Banner Forum Image

Röklukt farligt??

Diskutera vanliga barnsjukdomar och barns utveckling

Röklukt farligt??

Inläggav Kajsavarg » tor nov 22, 2007 01:19

Hej! det är så här att Ellie farmor o farfar + morfar röker o det sätter sig så klart i hår kläder mm.mm. även om dom röker ute.

min fråga är hur farligt tror ni det är för småbebisar att snusa i sig denna doften???

min mamma har astma/allergi och är JÄTTE kännslig mot t.o.m bara doften.. så det ,måste ju betyda att det inte är bra?! eller?

vad tror nu??? tackasam för svar:
kramis!
BildBild>
Användarvisningsbild
Kajsavarg
Alltid online
Alltid online

Inläggav acko » tor nov 22, 2007 09:13

usch vilken svår fråga! men jag tror inte att det på nåt sätt skadar barnet om hon då och då träffar rökare som luktar.

Min lilla har ju en pappa som röker......... så hon är ju tusen ggr mer "utsatt" för "passivt rökluktande"... eller vad man ska kalla det. Fast vem vet tänk OM hon skulle utveckla astma bara därför...........det vet man ju inte.......

Det är verkligen synd att folk röker. Och att de inte vill sluta. Min sambo säger att han ALDRIG kommer sluta röka. Bara om nån ger honom tio miljoner för besväret. And that's not gonna happen........

Det vore ju iofs rätt häftigt om du sa till dem att "Ni får titta på henne genom en glasdörr, men ni får inte andas hos henne eller ta upp henne, för ni RÖKER!!!!"

(Men jag tror inte att hon tar nån skada, egentligen.)
Bild
Användarvisningsbild
acko
Alltid online
Alltid online

Inläggav Helen » tor nov 22, 2007 09:50

Hmmm,,,jag vet inte riktigt hur det är,,,,,men jag själv är ju rökare(röker ute givetvis) men jag tror ju helt klart att det inte är bra med röklukt,,,,men nåt bra svar har jag inte åt dig.
Användarvisningsbild
Helen
Alltid online
Alltid online

Inläggav Zussa » tor nov 22, 2007 17:01

Hmm själv rökar.
Hmm farligt vet inte.
Men vi 70 talister som e uppvuxna med inomhus rökning hur har vi klarat det?

Så svårt detta med rökning o inte rökning mm.
Användarvisningsbild
Zussa
Alltid online
Alltid online

Inläggav ninan 28 » tor nov 22, 2007 17:09

Min pappa röker inomhus vilket jag tycker är äckligt och det har jag sakt till honom också men han tycker inte att det luktar.
Jag hade min vagn inne hos de när jag var där och hälsa på några dagar o jag var tvungen att tvätta hela vagnen när jag kom hem för jag stod inte ut med lukten. Jag tycker inte det är så hälsosamt med röklukt och jag tror även det är farligt för små barn att få i sig både lukten o röken.
BildBild
Användarvisningsbild
ninan 28
Galen i vimedbarn.se
Galen i vimedbarn.se

Inläggav acko » tor nov 22, 2007 17:57

men han tycker inte att det luktar.

Man vänjer sej snabbt. När jag i början träffade min sambo tyckte jag han stank. Han röker inte heller inne. Men nu tycker jag inte han luktar längre. Men det måste ju helt enkelt bero på att jag blivit avtrubbad.

Eller jo han röker faktiskt under köksfläkten många ggr. Usch när man tänker på det.....
Bild
Användarvisningsbild
acko
Alltid online
Alltid online

Inläggav Kajsavarg » fre nov 23, 2007 00:26

Måste faktiskt skryta med att min sambo! han har varit storrökare.. MINST ett paket om dagen gick åt.. o näst intill alla röker på hans jobb (kör lastbil) men han bestämde sig för o sluta röka när vi träffades.. o när han fick veta att vi skulle ha barn då slutade han! han körde med snus ett tag men sen minskade han med det oxå.. så nu har vi varit ihop i över ett år o Ellie är snart 5mån o han har varit rök o snus fri säkert 8månader minst!!! SÅ STOLT!!!
BildBild>
Användarvisningsbild
Kajsavarg
Alltid online
Alltid online

Inläggav acko » fre nov 23, 2007 08:14

Kajsavarg skrev:Måste faktiskt skryta med att min sambo! han har varit storrökare.. MINST ett paket om dagen gick åt.. o näst intill alla röker på hans jobb (kör lastbil) men han bestämde sig för o sluta röka när vi träffades.. o när han fick veta att vi skulle ha barn då slutade han! han körde med snus ett tag men sen minskade han med det oxå.. så nu har vi varit ihop i över ett år o Ellie är snart 5mån o han har varit rök o snus fri säkert 8månader minst!!! SÅ STOLT!!!

Åh :-D Grattis!!! :-D vad roligt!
Bild
Användarvisningsbild
acko
Alltid online
Alltid online

Inläggav HelenaS » fre nov 23, 2007 10:29

Jag tror inte att själva röklukten är så farlig, speciellt inte när det är farmor och farfar som röker - hon utsätts ju inte för det varje dag. Jag tror heller inte att man kan utveckla astma och allergi bara av LUKTEN, då måste man antagligen utsättas för röken regelbundet. Om man däremot redan har astma kan säkert lukten trigga igång någon reaktion.

Jag är uppvuxen i ett hem där både min mamma och pappa rökte inomhus - min pappa har rökt 2 paket cigaretter om dagen i säkert 30 år. Jag vet inte hur mina lungor ser ut efter all den passiva rökningen, men jag har inte haft några besvär som jag kan koppla samman med rökningen. När jag bodde hemma hos mina föräldrar kände jag aldrig röklukten, jag var så van. Men nu, när jag hälsar på hos dem, tycker jag det är superäckligt med röklukten som verkligen sätter sig i ALLT; kläder, hår, huden, allt man har med sig.... Det är t.o.m. så att saker som vi har fått av mina föräldrar för flera månader sedan, som alltså har legat hemma hos oss, i en rökfri miljö, fortfarande luktar apa. Man kan också lukta sig till om det har kommit ett brev från dem i brevlådan...

Själv har jag blivit helt avskräckt - har aldrig ens dragit ett provbloss. Min man röker inte heller, men han snusar peridovis.
Bild

Bild
Användarvisningsbild
HelenaS
Alltid online
Alltid online

Inläggav HelenaS » fre nov 23, 2007 10:32

Det känns lite äckligt när jag tänker på hur illa JAG måste ha luktat när jag fortfarande bodde hemma hos mina föräldrar!!! Alla runt omkring mig måste ju ha känt det, kompisar, alla i skolan, alla killar man försökte stöta på.... Usch.
Bild

Bild
Användarvisningsbild
HelenaS
Alltid online
Alltid online

Inläggav acko » fre nov 23, 2007 20:46

i morse när jag gick till jobbet tänkte jag att det är nog farligare att promenera med barnvagnen längs en trafikerad gata (=avgaser och små partiklar) än att utsätta dom för röklukt vid enstaka tillfällen
Bild
Användarvisningsbild
acko
Alltid online
Alltid online

Inläggav fumlan » fre nov 23, 2007 23:19

Jag tror nog heller inte att själva lukten är farlig, fast den är väl kanske inte så trevlig. Kan tänka mig att det luktar ganska starkt för ett spädbarn, så jag skulle nog inte vilja utsätta barnet för lukten mer än nödvändigt. :)

Vad duktig din sambo är, Kajsavarg! :)
Bild

Bild
Användarvisningsbild
fumlan
Alltid online
Alltid online

Inläggav Stina » fre nov 23, 2007 23:53

acko skrev:
Kajsavarg skrev:Måste faktiskt skryta med att min sambo! han har varit storrökare.. MINST ett paket om dagen gick åt.. o näst intill alla röker på hans jobb (kör lastbil) men han bestämde sig för o sluta röka när vi träffades.. o när han fick veta att vi skulle ha barn då slutade han! han körde med snus ett tag men sen minskade han med det oxå.. så nu har vi varit ihop i över ett år o Ellie är snart 5mån o han har varit rök o snus fri säkert 8månader minst!!! SÅ STOLT!!!

Åh :-D Grattis!!! :-D vad roligt!

Grattis!! Skönt för honom att inte ha några laster!
Stina Sandström heter jag och är grundare av Vi med barn och även gravidsajten Minbebis.com. Vill du veta mer om mig kan du läsa min blogg!
Användarvisningsbild
Stina
Admin

Inläggav Kajsavarg » mån nov 26, 2007 13:03

japp han är nog ganska stolt över sig själv me gubben min ;) hoppas Ellie inte får dåliga luftvägar som mamma då blir det jobbigt o hälsa på hennes farmor o farfar o även morfar (han har luktat mkt rök nu sista tiden :( o det är ju vidrigt med bara doften.. hatar att sitta brevid en som precis varit ute o rökt jag mår illa av deras andedräckt :( o små bebisar som inte kan säga ifrån att ush fy du stinker (tråkigt nog) och jag tycker Ellie är lite gnälligare hos en rökare än en icke rökare.. (men kanske bara för att jag tycker det luktar så otäckt.. =) ) sänder ett litet lycka till o håller tummarna för dom som försöker sluta! Kram
BildBild>
Användarvisningsbild
Kajsavarg
Alltid online
Alltid online

Inläggav Kajsavarg » mån nov 26, 2007 13:12

Morsan skrev:Hmm själv rökar.
Hmm farligt vet inte.
Men vi 70 talister som e uppvuxna med inomhus rökning hur har vi klarat det?

Så svårt detta med rökning o inte rökning mm.

mammas pappa rökte o hennes man (min pappa) han hade askfat över hela huset på 70talet.. men så utvecklade mamma astma många år senare (astam/Allergi) nu tål hon inte doften av rök utan att bli dålig! mins när mamma fortfarande jobbade i hemtjänsten o va hos rökare, många nätter hon satt upp hela nätter o kunde knapt andas o grät o mådde pyton :( är nog tacka vare hennes sjukdom som jag aldrig börjat röka (båda mina syskon röker till o från) efter som jag fortfarande bodde hemma när hon fick astman o de..

tur att inte lika många röker inne o i bilar längre bara sett en för ca 7 år sedan som hoppade in i bilen (efter att stått ute o väntat på sin sambo) o tände en sigg trotts att han hade en näst intill nyfödd i bilstol :( fy vad arg jag bev då! Ush.. upp till var o en om man vill röka men man ska inte utsätta andra för det!
BildBild>
Användarvisningsbild
Kajsavarg
Alltid online
Alltid online

Nästa

Återgå till Barns hälsa & utveckling