Problem med tårt-fyllningen, snabb hjälp!
9 inlägg • Sida 1 av 1
Problem med tårt-fyllningen, snabb hjälp!
Jag håller på och bakar tårta till min kusins kalas imorgon och den ska vara fylld med bland annat vaniljkräm. Eftersom att hon är laktos-allergiker så har jag gjort egen vaniljkräm på laktos-fri mjölk. Men den vill inte bli tjock! Receptet hette just "kräm" så då antog jag att det skulle bli tjockt men det blir det inte. Antingen så är det jag som misslyckats eller också var receptet menat mer för vaniljsås. Eller det blir tjockt liksom men inte tillräckligt för att fylla en tårta, då kommer det att rinna ut...
Kan jag rädda den på något sätt? Blanda i nåt gelantinblad? Jag är ensam hemma med ungarna och jag har inte tid att åka till affären (närmast finns 1 mil bort) och handla nya ingredienser!
Kan jag rädda den på något sätt? Blanda i nåt gelantinblad? Jag är ensam hemma med ungarna och jag har inte tid att åka till affären (närmast finns 1 mil bort) och handla nya ingredienser!
- Cecilia*
- Alltid online

Re: Problem med tårt-fyllningen, snabb hjälp!
Jag provade göra en egen vaniljkräm i somras och hade samma problem
Det vi gjorde då var att göra en liten redning av potatismjöl och mjölk eller vatten, minns inte vilket. Så rörde vi i det och kokade upp allt igen. Vi fick ha i ganska mycket potatismjöl.
Men att ha i gelatin fungerar säkert också, om du värmer upp allt och har i gelatinet och sen låter det stå och kallna i kylen. Har man i en massa potatismjöl och grejer så kan det ju tyvärr påverka smaken.
Hoppas det går bra, och att någon annan kanske har ett bättre tips!
Men att ha i gelatin fungerar säkert också, om du värmer upp allt och har i gelatinet och sen låter det stå och kallna i kylen. Har man i en massa potatismjöl och grejer så kan det ju tyvärr påverka smaken.
Hoppas det går bra, och att någon annan kanske har ett bättre tips!
- Anna-Panna
- Alltid online

Gelatin borde väl funka! Det skulle jag testat!
Hoppas det går bra!!
Hoppas det går bra!!
- Ki27
- Alltid online

Ja, potatismjöl borde ju funka men som du säger kanske det påverkar smaken? Får nog ta till gelantin! Hoppas verkligen jag har det hemma nu då, måste inventera skafferiet nu! Tack för ditt svar! 
Om det finns fler mer tips och erfarenheter får ni gärna svara också!
Edit: Sasoki hade visst svarat samtidigt som jag skrev!
Gelantin får det nog bli! Men hur gör man då? Löser upp gelantinet i lite vatten, värmer upp hela krämen igen och blandar i gelantinet? Hur många blad?
Om det finns fler mer tips och erfarenheter får ni gärna svara också!
Edit: Sasoki hade visst svarat samtidigt som jag skrev!
- Cecilia*
- Alltid online

Tror inte potatismjöl påverkar smaken det brukar jag använda för att reda bärkräm.
Så det borde du kunna testa
Så det borde du kunna testa
- Stinnua
- Alltid online

Hur gick det med gelantin? testade du?
Annars så är det potatismjöl jag fick lära mig under konditoriutbildningen att man ska använda! och jag har själv gjort de med potatismjöl och de påverkade inte smaken.
just när man anväder laktosfria produkter är de svårarte att få de att tjockna. nästa gång byt ut lite mjölk mot grädde.
man kan även hårdvispa grädde och blanda ner i smetem för att få den tjockare, men då blir ju smaken "mindre"
Annars så är det potatismjöl jag fick lära mig under konditoriutbildningen att man ska använda! och jag har själv gjort de med potatismjöl och de påverkade inte smaken.
just när man anväder laktosfria produkter är de svårarte att få de att tjockna. nästa gång byt ut lite mjölk mot grädde.
man kan även hårdvispa grädde och blanda ner i smetem för att få den tjockare, men då blir ju smaken "mindre"
Följ vår kamp http://www.lilleprins.blogg.se
- liten o jag
- Kan inte slita sig från vimedbarn.se

Jag blandande i två gelantinblad, då blev det okej! 
Bra att veta att potatismjöl funkar också ifall man inte skulle ha gelantin hemma. Jag funderade på grädde också men den enda laktosfria grädde jag hade hemma gick åt till den andra fyllningen. Det var kanske inte jag som hade gjort så mycket fel då, om det är svårare att få laktosfria produkter att tjockna!
Men den blev väldigt god iaf! 
Bra att veta att potatismjöl funkar också ifall man inte skulle ha gelantin hemma. Jag funderade på grädde också men den enda laktosfria grädde jag hade hemma gick åt till den andra fyllningen. Det var kanske inte jag som hade gjort så mycket fel då, om det är svårare att få laktosfria produkter att tjockna!
- Cecilia*
- Alltid online

Vilken tur att den gick o rädda 
- Ki27
- Alltid online

skönt att de gick bra! kul för då lärde jag mig nåt nytt 
Följ vår kamp http://www.lilleprins.blogg.se
- liten o jag
- Kan inte slita sig från vimedbarn.se

9 inlägg • Sida 1 av 1
Återgå till Bak- och tårttråden