Banner Forum Image

Särbegåvade barn

Diskutera vanliga barnsjukdomar och barns utveckling

Särbegåvade barn

Inläggav netty78 » ons mar 23, 2011 23:15

Min minsta tös är 2½ och är enligt Bvc ganska långt före sin ålder, tal och mentalt som en 4-åring. Kanske beror det på syskonen eller en mamma som aldrig är tyst :D Finns misstankar om att hon är ett sk särbegåvat barn, något jag ställer mig lite frågande till.
Att hon är tidig med mycket är ju inget nytt för mig (torr strax efter 2 år, försök till att cykla på tvåhjuling i samma ålder, klär på sig själv osv). Hon har även tre (låsas)hundar som följer henne överallt, vilket tydligen är ovanligt i hennes ålder (alltså låtsas vänner oavsett djur/ människor)

Så enkelt: finns det någon här som har ett särbegåvat barn? Hur vet man det? Finns det tester på sånt? Vad ska jag som mamma tänka på? (förutom att inte ge henne allt för stort ansvar)
Användarvisningsbild
netty78
Galen i vimedbarn.se
Galen i vimedbarn.se

Re: Särbegåvade barn

Inläggav sprallos » tor mar 24, 2011 08:29

Det är just det som är svårt...man får påminna sig om att hon är yngre än hon verkar. Men annars är det mer att låta henne vara som hon är. Utmana henne på hennes nivå, köp gärna hem pysselböcker osv om hon nu gillar sånt. Det är (tycker jag) nästan lika fel att försöka begränsa och hålla dom för små om dom inte vill. Ett exempel är några barn jag stött på under min tid som barnskötare... Dom blir så otroligt uttråkade av saker som för dom är för lätta...+ att dom kan tappa lite av sin kunskapstörst på samma gång.

Vi hade barn som var på 7-8 åringarnas matteböcker när dom gick på 6 års tex. Såklart tvingar man inte, men har dom jobbat ut den ordinarie boken så ger man ju inte samma bok en gång till, då måste man ge en svårare. Dessa barn flyttade senare upp i årskurs och gick en högre. Med inrådan av skolsköterska, lärare, föräldrar mfl såklart.
sprallos

Re: Särbegåvade barn

Inläggav ToToRo » tor mar 24, 2011 22:10

Jag såg en intressant disskussion påtv angående hur dagens skola lyckas sudda ut dessa barns begåvningar. Att det är för mycket krav på vad man ska göra att man tappar vissa barns särbegåvningar.

Nu är ju varken jag eller mina stackars barns speciellt smarta men min bror är riktigt begåvad. Han är mattematiker och var så skicklig i skolan att lärarna tyckte han skulle gå på specialmatte då han hade så mycket fel. detta tills mina föräldrar insåg att det var för lätt så han slutade bry sig för att det var långtråkigt.

nåja... mycke snack. Jag tänker som sprallos. Utamana henne men som du redan tänker låt henne inte ta mer ansvar än ett barn i hennes ålder klarar att ta.
Användarvisningsbild
ToToRo
Alltid online
Alltid online

Återgå till Barns hälsa & utveckling