Banner Forum Image

Potta?

Här träffas föräldrar som har barn mellan 1 och 5 år.

Potta?

Inläggav Sweet Honey Pie » mån feb 07, 2011 10:24

våran son är 13mån, och rent spontant tycker jag väl att det är lite tidigt att introducera pottan.
Jag tänkte väl mer kanske till sommaren att han få gå utan blöja oftare och bli mera medveten om sitt kiss och bajs.. och introducera honom för pottan då.
Jag vet ju att det är runt 2års åldern som dom riktigt kan hålla sig..
Men... saken är den att han bajsar varje morgon vid samma tid, som en liten klocka.
Jag tänkte.. om man köper en pottan redan nu.. och gör det till en morgon rutin efter frukosten.. kanske det inte alls är förtidigt?
Så positivt som möjligt.. och inte en för stor grej..

Jag vet ju att man inte ska dramatisera upp potträningen för mycket, då det kan bli en gummibands effekt av det hela..

Är jag helt ute och cyklar om vi köper en potta redan nu?
Sugen att läsa våran blogg?
Klicka på bilden..

Bild

Bild
Sweet Honey Pie
vimedbarn.se skribent
vimedbarn.se skribent

Re: Potta?

Inläggav gellis » mån feb 07, 2011 11:23

Jag tycker det låter som en toppen ide, bara för att man börjar lite smått betyder det ju inte att man behöver skippa blöjan direkt och starta hård träningen :)
Bild

Bild

Bild
Användarvisningsbild
gellis
Alltid online
Alltid online

Inläggav Cissid » mån feb 07, 2011 12:34

Jag håller med! Börja med pottan på morgonen! Tobias var precis så när han var kring 8 månader, så han fick bajsa på pottan varje morgon då, och det gick hur bra som helst. Sen kom det en period när han vägrade pottan och då var det ju bara att strunta i den och sen blev han mer nyfiken igen och då testade vi igen och så lite fram och tillbaka har det varit, men han hade alltid blöja ändå, men man slapp ju byta bajsblöjor. :) Vi körde potträning på riktigt när han var ca 1 år och 10 månader (sommar) så när han var 2 år så var han helt blöjfri på dagarna och det har fortsatt att gå jättebra.

Så jag säger bara kör på och var lyhörd.
Bild
Bild
Cissid
Alltid online
Alltid online

Inläggav sprallos » mån feb 07, 2011 14:06

Det går ju alltid att prova, vill han så vill han...ingen brådska. Men rätt vad det är känner han att det är lättare att bajsa på pottan och fortsätter med det
sprallos

Inläggav che » mån feb 07, 2011 21:38

Det är väl aldrig för tidigt att börja öva? Så länge det inte ligger något tvång i det så är det väl bara positivt?

Många erfar att det går jättebra att potta ett tag o sen går det tillfälligt tillbaka. Bara fortsätt erbjud i ett sånt läge o låt barnet at det i sin takt. Väldigt många ec:ar sina barn redan från födseln, det handlar om att läsa av sin bebis signaler o veta när det är dags. Praktiskt, miljövänligt o billigt!!!
che
Alltid online
Alltid online

Inläggav annapannan » mån feb 07, 2011 22:28

Skulle också provat med potta om det var så regelbundet, skadar ju inte att försöka.

Che - vi provade lite ec när N var nyfödd (hade läst en artikel om det i nån tidning och svärmor "hade minsann varit torr vid tre månader"). Det funkade faktiskt! Ett tag i alla fall, sen vägrade han potta helt. Tyvärr blev det inget tillfälligt för han vägrar fortfarande bajsa på pottan. Men med kisseriet är han torr både dag och natt. Så vi sparar ju in ett par blöjor i alla fall.
annapannan
Alltid online
Alltid online

Återgå till Snack om små barn