var från ett år :roll: Jag kommer att vänta tills lilltjejen är ett år,tycker att det känns bäst :wink: Men tycker det är konstigt att dom säger så olika,för om jag har förstått det rätt så ska dom inte äta stekt mat heller innan dom är 1 år,så för mig låter det konstigt när hon säger att man kan ge dom allt som man själv äter... Vad har ni fått för information?
[url=http://lilypie.com]Bild[/url
Bild
milla
Alltid online
Alltid online

Re: Salt från 8 mån?

Inläggav Shrin » fre jan 15, 2010 14:38

Har för mig att bvc och "alla andra" källor sa att barnen kan äta "våran" mat utan att man ska salta extra. Det salt som redan finns naturligt i maten är ok. Stekt mat skulle man vänta med. Bättre med kokt mat för dom små magarna.
Användarvisningsbild
Shrin
Alltid online
Alltid online

Inläggav milla » fre jan 15, 2010 14:47

Men sa dom till dig att dom kunde det från 8 månader eller från 1år?
Bild
milla
Alltid online
Alltid online

Inläggav Shrin » fre jan 15, 2010 15:20

våran mat från 8 månader, utan extra tillsatt salt. Efter 1 år så kan man börja salta lite lätt.
Användarvisningsbild
Shrin
Alltid online
Alltid online

Inläggav milla » fre jan 15, 2010 15:23

okej då förstår jag... kanske e jag som missförstått att man inte skulle ge salt innan 1år :wink: Eller så e de lite olika vad dom säger :roll:
Bild
milla
Alltid online
Alltid online

Inläggav Shrin » fre jan 15, 2010 15:26

Tror det är många som säger olika. Och även om barnet får i sig lite salt nån enstaka gång innan 1 års ålder tror inte jag att det gör så mycket. (alltså extra tillsatt)
Användarvisningsbild
Shrin
Alltid online
Alltid online

Inläggav Tossy » fre jan 15, 2010 16:32

Det stämmer, de kan äta vår mat, men utan extra salt. Om du äter korv kan ditt barn också göra det trots att det är salt i, men man behöver ju inte ge dem det varje dag :-)
BildBild BildBild
Användarvisningsbild
Tossy
Alltid online
Alltid online

Inläggav milla » sön jan 17, 2010 11:54

Det jag tycker var konstigt är att hon sa att en 8 månaders bebis kan äta precis den mat vi äter,så om jag vi äter köttfärssås som vi har saltat så kan bebisen också äta det,alltså att bebisen kan äta mat som man saltat,att man kan salta som vanligt i maten innan man ger bebisen... :roll: Att bebisen kan äta mat som innehåller salt vet jag och jag tror inte heller att det är hela världen om bebisen får i sig lite salt nån gång,men att bara ge bebisen vår mat som vi har saltat tycker jag låter konstigt,våran lilla tjej äter riktig mat 2 gånger om dagen så då skulle hon få i sig extra salt vid båda dom tillfällerna,men bvc sköterskan menade på att njurarna är färdig utvecklade så det är ingen fara... När storebror var i den åldern tog jag undan en potion till honom innan jag saltatde... Hur gör ni andra med barn under ett år,eller gjorde när era var i den åldern,gav ni dom salt? Alltså mat som man har saltat och inte det som finns i maten... :roll:
Bild
milla
Alltid online
Alltid online

Inläggav Malena Van Sintjan » sön jan 17, 2010 15:24

Jag oroas av att det skiljer sig så från land till land.

Jag bor i Belgien och här ges absolut inga mjölkprodukter till barn under ett år. I synnerhet inte yoghurt eftersom en av yoghurtsyrorna ska vara farlig. Orsaken är att ko- get- och hästmjölkprotein ska vara farligt för barnets njurar och att det ökar risken för fetma senare i livet. Salt är också helt förbjudet. Inte ens mat med buljong i är tillåtet före ett års ålder.
Jag önskar att jag kunde börja ge vår åtta månaders son vanlig välling men det finns inte här och alla recept är mjölbaserade. Jag ger gröt som jag gör själv på olika mjölsorter och vatten med riven frukt i. Han får också kött, fisk, rotfrukter och nitratfria grönsaker.

Jag följer reglerna här eftersom jag faktiskt aldrig har träffat en Belgare med laktosintolerans och för att de generellt är smalare än svenskarna trots att basfödan är pomme frites, vitt bröd och öl.
Malena Van Sintjan
Nykomling
Nykomling

Inläggav loooolita » sön jan 17, 2010 18:26

hej ja fick höra när min dotter va liten att man inte fick ge salt förrän 1år då njurarna inte va färdigutvecklade förrän vid 1års ålder!
BildBild
BildBild
loooolita
Alltid online
Alltid online

Inläggav milla » tis jan 19, 2010 11:53

Tack för era svar :) Konstigt att det sägs så olika,när Marcus var i den åldern så var det ingen saltat mat innan 1 års ålder som gällde :roll:
Bild
milla
Alltid online
Alltid online

Återgå till Barns hälsa & utveckling