Banner Forum Image

Renodlad sittvagn

Diskutera fakta och råd kring barnsäkerhet, barnvagnar, bärsjalar och bilbarnstolar

Renodlad sittvagn

Inläggav shoegal » sön maj 10, 2009 11:35

Elsi håller på att växa ur sin Teutonia fun och vi har börjat titta på sittvagnar, dvs renodlade sittvagnar. Vi har en Quinny zapp men den sitter inte Elis så bra i, plus att man inte kan luta den tillbaka alls, men den för funka som resevagn.

Ett tag var jag inne på en MacLaren, eftersom de verkar vara så smidiga och går att fälla ner ryggen på. Jag har dock frågat mig runt bland mina arbetskamrater (har massa arbetskompisar med barn i tre, fyraårsåldern) och de som haft MacLaren säger att det är en bra vagn på sommaren men värdelös på vintern samt att de vuxit ur den. De säger också att de använder vagn till sina fyraåringar, för bor man i en storstad och ska pka kommunalt in till stan och gå runt så orkar en fyraåring inte gå hela tiden, så samtliga säger att de använt sittvagn länge.

Nästan alla har en Brio, antingen en Race eller en Sitty, och säger att den funkar jättebra.

Vi har varit och tittat på de olika vagnarna och Sitty är billigare (ca 1500) och har bättre benstöd än Race, men har bara två lägen på ryggstödet (dvs sitta upp helt rakt eller luta liiiite bakåt). Race är dyrare (2100:-) men har bättre liggläge men sämre fotstöd. Gaaargh, varför kan inte det finnas EN opitmal vagn???

Är det någon här som har erfarenhet av någon av de vagnarna? Eller som går i samma vagnköpartankar som jag? Behöver folk att bolla med!
Bild
shoegal
Alltid online
Alltid online

Re: Renodlad sittvagn

Inläggav Kali » sön maj 10, 2009 12:07

jag har en brio race sen i januari o jag är jättenöjd! jakob sover fortfarande gärna i vagnen så jag är glad att jag köpte den dyrare med mer liggläge o mycket bättre suflett. än har vi bara fotstödet rakt o då funkar det iaf utmärkt. det enda jag verkligen ogillar är selen, den är värdelös! sen är ju sittyn mindre, inte jättemycket men varje centimeter räknas ju i storstan... du borde kunna hitta sittyn billigare än 1500 också tycker jag, sett den för 900 här på flera ställen.
men den funkar bra i terräng o är trevlig att köra. man får plats med ganska mycket under den o den känns stabil. enkel att fälla men blir inte pytteliten. inga svänghjul förstås o det saknar jag ibland... men oftast inte! måste iväg strax men ska tänka om jag kommer på nåt mer! just det, jag gillar att den klarar upp till 20 kg, flera andra vagnar jag tittade på hade gräns på 15!
Användarvisningsbild
Kali
Alltid online
Alltid online

Inläggav Fru S. » sön maj 10, 2009 12:32

Vi har precis fått en Race och hittills är vi alla tre supernöjda! Kan inte göra annat än rekommendera den!
Bild
Bild
Fru S.
Alltid online
Alltid online

Inläggav Tigi » sön maj 10, 2009 12:58

en sån vagn lik Brio race har mina tjejer hos svärmor...dom sitter skitbra i den...tror oxå att en sådan skulle passa er....
Bild

Bild
Tigi
Alltid online
Alltid online

Inläggav Lejonella » sön maj 10, 2009 15:08

Jag föredrar Teutonia Timmy efs det är fullt liggläge på den. Kostar 2995 kr ny, men det finns fina på blocket.
Bild

Bild

Bild
Lejonella
Alltid online
Alltid online

Inläggav Ki27 » sön maj 10, 2009 15:25

Shoegal.. en liten fråga bara ;)
Hur lång är Elis nu när ha växt/er ur er vagn? (Har ju en likadan sittdel)
Ki27
Alltid online
Alltid online

Inläggav lollo_83 » sön maj 10, 2009 16:02

jag kan rekomendera en emmaljunga scooter, den kan man ha i tre olika rygglägen + att man kan fälla fotstödet om man vill ha det sluttande när dom har blivit lite större. hjulen är breda så funkar både i terräng och i stan och smidig att fälla ihop.
Bild
lollo_83
Gillar vimedbarn.se
Gillar vimedbarn.se

Inläggav Ellie » sön maj 10, 2009 17:03

Vi köpte en brio sitty för ett par veckor sedan för 995 och är hittills jättenöjda med den. Den är inte den bästa vagnen om lillen ska sova, men är han vaken och pigg och vill se sig omkring så är den perfekt. Lätt och smidig att köra och tar inte så stor plats. Jag tycker att jag fick en mycket bra vagn för den summan.
Bild

Bild

Bild
Användarvisningsbild
Ellie
Alltid online
Alltid online

Inläggav Skumpan » mån maj 11, 2009 13:18

Jag rekommenderar ju såklart Teutonia Timmy, den är jätterymlig om man jämför med deras andra vagnar. och fotstödet är inget såntdär muppfotstöd i plast som bara går att ha i 2 lägen. men nu är ju du ute efter en smidig cityvagn och det är väl inte timmyn direkt, lite halvjobbigt att svänga när det inte är svängbara hjul. Men rymlighetsmässigt är den superduperbra...:-) Usch det här med vagnar är så svårt, det finns verkligen ingen som passar alla ens kriterier..men lycka till, hoppas du hittar nån som faller dej i smaken :-)
BildBild
Användarvisningsbild
Skumpan
Alltid online
Alltid online

Inläggav shoegal » mån maj 11, 2009 23:43

Tack för alla kloka tips och råd!

Verkar som om många är nöjda med Brio race! Att den har en stor sufflett är ju en fördel, speciellt nu när sommaren kommer och man vill kunna ha skugga i vagnen.

Kali: visst är fotstödet rakt? Dvs inte format som ett L? Hur kommer det funka när de blir lite större och vill vila fötterna, går det att vila dem mot det platta/raka fotstödet? Det är egentligen det jag funderar mest på.

Sasoki: Elis är 82 cm och väger ca 11 kilo.

lejonella & skumpan: vi testade Timmyn i butik men den var alldeles för stor och klumpig; kändes nästan lika stor som vår Fun.

lollo_83 : jag ska kolla efter Emmaljunga scooter och provköra!
Bild
shoegal
Alltid online
Alltid online

Inläggav zettan » tis maj 12, 2009 08:27

vilken bra tråd ,, e oxå på jakt efter en ny vagn särskilt då som funkar i terräng, men även som funkar i stan å e smidig att packa in i bilen. ska helt enkelt kolla in emmaljunga scooter. men har ni tips på andra liknande vagnar så skriv dem *L*

återigen tack för en bra tråd
Användarvisningsbild
zettan
Alltid online
Alltid online

Inläggav Kali » tis maj 12, 2009 09:10

shoegal: man kan fälla ner det iofs, o då blir det ju typ som ett L. eller missförstår jag dig? det har iaf två lägen, antingen rakt fram eller snett rakt ner o det är en liten kant längst fram. ska jag fota? :D
Användarvisningsbild
Kali
Alltid online
Alltid online

Inläggav Ki27 » tis maj 12, 2009 09:12

Tack Shoegal,
då verkar Leon kunna sitta i den upp till 2 år nästan om han följer sin kurva....
Ki27
Alltid online
Alltid online

Inläggav moia » tis maj 12, 2009 11:33

Jag tycker det är helknepigt, önskar också att det fanns en perfekt vagn. Nu har vi just köpt fjärde vagnen eftersom vi behöver en att resa/flyga med. Det känns som att jag kommer vara färdigutbildad på vagnar och veta precis vad jag vill ha lagom tills sista barnet vuxit ur vagn... *suck*

Min perfekta vagn just nu:
- liten ihopfälld
- lätt att fälla ihop
- fullt liggläge (helt plant)
- enkelt enhandsgrepp för att fälla rygg
- sits där barnet sitter bra och inte halkar ner
- öppen/inte för instängd (men ändå möjlighet att bädda in lite)
- stor sufflett
- fönster i suffletten
- sele (iaf midje)
- fin färg/fint mönster
- stora hjul som klarar djup snö
- svängbart/svängbara framhjul
- plats för mjukliftinsats
- bra regnskydd
- enkel hjulbroms
- stor varukorg
- lätt vikt
- långt/reglerbart handtag
- slippa gå och sparka på vagnen när man kör den
- bra fot/benstöd i flera steg
- inte alldeles för dyr
- vändbart handtag (eller vändbar sits)

Någon som hittar min vagn så säg till! =)
Användarvisningsbild
moia
Alltid online
Alltid online

Inläggav shoegal » tis maj 12, 2009 15:43

Jaaaaa Kali, fota!!!
Bild
shoegal
Alltid online
Alltid online

Nästa