Banner Forum Image

Roliga saker mitt barn sagt

Barn är underbara här postar ni roliga kommentarer ni hört ur barnamun

Roliga saker mitt barn sagt

Inläggav shoegal » tor maj 20, 2010 20:40

Nu när Elis pratar som bara den fullkomligen rasar det roliga saker ur munnen på honom!

Just nu är han trotsigare än någonsinn och svarar nej eller säger emot precis allt man säger ;)

Här är några nyliga exempel:

Elis ska cykla på sin trehjuling. För att det ska gå behöver jag lyfta ned den från gården på gångstigen (vi har två trappsteg upp till vår radhusgård. Det får jag inte.
Jag: "Elis, jag säger inte så för att vara taskig". Elis: "Nej! Mamma inte vara taskig! Elis vara taskig"! Haha han har inte den blekaste om vad taskig är, men jag får absolut inte vara nått som inte han får vara ;)

Varje kväll när vi lägger Elis (vi turas om) så säger vi "godnatt" och "älskar dig" och en dag då svarade Elis "nej, pappa inte älska" för att han inte vill sova :)

Min favorit är dock när jag böjde mig framåt och plockade bland tvätten och då utbrister Elis "OJ! Jättestoj jumpa!" ;) :lol:

Vad säger era barn för roliga saker?
Bild
shoegal
Alltid online
Alltid online

Re: Roliga saker mitt barn sagt

Inläggav Snigel » tor maj 20, 2010 21:35

*haha* vad rolig Elis är! :D

Jag kan inte bidra med så mycket ännu, hittills blir det bara enstaka ord blandat med egna ord eftersom han är så liten.

Tycker i alla fall det är roligt när han klämmer till med ett eftertryckligt och tydligt "OJ DÅ", ser förfärad ut och håller händerna mot kinderna när han "tappar" något. Han har verkligen ett kroppspråk som en italienare!
Dagisfröknarnas favorit är när han slår ut med händerna ordentligt med handflatorna uppåt, höjer ögonbrynen, ser ut som ett frågetecken och kläcker ur sej ett "eh??" när han har tappat bort något...eller när han har låtsastrillat... :D
BildBild
BildBild
Snigel
Alltid online
Alltid online

Inläggav Maiyah » tor maj 20, 2010 22:10

svårt att komma ihåg, det sägs ju så himla mycket hela tiden. Men ikväll när Kaspian skulle lägga sig, vo bor hos mina föräldrar för vi har en vattenläcka, så satt han hos sin mormor och de lyssnade på barnsånger på spotify.

Nu är det sista sången Kaspian sen är det sängen säger jag. Då svarar han: Nej, jag är med mormor nu, vi måste lyssna klart på sången...behöver jag nämna att han sa samma sak efter sången var slut? Eller att mormor var stennöjd och gärna fortsatte spela musik :-)
BildBild

BildBild
Maiyah
Alltid online
Alltid online

Inläggav Redhotwera » tor maj 20, 2010 22:13

Oj, ja, vi skrattar åt saker Edwin säger varje dag. Det kan t.ex. vara när han försöker lära sig ett nytt ord. Igår försökte han säga balkong, det blev "blakablö". Han är inne nu på att säga "okey" och det kan han säga på roliga ställen!
Men jag tror inte jag har nån sån konkret historia att komma med. Men jag ska hålla öronen öppna! För det kommer ord konstant ur honom nu och det är superroligt!
Bild

Bild
Användarvisningsbild
Redhotwera
Alltid online
Alltid online

Inläggav Tossy » fre maj 21, 2010 10:01

Ida pratar inte heller meningar än, men vissa ord blir lite lustiga. Som t.ex. en dag när hon ställde sig nedanför pappa och sträckte upp händerna mot honom och sa "gubbe". Betydde att hon ville komma upp såklart :-)
BildBild BildBild
Användarvisningsbild
Tossy
Alltid online
Alltid online

Inläggav Sofia85 » fre maj 21, 2010 12:43

Det kommer mycket roligt ur lilys mun. För några veckor sedan var vi hos min mamma och när vi skulle åka stod mamma och jag utanför bilen och lily satt i sin bilstol. Hon sa nånting obegripligt och mamma vände sig till mig för att se om jag hade förstått. Det hade jag inte så jag frågade lily vad hon sa och då svarade hon: "NEJ! Jag pratar med mormor!" Och hon sa det riktigt argt med världens attityd. Vi kunde inte låta bli att skratta.

Och om hon pruttar brukar jag fråga henne vem det var som pruttade och då säger hon alltid "Pappa pruttade" eller "Anna-karin pruttade" eller "mormor pruttade", beroende på vem som råkar vara med för tillfället. Tack och lov skyller hon sällan på mig, så även om det är jag så blir det pappa som får skulden! :)

Dessutom tittar hon mycket på saltkråkan så när hon träffar folk börjar hon oftast med: "*namn på personen*, vet du vad?". Hon kan även utbrista saker som "Samma gamla melker", helt plötsligt. Och så måste vi såklart alltid lyfta matbordet och säga "Grrr, bom!" när vi ska äta. :)
BildBild
BildBild
Användarvisningsbild
Sofia85
Alltid online
Alltid online

Inläggav lime95 » fre maj 21, 2010 13:30

Så kul att läsa vad era små knattar säger för tokroliga saker. Måste bidra med en del från mina stora killar...
M var med mig, mina föräldrar och min bror på Skara Sommarland. Han var dryga 3 år. Vi har gått runt hela parken och kommer till vattenlandet. M älskar att bada, så när han får se hela detta underbara breda ut sig så fullständigt illvrålar han till min mamma och rycker i henne: "Mormor, mormor få hit mina VATTENKALSONGER!!!" :D

Eller denna roliga incident, också i samma ålder. Vi var med M i Jönköpings Stadspark. Där har de lite olika djur och vi tittar och klappar. Till slut kommer vi fram till en hage. Pedagogiska mamman ska försöka se om M vet var det är för sorts djur som strosar runt. Jag frågar M. "Men mamma, det ser du väl. Det är ju SPOTTGETAR" :D Han menade ju naturligtvis lamadjur!! :mrgreen:

Vi var även på cirkus. Mina föräldrar hade bjudit mig och M. Vi ser hela föreställningen, matar djuren i pausen. När vi kommer hem till mamma och pappa på kvällen, så frågar de ju givetvis M hur det varit. "Kul" svarar han helt lycklig och lyser med hela ansiktet. Mamma undrar ju vad han sett för djur, och vilket som var roligast. Svaret blir lite oväntat. "GETINGEN under lastbilen" :shock: Hmmm, det var en GET han menade.
Marcus -92, Emil -95, Eric -09, Maya -11

Bild

Bild[
lime95
Alltid online
Alltid online

Inläggav moia » fre maj 21, 2010 14:03

Hihi vilka söta barn! Vincent gör som Elis och använder och protesterar mot ord även om han inte förstår dem. Och svaret på det mesta är "nej" oavsett vad det är, fast sen kan han ändra sig. "Vill du ha en macka, Vincent?" "Nej! ...eja!" Han säger en massa roligheter hela tiden, fast det är svårt att komma ihåg dem.

En rolig sak från idag vet jag iaf. Han brukar fråga vad det ena och det andra heter på holländska, typ "Va hetej fönstej på hojenska?" Det är jättegulligt. Idag lekte han med en lampa som ser ut som ett spöke, och så frågade han "Va hetej spöket Jabans byxoj på hojänska?" ("Vad heter spöket Labans byxor på holländska) Hihi!

Vincent sjunger mycket, och de senaste dagarna har han börjat med en ny grej ibland. Han sjunger en låt fast alla ord börjar på samma bokstav, typ Pippi Långstrump på D: "Dä domme diddi dångdump..." Han behövde väl en ny utmaning kanske.

En grej han ofta kör med är frasen "Så kan man inte göööja!" Det säger han som att det är riktigt tokigt, med mörk röst långt bak i halsen. Går inte att förklara. =)) Men det kommer iaf efter alla möjliga uttalanden, som t ex "Pojken ätej gjus... Det kan man inte gööööja!" och så ser han strålande glad ut.

Vincent sa en fyraordsmening på holländska idag: "Vincent gaat blaue auto" vilket inte är grammatiskt korrekt, men betyder "Vincent åker blåa bilen". Det är roligt att han tycker om att prata lite holländska mellan varven, och förstår så mycket, trots att P inte pratar så mycket med honom hemma. Farmor och farfar pratar med honom, och de träffar honom minst någon gång i veckan, och så har vi lite holländska böcker, filmer och musik.

Jag kan fylla på med mer när det dyker upp om jag kommer ihåg det. Tycker det är underbart med en så verbal liten kille hemma.
Användarvisningsbild
moia
Alltid online
Alltid online

Inläggav sprallos » fre maj 21, 2010 17:53

"Spott-Get" hahah!!! Tack för ett gott skratt Lime95

Sitamoia: Jag är helt impad över Vincents språk...det är ovanligt att dom pratar så bra så tidigt + på 2 språk! Ska han bli en liten professor??

Alla ungar är så SÖTA! Man ska ju spela in dom eller åtminstone skriva ner när det kommer sånna roligheter ur dom. Victor säger inte så mycket sånt än, men i kombination med situation, kroppspråk och betoning kan den enklaste mening bli hur kul som helst. Idag tex satt han och kämpade med en kiwi, svårt att få loss nåt med skeden osv. Den var hal och han tappade skeden, hade munnen full med kiwi och sa Lame-ne...(ramlade ner!) men hela ansiktsuttrycket gjorde det sjukt kul!
sprallos

Inläggav milla » fre maj 21, 2010 19:16

När jag sätter händerna i byxlinningen,vilket jag gjorde en gång när jag stod och tittar ut genom fönstret så kom Marcus och sa "jajj jajj inte beta bumpan" alltså "inte peta i rumpan" hahahah :lol:
För någon vecka sen sa han frågande till pappa "klippa noppen......ont?" Och pappa svarade att "ja det skulle göra ont att klippa i snoppen" hihihi :lol:
[url=http://lilypie.com]Bild[/url
Bild
milla
Alltid online
Alltid online

Inläggav Öga » fre maj 21, 2010 20:18

Jessica pratar mkt men inte alltid begripligt. =) Hon brukar säga nått som man fattar å sen fylla ut meningen med "rappakalja" och sedan avsluta med ngt begripligt återigen.
Vi sjunger mkt här med och alltid när vi bakar pizza hemma sjunger jag (och hon då)
-" When the moon hits the sky like a big pizza pie, that´s aaamoree"
Så när Jessica och jag en lördageftermiddag äntrade pizzerian börjar barnet: - "piiisssaaa paj laaalalalalaaaala piiissa paaajj!!"

Å när vi haft kalas i söndags (hon bidde ju 2) hade vi hyrt en lokal där farmor å farfar (eller som Jessica kallar dem: tammo å tarscha) bor.
Efter kalaset skulle vi först äta och sen städa lokalen innan vi åkte hem. Vi åt och sen skulle Jessica säga hejdå å pussa å krama farfar vilken sa -"Ska ni åka hem nu?" varpå J svarar i bestämt tonläge -"NEEJJ! Städa fösst SEN åka hem!" (Herregud farfar, förstod inte du det...)

Hon är en bestämd liten dam som tycker om att tala om för folk och djur vad de ska göra. Katterna råkar ofta ut för henne: -"Nejj, Baabiiss Tånnii inte vara soffan hoppa NEEE!" (Katterna heter Babajs och Sonny)
-"Tyyssshh mamma, tyssh" säger hon och lägger ett litet pekfinger över min mun när hon vill "läsa" boken själv...

Mmm..Jessica säger också alltid NEJJ först innan hon säger att hon vill det man frågar. Måste vara nått 2-årigt..=P

sitamoia: Vincent är verkligen ovanlig! Tvåspråkiga barn brukar vara sena i talet. Han blir nog en liten professor som sprallos säger. =)
Bild
MF 2009-09-19 v.14
MF 2011-01-07 v. 7
X 2011-06-14
Användarvisningsbild
Öga
Alltid online
Alltid online

Inläggav grodyngel1 » fre maj 21, 2010 21:33

joel pratar och pratar.. fast just nu är han mer inne på att sjunga allt han hör.. en klar favorit är 118 800 melodin (ni vet.. radioreklamslingan)..

en grej han gjorde här om dagen gjorde mig helt paff.. han hade klivit in i hissen och väntade medan jag fällde ihop syskonvagnen (den går inte in i hissen annars..), så börjar han sjunga högt och tydligt, broder jakob... på franska! :shock:
värt att tillägga är att jag inte kan ett dugg franska, utan att det är mormor som har sjungit den för honom, max 5ggr.. :lol:

min son är som en svamp, han mer eller mindre suger upp allt som är intressant och sedan upprepar det när man minst anar det.. :wink:
Bild
Bild
Användarvisningsbild
grodyngel1
Alltid online
Alltid online

Inläggav sprallos » lör maj 22, 2010 07:49

Kom på en kul grej till som hände helt nyrligt. Det var tidig morgon, klockan var max 6 och Victor kom över till vår säng. Jag hade kastat av mig täcket så den beautifula bakdelen tittade ut. Trosorna hade dessutom glidit på sned så jag rättade till dom, han såg detta och kommer helt sonika fram till mig. Drar ut trosorna på samma sätt som man drar i blöjan på honom för att kolla om det är nåt där.
- Inge bajs! säger han och går vidare...

Det var en bra morgon, man skulle få börja varje morgon med ett asgarv.
sprallos

Inläggav Tossy » lör maj 22, 2010 09:23

Inge bajs hahaha! Härligt Victor och vilken tur att där inte fanns nåt bajs :D

Spott-Get, kommer jag alltid kalla dem hädanefter!

Ja sitamoia, Vincent är verkligen duktig på att prata han, sötungen!

Broder Jakob på franska, inte dåligt!!

Barn är för härliga :lol:
BildBild BildBild
Användarvisningsbild
Tossy
Alltid online
Alltid online

Inläggav Kali » lör maj 22, 2010 10:03

när vi bytte blöja på alma häromdagen (o hon var lite ledsen o hungrig) så tittade jakob alldeles bekymrat på henne och sa "snoppen borta alma ledsen"

jakob är också som en liten svamp som härmar allt oavsett om han förstår det eller inte. ganska få ord på arabiska tyvärr men det är ju min sambos fel!
Användarvisningsbild
Kali
Alltid online
Alltid online

Nästa

Återgå till Ur barnamun