Banner Forum Image

POTTRÄNING-Hur o När???

Här träffas föräldrar som har barn mellan 1 och 5 år.

POTTRÄNING-Hur o När???

Inläggav Msevl » tis jul 14, 2009 11:49

Hon e 1år o 2mån

När ska man börja med pott träning?
Hur gör man?

Jag vet ju inte när hon e kissenödig.

Skriv gärna kortfattat!! :qaf
Användarvisningsbild
Msevl
Galen i vimedbarn.se
Galen i vimedbarn.se

Re: POTTRÄNING-Hur o När???

Inläggav anettejohansson » tis jul 14, 2009 12:09

Vi har pottan framme i tvrummet o nu springer hon naken ofta o så sätter vi henne där ofta!
Bild
Bild
Bild
Användarvisningsbild
anettejohansson
Alltid online
Alltid online

Inläggav Msevl » tis jul 14, 2009 12:53

anettejohansson skrev:Vi har pottan framme i tvrummet o nu springer hon naken ofta o så sätter vi henne där ofta!

Ok. Sitter hon där en kort stund eller e d flera minuter? Jag e rädd för att få lgh nerkissad o nerbajjad..hon kryper upp på soffa,säng mm..vill ju inte ha d nerkissad o bajsad heller
Användarvisningsbild
Msevl
Galen i vimedbarn.se
Galen i vimedbarn.se

Inläggav Nelia » tis jul 14, 2009 16:22

Jag har fått höra att det är vanligast att man börjar när barnen är 18 månader, det har vi fått veta av BVC iaf. Joel får gå naken om dagarna för det mesta, och visst blir det mycket kiss och bajs här och var men det känns som att ju tidigare han blir medveten om vad han gör desto bättre är det.
Bild
Bild
Användarvisningsbild
Nelia
Alltid online
Alltid online

Inläggav Msevl » tis jul 14, 2009 19:31

belönar ni när det blir i pottan??
Finns en del barn som bara vill sluta använda blöja självmant utan träning,hoppas Saga blir en av de. Nästa gång vi ska t ullared blir det iaf en musikalpotta(40kr)
Användarvisningsbild
Msevl
Galen i vimedbarn.se
Galen i vimedbarn.se

Inläggav sprallos » tis jul 14, 2009 19:33

Det allra vanligaste tycker jag är runt 2-2½ år...nu pratar jag erfarenhet av dagisbarn. Vissa blir ju torr tidigare, men jag upplever det ovanligt. Jag satte Victor på pottan redan vid 6 mån ålder, för då såg man klart och tydligt när han tänkte bajsa...men någonstans längst vägen har han slutat ge tecken + blev "lösare" i magen och då hann han bajsa klart i blöjan liksom.

Men jag sätter honom på potta (Toaring nuförtiden) då och då nu också...men han var "duktigare" förr i tiden. Barn är så olika mogen för det...det visar sig.
sprallos

Inläggav thepal » tis jul 14, 2009 20:34

Vad jag har läst och hört så ska det vara enklast att börja träna barnens andra sommar.
Då är det inte så mycket kläder som är i vägen och barnet är så pass stort att det förstår lite mer av vad som händer.
Fast det är väl såklart väldigt individuellt också.
Bild

Bild
Användarvisningsbild
thepal
Alltid online
Alltid online

Inläggav hoppetossen » tis jul 14, 2009 20:53

vi började sätta anabelle på pottan när hon var 7-8 månader gammal.
hon bajsade ALLTID direkt när hon vaknade på morgonen, så då var det bara att sätta henne på pottan och få det gjort där istället för i blöjan.
nu har det blivit en morgonrutin, när man vaknar sätter man sig på pottan och bajsar.
har även märkt att hon får bättre aptit vid frukosten om hon får bajsa först.
sen när man ser att det är bajsning på gång är det bara att sätta henne på pottan.
kissar gör hon givetvis fortfarande i blöjan, förutom när det kommer gemensamt med bajset i pottan förstås!
Användarvisningsbild
hoppetossen
Har vimedbarn.se som startsida
Har vimedbarn.se som startsida

Inläggav anettejohansson » tis jul 14, 2009 21:30

Msevl skrev:
anettejohansson skrev:Vi har pottan framme i tvrummet o nu springer hon naken ofta o så sätter vi henne där ofta!

Ok. Sitter hon där en kort stund eller e d flera minuter? Jag e rädd för att få lgh nerkissad o nerbajjad..hon kryper upp på soffa,säng mm..vill ju inte ha d nerkissad o bajsad heller

De e olika ibland får hon en bok o sitter en stund. Än så länge har inget lyckats komma i pottan.. men när de gör de så kommer hon få massor me beröm :D De här med att torka kiss o så e väl nåt man får ta =))
Bild
Bild
Bild
Användarvisningsbild
anettejohansson
Alltid online
Alltid online

Återgå till Snack om små barn