Resa med barn under ett år till Thailand?
11 inlägg • Sida 1 av 1
Resa med barn under ett år till Thailand?
Vi har bokat en resa till khao Lak och Koh Lanta i November då våran lilla tjej kommer att vara 11 mån. Nu fick jag reda på att man inte får vaccinera barn under ett år mot Hepatit.
Finns det ngra som rest till Thailand med barn under ett år som kan säga hur det fungerar för man kan ju inte ge dem mat från resturanger etc. Jag funderar på hur begränsad man blir av rädsla för att barnet ska bli smittad.
Tips o råd emottages tacksamt
Anki
Finns det ngra som rest till Thailand med barn under ett år som kan säga hur det fungerar för man kan ju inte ge dem mat från resturanger etc. Jag funderar på hur begränsad man blir av rädsla för att barnet ska bli smittad.
Tips o råd emottages tacksamt
Anki
- evaanki
- Stammis

Re: Resa med barn under ett år till Thailand?
Nu är jag inte helt säker på detta. Men jag tror att man visst för vaccinera barn udner 1 år mot Hepatit!. Har för mig att jag läste i brochyren om vaccinationer att riskbarn ( barn som kommer att vistas i länder där det är vanligare med hepatit) får denna sputa oxå . Så kolla upp detta igen. För jag tror visst att ni kan ge er lilla tjej denns spruta. Lycka till : =)
-

mallan29 - Alltid online

Jag kollade på BVC och de sa att riskbarn bara var såna som skulle bo utomlands eller hade föräldrar med utländsk bakgrund och därmed skulle besöka hemlandet ofta. Men sköterskan skulle kolla upp igen. Tänkte om ngn rest med barn under ett år till Thailand??
- evaanki
- Stammis

Men om ni reser till Thailand är ju ditt barn ett riskbarn. Förstår inte sköterskans resonemang. Stå på dig! Lycka till med resan!
-

Golli - Alltid online

Hej!
Kira ska få sin första vaccinspruta på tisdag och ska då få spruta mot hepatit. Nu har ju hon utländskt påbrå - precis som du nämnde i ett tidigare inlägg. Men eftersom hon bara är tre månader så är det ju knappast förbjudet att ge hepatitspruta till barn under ett år!
Lycka till
Kira ska få sin första vaccinspruta på tisdag och ska då få spruta mot hepatit. Nu har ju hon utländskt påbrå - precis som du nämnde i ett tidigare inlägg. Men eftersom hon bara är tre månader så är det ju knappast förbjudet att ge hepatitspruta till barn under ett år!
Lycka till
- Eluned
- Alltid online

Vi var i thailand när Lily var 6 månader och då helammade jag fortfarande så hon behövde inget hepatitvaccin. BVC ger bara hepatitspruta till barn med utländskt påbrå och liknande, de ger inga resevaccin. Man räknas alltså inte till riskgrupp bara för att man åker på semester. Dock vet jag flera som gett tex twinrix lite tidigare än 1 år och det ska vara helt okej. Dessutom ska du nog undersöka om du bör ge MPR-vaccinet lite tidigare, det brukar rekommenderas.
-

Sofia85 - Alltid online

Vi var i thailand när max var 4-6 mån, men jag helammade också, plus ersättning.
Kolla med vaccinationskliniker om de ger barn hepatitvaccin, det kanske är så att BVC inte vill göra det eftersom det inte ingår i allmänna vården?? värt att kolla kanske...
Kolla med vaccinationskliniker om de ger barn hepatitvaccin, det kanske är så att BVC inte vill göra det eftersom det inte ingår i allmänna vården?? värt att kolla kanske...
-

tummen - Har vimedbarn.se som startsida

Min man är från Brasilien och vår son har fått vaccin mot Hepatit och kommer att får även mot TBC. Det ingår i allmänna vården för riskbarn, dvs barn med utlandsfödda föräldrar. För barn med svenskfödda föräldrar som inte hör till denna grupp är det som Tummen säger. Det ingår helt enkelt inte, det får man själv stå för om man väljer att resa utomlands. Så sa min BVC-tant. Men jag menar, eftersom det kan ges vid 3 och 5 månaders ålder är inte själva åldern ett problem. Men vaccinationscentralerna kanske har nån policy att inte ge barn under ett år lr nåt... Jag tycker att ni ska absolut ska åka och om ni inte får tag på nån som vill vaccinera henne här så kan ni väl göra det i Thailand! Hoppas ni får en fin resa, själva åker vi till Brasilien om en vecka. Man är ju lite spänd inför flyget, särskilt när det är en så lång resa men man får försöka hålla i minnet hur underbart man kommer att ha det med bebisen i värmen! Lycka till!
-

panky - vimedbarn.se skribent

Jag ska till BVC och blev erbjuden att vacciniera mot hepatit. De erbjuder alla barn det nu för tiden sa de där.
- Irva
- Gillar vimedbarn.se

Men man får ju stå för det själv, det är ju inget konstigt eller? Jag menar det är man väl lätt beredd att betala för.
- Irva
- Gillar vimedbarn.se

Hej!
Innan barnen är 18 månader har de inte fått något skydd mot sjukdomar som mässling, påssjuka och röda hund. Dessa sjukdomar finns knappt här i Sverige, då vi "vaccinerat bort dem". Åker man utomlands till länder där man inte har ett basprogram där barnen blir vaccinerade mot sjukdomarna, riskerar man att smitta ner sina egna barn. En viss procent av befolkningen måste vara vaccinerad i ett land för att inte epidemier ska uppstå. Dessa sjukdomar kan vara mycket farliga för barn, och är väldigt smittsamma. Se http://www.smittskyddsinstitutet.se/sjukdomar/massling/
Man kan dock få vaccinera barnen tidigare med MPR- vaccinet (mässling,påssjuka och röda hund) än då barnet är 18 månader om man ska resa.
Vad det gäller hepatit så måste man skilja mellan hepatit a och hepatit b. Hepatit a smittar främst genom förorenat vatten, medan hepatit b är en blodsmitta. När man reser utomlands är det hepatit a vaccin som först och främst rekommenderas. Om man ska vistas en längre tid utomlands och risken för att man ska utsättas för blodsmitta ökar, kan det vara bra att vaccinera sig mot hepatit b. Vissa så kallade riskbarn får, i vaccnationsprogrammet, vaccin mot hepatit b. Dock ej mot hepatit a. Dessa har därför inte något bättre skydd än andra barn mot denna sjukdom. Det är ett helt annat vaccin. Hepatitvaccin finns som skyddar enbart mot hepatit a eller b samt kombinationspreparat. Epaxal och havrix (barndos) som skyddar mot hepatit a kan ges från 1 års ålder enligt fass.se och Twinrix pediatrics , som är ett kombinationspreparat och skyddar både mot hepatit a och b kan ges till barn från 1 års ålder.
Jag är en person som älskar och resa och har varit i de flesta världsdelar, som så många andra. Det har blivit "vardag" för oss svenskar att tillbringa några månader till år som backpackers i Asien etc. Vi har heller inte blivit sjuka på kuppen, utan bara mått gott. Orsaken till den goda hälsan är förmodligen vårt goda basskydd som vi fått som barn i form av ett väl utvecklat barnvaccinationsprogram. Många reser mycket tidigt med sina barn och tänker inte på att alla länder inte har detta vaccinationsprogram, och att sjukdomarna därmed finns i dessa länder, även om vi vuxna inte blir smittade. Våra ovaccinerade barn kan dock bli mycket svårt sjuka om vi inte skyddar dem. Mitt råd är därför att vänta med att resa till länder med bristfällig barnvaccination tills ditt barn blivit fullt vaccinerat!
Innan barnen är 18 månader har de inte fått något skydd mot sjukdomar som mässling, påssjuka och röda hund. Dessa sjukdomar finns knappt här i Sverige, då vi "vaccinerat bort dem". Åker man utomlands till länder där man inte har ett basprogram där barnen blir vaccinerade mot sjukdomarna, riskerar man att smitta ner sina egna barn. En viss procent av befolkningen måste vara vaccinerad i ett land för att inte epidemier ska uppstå. Dessa sjukdomar kan vara mycket farliga för barn, och är väldigt smittsamma. Se http://www.smittskyddsinstitutet.se/sjukdomar/massling/
Man kan dock få vaccinera barnen tidigare med MPR- vaccinet (mässling,påssjuka och röda hund) än då barnet är 18 månader om man ska resa.
Vad det gäller hepatit så måste man skilja mellan hepatit a och hepatit b. Hepatit a smittar främst genom förorenat vatten, medan hepatit b är en blodsmitta. När man reser utomlands är det hepatit a vaccin som först och främst rekommenderas. Om man ska vistas en längre tid utomlands och risken för att man ska utsättas för blodsmitta ökar, kan det vara bra att vaccinera sig mot hepatit b. Vissa så kallade riskbarn får, i vaccnationsprogrammet, vaccin mot hepatit b. Dock ej mot hepatit a. Dessa har därför inte något bättre skydd än andra barn mot denna sjukdom. Det är ett helt annat vaccin. Hepatitvaccin finns som skyddar enbart mot hepatit a eller b samt kombinationspreparat. Epaxal och havrix (barndos) som skyddar mot hepatit a kan ges från 1 års ålder enligt fass.se och Twinrix pediatrics , som är ett kombinationspreparat och skyddar både mot hepatit a och b kan ges till barn från 1 års ålder.
Jag är en person som älskar och resa och har varit i de flesta världsdelar, som så många andra. Det har blivit "vardag" för oss svenskar att tillbringa några månader till år som backpackers i Asien etc. Vi har heller inte blivit sjuka på kuppen, utan bara mått gott. Orsaken till den goda hälsan är förmodligen vårt goda basskydd som vi fått som barn i form av ett väl utvecklat barnvaccinationsprogram. Många reser mycket tidigt med sina barn och tänker inte på att alla länder inte har detta vaccinationsprogram, och att sjukdomarna därmed finns i dessa länder, även om vi vuxna inte blir smittade. Våra ovaccinerade barn kan dock bli mycket svårt sjuka om vi inte skyddar dem. Mitt råd är därför att vänta med att resa till länder med bristfällig barnvaccination tills ditt barn blivit fullt vaccinerat!
- Mollyss
- Nykomling

11 inlägg • Sida 1 av 1