Banner Forum Image

Pratar hemma men inte på dagis!

Diskutera vanliga barnsjukdomar och barns utveckling

Pratar hemma men inte på dagis!

Inläggav Taweret » mån nov 22, 2010 23:05

Jag har börjat fundera mer och mer på varför Oskar inte pratar när han kommer till sin dagmamma. När maken var på tvåårs kontrollen och ha sa att det var så blev dom lite oroade. Jag tyckte då inte att vi skulle oroa oss speciellt mycket men nu börjar jag fundera mer och mer på hur vi ska få honom till att prata även där.

Idag blev det nämligen så tydligt att han inte vill prata där.

Han ramlade i helgen och skrapade upp hela näsan vilket gjorde riktigt ont på honom. Så varje gång vi har frågat i helgen vad han har gjort på näsan så svarar han - Ja dat. (jag ramlade på norska, han pratar helst norska eller väljer det ord som är lättast)
När jag frågade honom när vi kom till dagmamman idag så vände han sig om och tryckte huvudet in i mina och makens ben och visade tydligt att han tänkte inte säga något. När jag hämtade honom så svarade han dock men då hörde inte hans dagmamma det :(

Han pratar nämligen med Almas dagmamma och med förskolläraren som kommer en halv dag i veckan. Sen så börjar han oftast att prata så fort vi sätter oss i bilen utanför hennes hus.

Vi skall på en extra kontroll kring hans tal i början av december. Är det någon av er som kan komma med något tips, jag vill inte köra på för hårt heller och ev göra det ännu värre. Det är ingen av de andra barnen hos dagmamman som pratar speciellt mycket heller, kan det vara därför? att han inte vill sticka ut, han är nämligen äldst där dock inte mycket äldre än de andra.
Bild

Bild
Taweret
Alltid online
Alltid online

Re: Pratar hemma men inte på dagis!

Inläggav Nelia » tis nov 23, 2010 09:38

Ta mig inte fel, men min första tanke är att det ligger något annat bakom att han inte vill prata med just sin dagmamma. Om han ändå pratar med andra? Verkar han glad/trivas där annars?

Det låter inte som ett "talproblem" utan kanske mer något som inte är bekvämt med dagmamman... Men det är alltså min första tanke som slår mig, det behöver inte alls vara så! Jag har ju inte träffat er dagmamma, eller sett de två ihop osv....
Bild
Bild
Användarvisningsbild
Nelia
Alltid online
Alltid online

Inläggav Fluffis » tis nov 23, 2010 10:34

Tim pratar inte så mycket på dagis heller. Hemma är han världens pratkvarn som aldrig är tyst, han har ett stort ordförråd och pratar med 5-7 ordsmeningar.

Men på utvecklingssamtalet härom veckan sa fröknarna att han är ganska tyst i jämförelse då vi är där och lämnar och hämtar för då kommer han igång och han pratar som vanligt.

I Tims fall handlar det bara om att han är blyg, han är en iaktagare på dagis. Han pratar ofta om dagis hemma och han älskar att gå dit men blir helt enkelt lugn då han är där fast han är ett yrväder hemma.

Hur är det med Oskar? Visar han tecken på blyghet? Fast det kanske inte är det då han pratar med andra vuxna....en tanke bara....
Användarvisningsbild
Fluffis
Alltid online
Alltid online

Inläggav Taweret » tis nov 23, 2010 10:44

Nelia: Han trivs jätte bra på dagis annars och är glad över att få där och vill nästan inte åka hem. Vi har dock också funderat i de banorna om han kanske inte känner sig trygg mm men så är det inte.

Fluffis: Oskar är en blyg kille så det ligger säkert mycket i det och han är försiktig när han ska prova nya saker så det kanske ligger mycket i det.

Sen är det ju så att Oskar är två språkig och dagmamman pratar norska och väldigt fort så det kan vara att han inte alltid hinner med att svara. Sen så kan det ju även vara så att han försökt säga något som dom inte förstod pga svenskt ord eller att han pratar för tyst och då vill han inte mer.

Jag pratade dock med Oskar imorse och sa att vi skulle bli jätte glada och stolta om han börjar prata på dagis. Så när vi kommer dit så säger han Dennis helt rent, förut har han bara sagt Dede. Så det kanske hjälper :D
Bild

Bild
Taweret
Alltid online
Alltid online

Inläggav Nelia » tis nov 23, 2010 11:03

Ja men vad bra att ni känner trygghet med Oskar där. :)

Kan vara tvåspråkigheten som har ett finger med i spelet då kanske. Joel är ju också tvåspråkig och har varit väldigt sen med talet. Han har sitt eget språk istället kan man säga :wink:
Bild
Bild
Användarvisningsbild
Nelia
Alltid online
Alltid online

Inläggav annapannan » tis nov 23, 2010 12:54

Här är en till med erfarenhet av tvåspråkighet. Språket har aldrig varit N:s starkaste sida, men det har precis börjat lossna lite. Det var bara någon vecka sedan jag överhuvudtaget hörde sonen säga ett ord på dagis. Det är fortfarande nästan bara tvåordsmeningar och många ord låter väldigt lika. Men hela han har börjat öppna upp mer på dagis. Han har alltid varit lite blyg och iakttagande.

Det är nog ingen fara på taket :)
annapannan
Alltid online
Alltid online

Inläggav Taweret » tis nov 23, 2010 14:32

Det låter ju som om det är det lite liknande problem dom har då våra två språkiga barn. Vi trodde aldrig att det skulle bli något problem då norskan och svenska är så gott som lika. Det finns dock vissa ord som skiljer sig och det kanske räcker.

Allt skönt med lite feedback när man funderar kring något så man inte fastnar i sina tankar. Sen är han ju faktiskt inte så gammal än Oskar heller.
Bild

Bild
Taweret
Alltid online
Alltid online

Inläggav Ki27 » tis nov 23, 2010 15:49

Det är nog så som de säger da andra här, tvåspråkigheten och kankse ltie blyg. Jag kan ju bara se till mej själv när jag var liten (delvis ff) Jag pratade nästan aldrig i skolan, inte i onödan liksom ;) Tar skiitlång tid innan jag kommer igång o känner mej trygg med omgivningen, och blir lätt avbruten...
Jag tycker det är bra att uppmuntra och inleda samtal tillsammans med honom tex. Hoppas det släpper! :D
Ki27
Alltid online
Alltid online

Inläggav Taweret » tis nov 23, 2010 19:02

Sasoki idag pratade han en del med mig när jag hämtade honom. Så nu har iaf en av mammorna där hört honom prata :D

Så det kanske släpper med tiden.
Bild

Bild
Taweret
Alltid online
Alltid online

Inläggav Lotta72 » tis nov 23, 2010 20:26

Jag har ingen erfarenhet av egna barn, men jag själv sa knappt ett ord före min tvåårsdag (förutom mamma, pappa och några andra småord). Sen kom allt på bara ett par månader. Vissa barn är helt enkelt bara lite senare än andra. Finns dessutom tvåspråkighet och viss blyghet med och påverkar så blir de ju med stor sannolikhet ytterligare något senare. Bara en reflexion från mig... Hoppas att det snart lossar för Oskar! :)
Bild

Bild

MA nov -10
Användarvisningsbild
Lotta72
Alltid online
Alltid online

Inläggav magda » tis nov 23, 2010 20:28

Då kan jag nog lugna dig ytterligare. Barnens kusin som idag är 6 år, pratade inte på ditt dagis i början. Hon började dagis när hon var ca 2 år , och hon är och var väldigt verbal. Hade ett väldigt rent och fint uttal från början. Dagispersonalen frågade hennes föräldrar, pratar hon inte?? Jo absolut, men inte där då. Dom gjorde inget och rätt som det var så lossnade det. :-)
BildBild

Bild
Användarvisningsbild
magda
Alltid online
Alltid online

Inläggav Ki27 » tis nov 23, 2010 20:32

Taweret skrev:Sasoki idag pratade han en del med mig när jag hämtade honom. Så nu har iaf en av mammorna där hört honom prata :D

Så det kanske släpper med tiden.

Va skönt, att nån fick höra, så de inte undrar :) Klart det släpper!
Ki27
Alltid online
Alltid online

Inläggav Taweret » tis nov 23, 2010 20:51

Magda så skönt att höra :D

Lotta72 jag är egentligen inte orolig då vi vet att han pratar men då bvc vill ha ett extra möte om i början av december så vill jag höra mig för lite vad ni kloka mammor säger om saken :D
Dom verkade nämligen inte ta någon notis om att han var tvåspråkig eller blyg.
Bild

Bild
Taweret
Alltid online
Alltid online

Inläggav Taweret » tor nov 25, 2010 20:30

En liten uppdatering :D

Idag när jag hämtade Oskar så satt han i knät hos dagmamman och läste tidningen. Han ler när jag kommer men sitter glatt kvar och ser på annonsen.
Då det är torsdag får dom mat på dagis så jag frågade honom om han hade ätit bra. Dagmamman svarar att han ätit bra som vanligt, sen säger Oskar
- Yoghu, macka vilket han äter till mellanmål varje dag :D macka vet dom ju inte vad det är i Norge men jag berättade att det var samma som brödskiva.
När vi sen kom ner för trappan och skulle ta på kläderna säger han nästan helt rent
- Hade Belle (Isabelle) så det kanske släpper tidigare än vad vi trodde :D

Dom hade bara varit två barn där och de hade varit inne hela dagen så han kanske var lugn och trygg och utvilad :D Jag hoppas att trenden håller i sig.
Bild

Bild
Taweret
Alltid online
Alltid online

Inläggav Ki27 » fre nov 26, 2010 09:24

Så roligt!
Ki27
Alltid online
Alltid online

Nästa