Så sen! OBS långt!
20 inlägg • Sida 1 av 2 • 1, 2
Så sen! OBS långt!
Hejsan allihopa!
Det var ett tag sedan jag skrev här, har haft fullt upp men nu är jag tillbaka igen!
Det är såhär att min son, 9 månader (snart tio) är så himla sen i utvecklingen.. tycker jag. Om man jämför med andra barn så är liam inte ens i närheten av att kunna det dom kan. Han är som sagt snart tio månader, & kryper inte, han ålar sig fram. Han kan resa sig upp om han får hålla i något, men då är det ostadigt och ofta trillar han bara ner på rumpan igen. Detta oroar mig otroligt..
På bvc säger dom att han är ovanligt stor, därför klarar inte hans muskler av att bära upp honom. Men jag tycker inte alls han är särskilt stor? Han väger 11,2 kg och är ca 77,5 cm lång. Är detta mycket?
Usch, många frågor och funderingar, men man blir så orolig att man gör något fel, spec som så ung föräldrer då man blir granskad under förstoringsglas.. Han får vara på golvet och öva mycket, men ändå går det inte framåt.. Hur är era barn?
Det var ett tag sedan jag skrev här, har haft fullt upp men nu är jag tillbaka igen!
Det är såhär att min son, 9 månader (snart tio) är så himla sen i utvecklingen.. tycker jag. Om man jämför med andra barn så är liam inte ens i närheten av att kunna det dom kan. Han är som sagt snart tio månader, & kryper inte, han ålar sig fram. Han kan resa sig upp om han får hålla i något, men då är det ostadigt och ofta trillar han bara ner på rumpan igen. Detta oroar mig otroligt..
På bvc säger dom att han är ovanligt stor, därför klarar inte hans muskler av att bära upp honom. Men jag tycker inte alls han är särskilt stor? Han väger 11,2 kg och är ca 77,5 cm lång. Är detta mycket?
Usch, många frågor och funderingar, men man blir så orolig att man gör något fel, spec som så ung föräldrer då man blir granskad under förstoringsglas.. Han får vara på golvet och öva mycket, men ändå går det inte framåt.. Hur är era barn?
-

Shelly - Alltid online

Re: Så sen! OBS långt!
Tycker det låter helt normalt! Hannes var oxå "sen" med att krypa trodde han skulle hoppa över det, vilket många barn gör. fast sen en dag kröp han, de överraskar ibland..
Bvc har nog lite rätt de oxå, Hannes vägde 11,8kg när han var 85,5cm vid 15månaders kntrollen, fast han har alltid varit lång o smal.. klart att det är svårare för musklerna om de har mer vikt att bära. Har en i mammagruppen var son kröp jätte tidigt men han var liten som en rumpnisse oxå
Tycker inte du ska vara orolig.
kram
Bvc har nog lite rätt de oxå, Hannes vägde 11,8kg när han var 85,5cm vid 15månaders kntrollen, fast han har alltid varit lång o smal.. klart att det är svårare för musklerna om de har mer vikt att bära. Har en i mammagruppen var son kröp jätte tidigt men han var liten som en rumpnisse oxå
Tycker inte du ska vara orolig.
kram
- jessica81
- Alltid online

Lättare sagt än gjort, men oroa dej inte!
Han låter som en stor kille. Vår Liam har varit rund och hade det därför lite svårt att ställa sej o att krypa. Han verkade liksom inte intresserad av att krypa och vi trodde därför att han skulle hoppa över det- men rätt som det var började han trixa och ett par veckor senare var det inte något problem!
Jag kan lova att du inte gör något fel, tänk inte så! Han kan säkert andra saker som de andra barnen inte kan- du kanske redan har upptäckt något om du tänker efter?
Kolla in boken "Växa och upptäcka världen", den beskriver bebisars utveckling jättebra!
Han låter som en stor kille. Vår Liam har varit rund och hade det därför lite svårt att ställa sej o att krypa. Han verkade liksom inte intresserad av att krypa och vi trodde därför att han skulle hoppa över det- men rätt som det var började han trixa och ett par veckor senare var det inte något problem!
Jag kan lova att du inte gör något fel, tänk inte så! Han kan säkert andra saker som de andra barnen inte kan- du kanske redan har upptäckt något om du tänker efter?
Kolla in boken "Växa och upptäcka världen", den beskriver bebisars utveckling jättebra!
- Snigel
- Alltid online

du skall absolut inte vara orolig! barn ÄR olika. Vissa lär sig att gå när de är 9 månader och andra när de är 18 månader. Det är precis lika normalt och vet du vad? När de väl lärt sig att gå, vem bryr sig om vem som lärde sig det först då? Det finns barn som pratar i långa meningar långt innan de fyllt två år medan andra inte ens kommit igång med sitt språk. Det är också lika normalt. Och det är inte bättre att vara först, det betyder ingenting för framtiden. Det viktiga är ATT han utvecklas, att du märker förändringar, även om det inte går så fort. Att du märker att han är med, märker vad som händer, ser vad ni gör, det är mycket viktigare än vad Liam själv gör. Hans tid kommer och även om vi har bråttom idag och även om vi gärna värderar först som bäst så är det inte så. Det finns ingen poäng med att hoppa över saker i utvecklingen, tvärtom, det finns massor av vinster med att få upptäcka i sin egen takt, att pröva olika saker. Barn har tex roligt med pekböcker i många år, de har fantasi, de behöver inte texter och historier. Det är i regel vi vuxna som vill skynda på!
Jag tycker också han låter ganska stor, min Jakob blir 2 år i januari och han väger 11,5 kg! Nu är han inte så stor iofs men ändå, det är klart att det blir svårare för Liam att styra sin kropp om den växer fort. Titta bara på tonåringar eller valpar som växer lite fortare än de hinner med, de är ofta rätt klumpiga (o gulliga!) Googla på tillväxtkurva pojkar ifall du är nyfiken så kan du ju jämföra.
Jag tycker också han låter ganska stor, min Jakob blir 2 år i januari och han väger 11,5 kg! Nu är han inte så stor iofs men ändå, det är klart att det blir svårare för Liam att styra sin kropp om den växer fort. Titta bara på tonåringar eller valpar som växer lite fortare än de hinner med, de är ofta rätt klumpiga (o gulliga!) Googla på tillväxtkurva pojkar ifall du är nyfiken så kan du ju jämföra.
-

Kali - Alltid online

Tycker också att det låter helt normalt. Våran kille började hasa sig fram när han var 9,5 mån,resa sig var han inte i närheten av,även om han fick hålla i något,han var också stor... Vår tjej är 8,5 mån och kryper inte heller... Tycker absolut inte att du ska oroa dig 
- milla
- Alltid online

Jag håller med de andra, du har absolut inget att vara orolig för, det är så himla olika i den åldern.Min äldste kröp aldrig, han avskydde att ligga på mage, han gick direkt istället.Mitt andra barn körde rumphastekniken, och min 8 månaders varken hasar eller kryper. Han vill gärna att man håller i händerna och går med han istället. Så du ser hur olika det är.Han är inte intresserad för fem öre att ligga på mage, gör han det får han nästan panik. Det är först nu han börjar antyda till att lyfta upp rumpan lite.Drar sig upp gör han knappt heller för den delen, men det kommer allteftersom, så njut du istället av den här underbara tiden. Snart kommer du att tänka, åh vad skönt det var när han satt där jag lämnade han 
-

svartam - Har vimedbarn.se som startsida

Jag kollade på Oskars kort vad han väggde runt tio månader och han har alltid varit en stor kille. När han var 9 mån vägde han 11,2 och var 74,5 cm lång och vid 10,5 mån vägde han 11,8 och var 76,5 cm lång så jag skulle nog säga att Liam är en stor kille 
Oskar har varit senare än en del andra med att klara fysiska saker så som att krypa, stå, gå dvs sånt som kräver att man orkar lyfta kroppen. Detta pga hans str han lärde sig gå när han var 13 mån lagom till att han blev storebror
krypa började han med runt 10 mån och innan dess så ålade han som en kommando soldat men fort gick. Sen gick han runt möbler i nästan 1,5 mån innan han vågade släppa taget. Det tog dock bara 5 dagar från att han tog dom första stegen tills han gick helt stadigt.
Det är lätt att man oroar sig och jämför men det blir väldigt sällan bättre av det utan oron brukar öka utav att man gör det. Du ska se att det släpper snart, sen kan det ju vara så att Liam är mer intresserad av något annat som att sitta och leka, läsa så han är mer fingerfärdig än andra barn eller mer social. Det finns ju så mycket som barnen ska lära sig och dom lär sig olika saker olika fort beroende på vad dom är intresserade.
Oskar har varit senare än en del andra med att klara fysiska saker så som att krypa, stå, gå dvs sånt som kräver att man orkar lyfta kroppen. Detta pga hans str han lärde sig gå när han var 13 mån lagom till att han blev storebror
Det är lätt att man oroar sig och jämför men det blir väldigt sällan bättre av det utan oron brukar öka utav att man gör det. Du ska se att det släpper snart, sen kan det ju vara så att Liam är mer intresserad av något annat som att sitta och leka, läsa så han är mer fingerfärdig än andra barn eller mer social. Det finns ju så mycket som barnen ska lära sig och dom lär sig olika saker olika fort beroende på vad dom är intresserade.
- Taweret
- Alltid online

Precis som de andra säger så ska du nog inte vara orolig, alla barn är olika o det går inte att ändra. Jag vet dock att man börjar undra, Emilia va också "sen" med krypet. Däremot satt hon relativt tidigt, vid 5 mån.. så det va det hon pysslade med, sitta. jag försökte ha henne på mage på golvet, men icke, hon tyckte inte om det.. när hon va 10 mån så bestämde vi (jag o min sambo) oss för att inte vänta på krypet mer, vi trodde helt sonika att hon skulle hoppa över det också ( Hon har aldrig vänt sig vare sig från mage till rygg eller rygg till mage medvetet, det har "hänt" ett par ggr, men inte mer.) Men så när hon va 10 ½ mån så började hon krypa.. då kom det fort också, på en helg (fre-sön). Hon va mer intresserad av annat helt enkelt, som att gå med oss och att sitta o leka där hon satt. Det kommer, eller inte.. men i vilket fall så kommer det något! 
-

Petra86 - Alltid online

Ja som taweret skriver så kan han kanske annat som de andra kanske inte kan. Min kompis vars son är 2 mån yngre än emilia kröp en bra bit före emilia. Men hon påpekade att emilia kunde saker som casper inte kunde, emilia gillade att sitta själv och pilla på små små saker, bläddra i böker, hon visste va vissa saker va för nått som lampa, fisk o så.. casper va mer för att "röja runt" o flänga hit o dit o sådant.. =)
-

Petra86 - Alltid online

Jag tror mycket på att det har med vikten att göra...att deras muskler måste klara av tungden. Min tjejkompis son är 3 dagar äldre än min son. Min son har varit snabbare med det mesta. Har gått sen han va 9 månader men hennes son har precis börjat släppa när han står upp. Men hennes son satt mycket snabbare stadidigare än min son. Eric har alltid varit liten och lätt.
- Rosensvärd
- Stammis

Som alla andra redan har skrivit är det absolut inget onormalt med det. Deano har också alltid varit stor och var inte först av sina jämnåringar med de fysiska sakerna. Däremot var han väldigt stabil och kontrollerad när han väl lärde sig stå och gå, har aldrig riktigt ramlat och gjort illa sig, och jag tänker att han kanske hade tid att lära sig att kontrollera sin kropp först, innan han gav sig ut. Så det kan nog vara positivt att vänta lite. Och som nån annan skrev blev han tidig med andra saker istället, han är tex jätteduktig att prata och finmotoriska rörelser.
-

Linds - Alltid online

Som alla andra redan har sagt så är din son INTE sen i utvecklingen. När Jesper var 10 månade vägde han 11,8kg och var 77 cm lång. Han kröp inte heller han gjorde som din son ålade sig fram på mage, men attans vad det gick undan. Jesper började gå 1 vecka innan sin 14 månaders dag, han hade gått runt möbler och så ett tag, men han vågade inte riktigt släppa. Krypa började Jesper göra efter att han hade lärt sig gå. ALLA barn är olika och tur är väl det. Var glad så länge din son sitter eller ålar sig fram, när han börjar gå får du inte en lugn stund! Då ska det fingras på allt (så var/är det här).
Att jämföra barn är bara dumt.
Att jämföra barn är bara dumt.
- Jema
- Alltid online

JAg tycker inte heller det låter som att din gosse är sen...Alla tar ju olika lång tid på sig
- sprallos
Åh tack för alla era svar! Det känns verkligen mycket bättre att höra att alt står rätt till ifrån er.
Men vet ni vad? Idag kröp min lille gosse för första gången !
Nu får jag inte stopp på honom, han kryper för fullt och fort går det!
Men vet ni vad? Idag kröp min lille gosse för första gången !
-

Shelly - Alltid online

Härligt att höra
Så är det ju, helt plötsligt lossnar det och då kan man inte hejda dem!
-

Tossy - Alltid online

20 inlägg • Sida 1 av 2 • 1, 2
Återgå till Barns hälsa & utveckling

[/url