Ridskols fråga
8 inlägg • Sida 1 av 1
Ridskols fråga
Jag ska börja med att jag är ingen häst tjej, jag ogillar inte hästar men har en stor respekt för dom. Nu är det så att i våran lilla by så har det för drygt 1 år sedan öppnat en ridskola, jätte bra med fler aktiviteter på landet tänkte jag.
Nu är det så att den här ridskolan får jag rent sagt ont i magen av, dom har ridlektioner ute i vägbanan. NU är det inte så att dom går över vägen för att ta sig till en ridled utan dom håller stor del av deras lektioner på vägen. I går när jag skulle åka hem så hamnar jag bakom 15 st shetlandsponnys med barn mellan 4-7 år i en hal uppförsbacke och dold kurva. Dom tog upp hela körfältet och det blir kö ifrån båda hållen som står och väntar ut ridskolan. Nu med detta väglag så var det tur att jag fick lite bett i backen annars så hade vi 3 bilar fått backa ner i en hal dåld kurva för att ta satts upp igen. Här ute på vischan har vi gott om fina ridstigar i skogen och ridskolan har stora åkermarker, som gott kan användas.
Ni som är mer hästvana tycker ni att det är ok att ridskolan håller till på små landsvägar med 50-70 hastigheter?
Jag är verkligen orolig att det kommer att ske en olycka
Nu är det så att den här ridskolan får jag rent sagt ont i magen av, dom har ridlektioner ute i vägbanan. NU är det inte så att dom går över vägen för att ta sig till en ridled utan dom håller stor del av deras lektioner på vägen. I går när jag skulle åka hem så hamnar jag bakom 15 st shetlandsponnys med barn mellan 4-7 år i en hal uppförsbacke och dold kurva. Dom tog upp hela körfältet och det blir kö ifrån båda hållen som står och väntar ut ridskolan. Nu med detta väglag så var det tur att jag fick lite bett i backen annars så hade vi 3 bilar fått backa ner i en hal dåld kurva för att ta satts upp igen. Här ute på vischan har vi gott om fina ridstigar i skogen och ridskolan har stora åkermarker, som gott kan användas.
Ni som är mer hästvana tycker ni att det är ok att ridskolan håller till på små landsvägar med 50-70 hastigheter?
Jag är verkligen orolig att det kommer att ske en olycka
-

gellis - Alltid online

Re: Ridskols fråga
Usch, tycker inte alls att det låter särskilt bra med så små barn. De har ju ingen chans att va kvar. barbacka eller med sadel?
Stina Sandström heter jag och är grundare av Vi med barn och även gravidsajten Minbebis.com. Vill du veta mer om mig kan du läsa min blogg!
-

Stina - Admin
dessa hästar är rätt så envetna oxå, ibland har jag fått stått och väntat till dom vuxna lyckats putta och preja hästen in till den smala lilla väg grenen. Vi har några riktiga snor ungar som är ute och vrålkör med bredställ i kurvorna på den vägen dom går oxå så det är en riktigt obehaglig situation, och jag förstår inte varför föräldrarna går med på detta.
-

gellis - Alltid online

Ej acceptabelt! Jag är uppvuxen med hästar och man rider ju så lite msn bara kan på vägen. Jag som förälder hade inte gått med på att mitt barn i så ung ålder hade ridit på vägen. Har dom inget ridhus? Och finns det bra ridvägar och andra alternativ så finns det ingen anledning att dra ut småbarn på vägen.
Usch jag blir förbannad, det är respektlöst. Jag hade sagt till på ridhuset, innan det händer en olycka.
Usch jag blir förbannad, det är respektlöst. Jag hade sagt till på ridhuset, innan det händer en olycka.
-

magda - Alltid online

Hästarna kan ju blir rädda för något som vi människor inte ens märker av.
Ellas häst blev rädd för den trampade snett i snödrivan i söndags och blev rädd och far runt. Ingen lek med ridning, väldigt oansvarigt av ridskolan. var är det?
Ellas häst blev rädd för den trampade snett i snödrivan i söndags och blev rädd och far runt. Ingen lek med ridning, väldigt oansvarigt av ridskolan. var är det?
Stina Sandström heter jag och är grundare av Vi med barn och även gravidsajten Minbebis.com. Vill du veta mer om mig kan du läsa min blogg!
-

Stina - Admin
Nej tyvärr finns det inget ridhus men som sagt finns det väldigt gott om skog ängar och obrukade åkrar. Sen äger ju var och varannan av föräldrarna massa mark som dom säkert skulle kunna låna ut. Detta hände i sommras http://www.alingsastidning.se/nyhet_vis ... C5RG%C5RDA , jag tänker bara vad som kan hända om den blir stressad igen och flyr ut i vägen.
-

gellis - Alltid online

Jag håller med- låter väldigt oansvarigt av ridskolan!
Jag har jobbat som ridärare både i England och Sverige och ridit sedan jag var liten, och har aldrig varit med om att man tar ut ett gäng så små barn på en 50/70 väg. Speciellt inte när det är halt.
Skogen kan också vara lurig att rida i om det är halt. (Även med tanke på de som leder hästen).
Ängar och åkrar tenderar att ge vissa hästar en aning mer "livsglädje" än vad som är lämpligt med en nybörjare på ryggen, men eftersom dom har ledare så borde det vara det bästa alternativet! Dom bör väl kunna ploga upp en bit och kanske till och med få hägna av det så här på vintern om dom känner markägaren..?
Jag har jobbat som ridärare både i England och Sverige och ridit sedan jag var liten, och har aldrig varit med om att man tar ut ett gäng så små barn på en 50/70 väg. Speciellt inte när det är halt.
Skogen kan också vara lurig att rida i om det är halt. (Även med tanke på de som leder hästen).
Ängar och åkrar tenderar att ge vissa hästar en aning mer "livsglädje" än vad som är lämpligt med en nybörjare på ryggen, men eftersom dom har ledare så borde det vara det bästa alternativet! Dom bör väl kunna ploga upp en bit och kanske till och med få hägna av det så här på vintern om dom känner markägaren..?
- Snigel
- Alltid online

snigel: många markägares barn och barnbarn går i den ridskolan så det borde finnas massor av möjligheter.
-

gellis - Alltid online

8 inlägg • Sida 1 av 1
Återgå till Allmänna trådar i föräldrasnack