Banner Forum Image

Röklukt farligt??

Diskutera vanliga barnsjukdomar och barns utveckling

Inläggav shoegal » mån nov 26, 2007 13:17

Måste bara få skryta lite för jag firade 1 år som rökfri den 18 november :D Har rökt sen jag var 14, så det är halva mitt liv... Har alltid sagt att jag inte vill vara en rökande förälder så jag slutade när vi på allvar började prata om barn och var rökfri innan vi började försöka. Maken slutade också, men har tjuvrökt en del, men sen Elis kom har han inte tagit ett bloss! Jag vill inte att mitt/mina barn associerar röklukt med mamma och pappa och trygghet.
Bild
shoegal
Alltid online
Alltid online

Inläggav Jenima » tis nov 27, 2007 00:38

Jag har oxå funderat mkt på det där! Min far och hans sambo röker vid balkongen men när man kommer därifrån så stinker man som att man hade rökt själv. Jag tycker det är skitäckligt och jag lider verkligen med Max som måste känna deras andedräkt när dom är framme och gullar med honom, stackarn började gråta hejdlöst när pappa gav honom en puss (jag vet att det luktar äckligt för han stinker på en meters avstånd från munnen.)

Jag var själv rökare innan men jag slutade så fort vi bestämde oss för att skaffa barn. och det är jag glad för idag!
Jenima

Inläggav acko » tis nov 27, 2007 09:41

shoegal skrev: Jag vill inte att mitt/mina barn associerar röklukt med mamma och pappa och trygghet.

Jag har också tänkt på det!!! kanske därför bland annat, som barn till rökare lättare blir rökare :(
Bild
Användarvisningsbild
acko
Alltid online
Alltid online

Inläggav Kajsavarg » tis nov 27, 2007 14:58

Jenima skrev:Jag har oxå funderat mkt på det där! Min far och hans sambo röker vid balkongen men när man kommer därifrån så stinker man som att man hade rökt själv. Jag tycker det är skitäckligt och jag lider verkligen med Max som måste känna deras andedräkt när dom är framme och gullar med honom, stackarn började gråta hejdlöst när pappa gav honom en puss (jag vet att det luktar äckligt för han stinker på en meters avstånd från munnen.)

Jag var själv rökare innan men jag slutade så fort vi bestämde oss för att skaffa barn. och det är jag glad för idag!

Grattis! önskar dig ytterligare ett år som rökfri =)
BildBild>
Användarvisningsbild
Kajsavarg
Alltid online
Alltid online

Inläggav Stina » tis nov 27, 2007 23:29

Jenima skrev:Jag har oxå funderat mkt på det där! Min far och hans sambo röker vid balkongen men när man kommer därifrån så stinker man som att man hade rökt själv. Jag tycker det är skitäckligt och jag lider verkligen med Max som måste känna deras andedräkt när dom är framme och gullar med honom, stackarn började gråta hejdlöst när pappa gav honom en puss (jag vet att det luktar äckligt för han stinker på en meters avstånd från munnen.)

Gud så söta ni är på lilypien! :D
Stina Sandström heter jag och är grundare av Vi med barn och även gravidsajten Minbebis.com. Vill du veta mer om mig kan du läsa min blogg!
Användarvisningsbild
Stina
Admin

Inläggav Kajsavarg » ons nov 28, 2007 00:07

Stina skrev:

Gud så söta ni är på lilypien! :D

Kan bara hålla med föregående talare ;)
BildBild>
Användarvisningsbild
Kajsavarg
Alltid online
Alltid online

Inläggav Stina » ons nov 28, 2007 00:28

hihi :lol:
Stina Sandström heter jag och är grundare av Vi med barn och även gravidsajten Minbebis.com. Vill du veta mer om mig kan du läsa min blogg!
Användarvisningsbild
Stina
Admin

Inläggav Jenima » mån dec 03, 2007 00:09

Man tackar :)
Jenima

Inläggav Tyka » mån dec 03, 2007 12:49

Jag vägrade ta in nyfödda Pluppen hos hans farfar.
Även om det inte röks just när vi är där så kändes det fullkomligt otänkbart att ta in lilla färska bebisen med sina små lungor och rena kläder och alla textilier i den ombonade vagninsatsen i den inpyrda stugan. Jag lät honom sova i vagnen utanför fönstret vilket också stred mot mina instinkter o gjorde mej stressad som fan men i stunden kändes det som ett bättre alternativ än att "smutsa ner" honom i huset.
Det här gjorde mej inte så populär hos farfarn :wink:
Bild

Bild
Användarvisningsbild
Tyka
Alltid online
Alltid online

Inläggav Kajsavarg » mån dec 03, 2007 13:16

Tyka skrev:Jag vägrade ta in nyfödda Pluppen hos hans farfar.
Även om det inte röks just när vi är där så kändes det fullkomligt otänkbart att ta in lilla färska bebisen med sina små lungor och rena kläder och alla textilier i den ombonade vagninsatsen i den inpyrda stugan. Jag lät honom sova i vagnen utanför fönstret vilket också stred mot mina instinkter o gjorde mej stressad som fan men i stunden kändes det som ett bättre alternativ än att "smutsa ner" honom i huset.
Det här gjorde mej inte så populär hos farfarn :wink:

tycker farfarn får ta seden dit han kommer, det är han som valt att röka inne!

skulle pojken råka bli kännslig mot rök så lär det ju bli så framöver oxå..

har funderat på om mina svärföräldrar (som röker ute) skulle välja att fortsätta röka eller om dom skulle försöka sluta om det blev så att Ellie blev kännslig för rök.. man hoppas ju att dom skulle sluta ialla fall..
BildBild>
Användarvisningsbild
Kajsavarg
Alltid online
Alltid online

Inläggav Xena66 » mån dec 03, 2007 18:46

HEJA TYKA!!!
BildBild

]
Användarvisningsbild
Xena66
Alltid online
Alltid online

Inläggav Stina » tis dec 04, 2007 00:21

Gamla människor kan ha så svårt att förstå sådant som vi tycker är mest naturligt!
Användarvisningsbild
Stina
Admin

Inläggav Xena66 » tis dec 04, 2007 10:44

Stina skrev:Gamla människor kan ha så svårt att förstå sådant som vi tycker är mest naturligt!

:lol: :lol: Tack för det Stina,tänk på att jag är en gammal rugguggla :lol: :lol:
BildBild

]
Användarvisningsbild
Xena66
Alltid online
Alltid online

Inläggav acko » tor dec 27, 2007 21:57

Tidningen idag:

-------------------------------

Barn till rökare får oftare allergi
Passiv rökning allergirisk för barn

Barn som utsätts för cigarrettrök som spädbarn riskerar att få allergier, visar en studie vid Karolinska Institutet (KI) i Solna.

Att risken för astma ökar för barn som varit passiva rökare som små är känt bland forskare medan tidigare studier varit motstridiga när det gäller allergier.
Mat- och djurallergi

Men de svenska forskarna, som studerat en grupp 4-åringar, har funnit att de som utsattes för cigarrettrök som spädbarn har en förhöjd risk för allergisk reaktion på dammkvalster och katt. De riskerar också matallergier, skriver Reuters och hänvisar till forskarnas rapport i den medicinska tidskriften Thorax.

Det troliga är att den passiva rökningen utlöser vävnadsinflammationer i de små barnens luftvägar, något som kan göra dem känsligare för ämnen som ge allergiska reaktioner, visar studien ledd av Eva Landerö vid KI.
4 000 familjer

Barn som utsatts för cigarrettrök vid två månaders ålder löper 28 procent större risk för inomhusallergier. De är särskilt känsliga för katt – risken för kattallergi är dubbelt så hög bland dem som bland barn som inte varit passiva rökare. De löper också en 50 procent högre risk för allergier mot mat som mjölk, ägg och vete.

Studien omfattar över 4000 familjer med barn som föddes åren 1994–1996.
TT
Bild
Användarvisningsbild
acko
Alltid online
Alltid online

Föregående

Återgå till Barns hälsa & utveckling