Röda kinder
6 inlägg • Sida 1 av 1
Röda kinder
För 3 dagar sen skulle jag och lillan (snart 7 månader) ta en promenad och posta ett brev.. den promenaden är ca 40 min lång fram och tillbaka. Vi tog den vanliga sittvagnen (brio sitty) för att hon var vaken och hon tycker det är roligare i den då, för hon ser mer!
Det jag inte tänkte på var att det var ju ganska kallt ut, -10, och hon var helt oskyddad i ansiktet.... allstå blev hon väldigt kall... och röd om kinderna. Och hon är fortfarande röd!
Ringde sjukvårdsrådgivningen (alla bvc-tanter var på utbildning) för att fråga hur "farligt" det var.. och hon sa att det absolut inte var farligt, men att det kan vara rött länge.. veckor, månader.. till och med år om man har otur
Jag har smörjt lite med bepanthen.. men tanten jag pratade i telefon med sa att man inte ska smörja med nåt som innehåller vatten. Bara det fetaste ska man smörja med.
Nu ska vi verkligen fara och köpa sån där ansiktsmask och halskrage så det inte blir värre! Och i fortsättningen tar vi stora vagnen.. vi använder ju sittdelen till den också, men då har man ju sufletten som skyddar lite iaf.
Någon som har erfarenhet av detta? Känner mig ganska dum.. det är ju som mitt fel att hon ser ut såhär nu..
Det jag inte tänkte på var att det var ju ganska kallt ut, -10, och hon var helt oskyddad i ansiktet.... allstå blev hon väldigt kall... och röd om kinderna. Och hon är fortfarande röd!
Ringde sjukvårdsrådgivningen (alla bvc-tanter var på utbildning) för att fråga hur "farligt" det var.. och hon sa att det absolut inte var farligt, men att det kan vara rött länge.. veckor, månader.. till och med år om man har otur
Jag har smörjt lite med bepanthen.. men tanten jag pratade i telefon med sa att man inte ska smörja med nåt som innehåller vatten. Bara det fetaste ska man smörja med.
Nu ska vi verkligen fara och köpa sån där ansiktsmask och halskrage så det inte blir värre! Och i fortsättningen tar vi stora vagnen.. vi använder ju sittdelen till den också, men då har man ju sufletten som skyddar lite iaf.
Någon som har erfarenhet av detta? Känner mig ganska dum.. det är ju som mitt fel att hon ser ut såhär nu..
- Maritza
- Kan inte slita sig från vimedbarn.se

Re: Röda kinder
Edwin hade så. Jag tror vi smörjde med miniderm. Det försvann då.
Det beror ju på kylan och den är inte ditt fel
Det beror ju på kylan och den är inte ditt fel

-

Redhotwera - Alltid online

Mädchen har också så, samt så får hon sprickor av fukt. Vi använder locobase repair (tror den heter så) på kvällarna innan sänggående (den innehåller vatten), på dagarna använder vi oftast idomin eller någon annan väldigt fet kräm. Idomin innehåller inget vatten vilket är bra på dagarna, vatten fryser ju och det är inte bra för huden.
- Ailenroc
- Galen i vimedbarn.se

Tur att jag har både idomin och repair hemma! 
Då ska vi köra på det.. idomin på dagarna så det inte är nåt med vatten i om vi skulle få för oss att gå ut, och reparir på kvällen innan natt.
Jag använder själv repair på läpparna, den är helt underbart bra där! hehe
Tack så mkt!
Då ska vi köra på det.. idomin på dagarna så det inte är nåt med vatten i om vi skulle få för oss att gå ut, och reparir på kvällen innan natt.
Jag använder själv repair på läpparna, den är helt underbart bra där! hehe
Tack så mkt!
- Maritza
- Kan inte slita sig från vimedbarn.se

Det finns en jättebra salva som heter Ceridal, som är 100% fett så den kan man använda när som helst
Elis har eksem på kinderna och behöver använda kortison till och från, men när huden "bara" är röd så använder vi Ceridal. Vi har en tub på förskolan också, så smörjer personalen honom när det behövs 
- shoegal
- Alltid online

Vi smörjer med idomin på kvällen och armens hudsalva på dagtid då den inte heller innehåller vatten. Super smidig att ha med sig också och det fungerar kanon. Bägge våra barn är väldigt känsliga och blir lätt röda om kinderna.
- Taweret
- Alltid online

6 inlägg • Sida 1 av 1
Återgå till Barns hälsa & utveckling