Banner Forum Image

Så heter våra barn - fyll på med dina/ditt barns namn!

Tipsa om dina favoritnamn. Berätta om varför ni gav ert barn sitt namn

Re: Så heter våra barn - fyll på med dina/ditt barns namn!

Inläggav Liiiiten » sön sep 12, 2010 21:08

Min lilleman heter Lukas Demian.

Demian är ett band från sjuttiotalet som min sambo placerar högt upp på sin favoritlista. När vi började träffas och pratade mycket med varandra på msn var hans alias "Todd's tune" som är en av bandets låtar. När jag sedan fick reda på att det var en pojke i magen så kom det bara till mig en långtråkig dag på jobbet. Vi var inte överens om några namn överhuvudtaget (förutom Evelina om det blev en tjej) och detta var det första som blev starten till någon form av överenskommelse.

När lilleman väl föddes tyckte vi inte att han såg ut som en Demian. Sambon var helt inne i fotbolls-VM och satt och lyssnade på bronsmatchen mellan Tyskland och Portugal och hade Lukas Podolski som solklar favorit. Lukas stod på min lista över tänkbara namn, så det fick det bli, med Demian som andranamn.

Det lustiga var att jag verkligen ville ha ett ovanligt namn. Har aldrig träffat någon Demian (uttalas som svenske artisten Lars Demians efternamn och inte som engelskans Damien). Men det blev som sagt Lukas - som låg etta på namntoppen 2009 ;) Damn it! Haha.
Liiiiten
vimedbarn.se skribent
vimedbarn.se skribent

Inläggav lolenona_84 » sön sep 12, 2010 21:17

PernillA- Mira är fint, det hade vi som förslag inann jag blev gravid andra gången men sen tröttnade vi på det under tidens gång men nu blev det ju ändå ingen tjej. Under graviditeten nu hade vi Freja och Tove som förslag.

Liiiten- vilken härlig namnberättelse.

Gabriel har jag skrivit om i tråden för länge sen men det blev det för att det var det enda pojknamnet vi kom överens om då. Fredric heter han i andranamn efter sin far. Det är tradition på hans sida att första sonen får faderns namn.

Joel var det enda pojknamn vi kom överens om den här gången. Men det namnet hade jag på förslag redan under första graviditeten men först i slutet av denna graviditet hade sambon blivit mogen för det namnet :D Rolf heter han i andranamn och det är efter min morfar som gick bort endast 46 år gammal. Hade det blivit en flicka skulle hon fått Karin som min mormor heter.
Bild

Bild
lolenona_84
Alltid online
Alltid online

Inläggav Redhotwera » mån sep 13, 2010 20:58

Jag har ju aldrig skrivit om Penny.

Hennes namn kommer från Bernard & Bianca- boken. Jag läste den som barn, det var min favoritsaga och gillade namnet.
Namnet har dock legt i dvala hos mig ocg var inte ett alternativ när jag väntade Edwin. Då var det ett annat favorit namn från en annan bok.
Det visade sig när jag tog upp namnet att sagan var även en av mina mans favvisar!

Penny är ett dimutiv av Penelope och betyder "anka" eller "vävare". Inte den roligaste beskrivningen!
Bild

Bild
Användarvisningsbild
Redhotwera
Alltid online
Alltid online

Inläggav benicio » tis sep 14, 2010 06:45

Hade också oenigheter här hemma innan båda pojkarna kom. Eftersom deras pappa är spansk så blev de spansk klingande namn för dom båda. Våran äldre son heter Benicio Johannes, och de senare enbart för att de ska finnas något alternativ för honom att ta sitt andra namn när han blir äldre om han vill. Den lilla heter Santino Daniel och likaså för han så finns valmöjligheten till att ta Daniel istället som är min sambos namn. Har själv ett jätte ovanligt namn och de har inte alltid varit så kul som yngre, men idag är jag bara tacksam att inte heta som alla andra.
BildBild
benicio
Har vimedbarn.se som startsida

Inläggav flickan » tis sep 14, 2010 09:29

Min äldsta dotter heter Julia Eva Lille-mor
Julia blev de för att vi tyckte om namnet och eva är efter min mamma och lille-mor efter sambons mamma.

Yngsta dottern heter Wilma Sofie Karin
Samma där Wilma för att vi både tyckte om namnet och sofie är från mig och karin från sambons mamma!
BildBild

BildBild
Användarvisningsbild
flickan
Alltid online
Alltid online

Inläggav marimo » sön nov 14, 2010 23:16

Vår lilla gullunge fick namnen Elsa Gloria Margareta.

Elsa blev väl en liten kompromiss från början då jag verkligen ville att hon skulle heta Ella. Men jag är glad att det blev Elsa det känns lite mjukare och passar verkligen vår lugna snälla tjej. Sedan visade det sig att min mans gammel farmor hette Elsa. :)

Gloria var ett namn som vi funderade på när hon låg i magen (tidigt) efter att ha hört låten som heter Gloria och tyckte det var ett fint namn.

Margareta heter hon efter min mamma som har det som andra namn.
Bild

Bild
Användarvisningsbild
marimo

Föregående

Återgå till Namntråden