Roadtrip? !
7 inlägg • Sida 1 av 1
Roadtrip? !
Första veckan i maj ska min sambo åka till Norge en vecka med grabbarna för att fiska.
Den veckan tänkte jag ta med mig barn & hund för att åka hem till min mamma. Det enda problemet är att min mamma bor ca 80 mil från oss...
Första veckan i maj fyller Edvin 3 månader.
I normala fall när det bara varit jag & min sambo så har bilkörningen tagit ca 7-8 timmar beroende på färdväg, vägunderlag osv.
Nu får jag väl räkna med ett stopp var 3e timme minst, för blöjbyte & amning.
Men min fundering är egentligen: Klarar en 3 månaders bebis av att sitta i en bilbarnstol så pass länge?
Är det någon som har tips på hur man kan underlätta en sådan här resa, när man åker själv med barn & hund?
Den veckan tänkte jag ta med mig barn & hund för att åka hem till min mamma. Det enda problemet är att min mamma bor ca 80 mil från oss...
Första veckan i maj fyller Edvin 3 månader.
I normala fall när det bara varit jag & min sambo så har bilkörningen tagit ca 7-8 timmar beroende på färdväg, vägunderlag osv.
Nu får jag väl räkna med ett stopp var 3e timme minst, för blöjbyte & amning.
Men min fundering är egentligen: Klarar en 3 månaders bebis av att sitta i en bilbarnstol så pass länge?
Är det någon som har tips på hur man kan underlätta en sådan här resa, när man åker själv med barn & hund?
-

Mamma_Karin - Kan inte slita sig från vimedbarn.se

Re: Roadtrip? !
Kanske du kan dela upp resan i två delar o övernatta på hotell längs vägen? Det finns väl dom som tillåter hundar? På så sätt får ni alla lite mer vila o du undviker att bli stressad om allt inte går enligt plan. Vi åkte 50 mil när Liam var 4 mån, och det var nog max vad jag hade velat köra då. Då var vi ändå 4 st som kunde turas om att roa Liam. Och vi hade dessutom husbil, vilket gjorde att matning o blöjbyte gick enkelt när man stannat.
- Snigel
- Alltid online

har du nått äldre barn oxå som ska med eller?? Tänker på att de kommer bli grymt gnälligt kanske om han ska sitta så länge utan att ha någon som kan roa honom lite iaf... Ella skulle gapa öronen av sej tror jag...
Kan du inte ta tåget annars... då e man ju fri på ett annat sätt och kan mata och leka lite som man vill....
Kan du inte ta tåget annars... då e man ju fri på ett annat sätt och kan mata och leka lite som man vill....
- ejin
- Alltid online

Vi var upp till norrland då Anton var lite äldre än din tjej, han var 5 månader. Det tog ungefär så lång tid för oss att åka dit. Och det gick jättebra. Visst blev det lite gnäll, men inte så mycket som jag trodde. Jag tror faktiskt det är värre att åka så långa sträckor då dom är lite större. Vi skulle iaf aldrig kunna åka så långt med Anton nu. 
Jag menar då dom är så små så sover dom ju mycket.
Jag menar då dom är så små så sover dom ju mycket.
-

Chobb88 - Alltid online

Jag skulle också stanna en natt någonstans. Alternativt starta på natten beroende på hur er unge sover. Vi har kört 75 mil i ett sträck som längst och då var vi både jag och min sambo. Och då gjorde vi så att vi startade fem på morgonen. Morgonpasset gick då ganska lätt då ungen ännu hade några nattimmar kvar (matade ordentligt före) och det var lite trafik på vägarna. (han var då ca. 5 månader)
Men när vår son var i tre månaders åldern så fullkomligt vägrade han att åka bil så då skulle jag nog tyckt att det skulle varit jobbigt att åka 80mil på en dag själv. Vi har i övrigt åkt mycket bil (vår unge kommer att komma upp i nästan 3000 bilmil under detta år) och långa sträckor. Starka nerver är mitt bästa tips!:D
Men när vår son var i tre månaders åldern så fullkomligt vägrade han att åka bil så då skulle jag nog tyckt att det skulle varit jobbigt att åka 80mil på en dag själv. Vi har i övrigt åkt mycket bil (vår unge kommer att komma upp i nästan 3000 bilmil under detta år) och långa sträckor. Starka nerver är mitt bästa tips!:D
- Eva
- Alltid online

Jo, starka nerver lär ju vara ett måste! haha!
Låter som om de flesta är överrens om att man övernattar någonstans. Som tur är har jag min farmor & farfar på vägen till mamma, får försöka planera in ett övernattningsstopp där!
Tåg vore ju ett alternativ om jag inte skulle ha med mig både barn, barnvagn, 76kg hund och vår packning...
Låter som om de flesta är överrens om att man övernattar någonstans. Som tur är har jag min farmor & farfar på vägen till mamma, får försöka planera in ett övernattningsstopp där!
Tåg vore ju ett alternativ om jag inte skulle ha med mig både barn, barnvagn, 76kg hund och vår packning...
-

Mamma_Karin - Kan inte slita sig från vimedbarn.se

7-8 timmar är ju mycket men förra sommaren så åkte vi med Elsa (som då var fyra månader) till mina föräldrars sommarstuga tvärs över landet. Resan tar fyra timmar och Elsa sov HELA vägen dit och HELA vägen hem, inte ett pip, inte en matning, inte ett blöjbyte. Hon mådde inget dåligt av den resan utan tyckte bara det var skönt att sova, hon sov helt normalt sen på natten också.
- Liina
- Alltid online

7 inlägg • Sida 1 av 1