Banner Forum Image

pojke-flicka... TIPS om könsneutral uppfostran.

Diskutera barnkläder, shopping och allt annat som rör barn

Re: pojke-flicka... TIPS om könsneutral uppfostran.

Inläggav moia » ons sep 01, 2010 11:36

ullis: Jag håller med, på ett ungefär. Uppfostran sitter inte i kläderna. Däremot sitter rätt mycket fördomar och beteende i kläderna. Jag kan känna för att göra ett statement genom att sätta på Vincent rosa kläder, för att kanske få någon här och där att reagera och tänka ett ögonblick på det där med tjejer och killar.

Men jag anser faktiskt också att killar och tjejer är olika, det finns helt klart en skillnad. Däremot ska inte den skillnaden påverka hur vi uppfostras och bemöts. I verkliga livet är trots allt personligheten den största skillnaden mellan två människor. Och en flicka i klänning SKA inte bemötas annorlunda än en pojke i jeans och "cool" tröja.

Golli: Det är alltid svårt att komma på de rätta kommentarerna i rätt läge. Jag går ofta och grubblar länge efter jag varit inne i en diskussion eller någon sagt något som jag tycker är fel. Så dyker de rätta svaren upp alldeles för sent. Men nästa gång din svärmor uttrycker sig så där tydligt så kan du väl påpeka att det bara är hennes åsikt eller att alla barn är olika.

Fru S: Den boken blev jag riktigt sugen på att läsa, måste nästan beställa den. Måste nästan ge en sådan till min svärfar förresten... (När Vincent blir lite större ska de leka med Märklintåg tillsammans brukar han säga, jag upprepar varje gång att Claudia säkert gärna också vill leka med tåg, då grymtar han bara.)

Tummeliten: Jag avskyr verkligen respektlöst beteende, hur kan människor bara bete sig på det där sättet??? Min kropp hade sprängts av ilska om det varit jag som blev bemött så, grrr...
Användarvisningsbild
moia
Alltid online
Alltid online

Inläggav ullis78 » ons sep 01, 2010 22:31

Igår var det ett bra exempel på hur djupt rotat det där med färger är!

Det var en pappa på lekplatsen med sina två barn. Storebror hette Milton (snyggt namn ; ) o var 3 år fick jag reda på, sedan frågade jag hur gammal hans lillebror var. Det visade sig att det var en lillasyster men bara för att hon hade brorsans blåa tröja med Emil på så tog jag förgivet att det var en pojk.

Pappan menade det att det var onödigt att köpa massa nya kläder till henne när brorsan har mycket som är helt o fint o även att det inte var så noga på lekplatsen. Sedan kom min mamma o frågade samma sak, alltså hur gammal o vad pojken hette :)

Efter ytterligare en stund kom grannarna som båda två OXÅ undrade vad den lille gossen hette....alltså fyra pers på en halvtimme. Undra vad pappan tänkte egentligen :wink:

Det värsta är bara att jag inte är säker på att jag har lärt mig så mycket av det. Nästa gång det kommer ett litet barn i blåa kläder kommer jag säkerligen ta förgivet att det är en pojk då oxå!

sitamoia skrev:ullis:
Och en flicka i klänning SKA inte bemötas annorlunda än en pojke i jeans och "cool" tröja.

Tack för att du satte ord på mina tankar, det är DET jag vill komma fram till!

Vi ska inte behöva gå i enbart neutrala kläder o släta ut könen för att få fram en någorlunda jämnställdhet!
Bild

BildBild
Användarvisningsbild
ullis78
Alltid online
Alltid online

Inläggav Nelia » lör sep 11, 2010 13:58

Pssst, läs Två Dagar i GP idag ni som har tillgång till tidningen, där står om höstens nya mode för män: Kjolen :)
Bild
Bild
Användarvisningsbild
Nelia
Alltid online
Alltid online

Inläggav Tummeliten » lör sep 11, 2010 18:23

Coolt.
Tummeliten
Alltid online
Alltid online

Inläggav Golli » sön sep 12, 2010 13:46

Kom o tänka på en sak. Många argumenterar för att pojkar ska få vara pojkar och flickor ska få vara flickor. Men egentligen är det människor som ska få vara människor. Det finns inte bara pojke och flicka, utan människor med en massor av olika egenskaper och personligheter. Många tycker att flickor ska tuffa till sig och ta för sig, gärna leka med bilar och vad duktiga flickorna är som kan ta för sig. Väldigt sällan får blyga pojkar samma "duktiga" stämpel. DET är fruktansvärt dåligt tycker jag. Alla ska behandlas lika och barn ska få vara barn. Blyga med rosa kläder eller framfusiga i svarta kläder med bilar på, det spelar ingen roll. Flickor ska få leka med dockor, pojkar med bilar, bara så länge de vet att alla är lika värda.
Bild
Bild
Användarvisningsbild
Golli
Alltid online
Alltid online

Inläggav moia » tis sep 14, 2010 23:47

Vincent har sagt en sak några gånger som gör mig riktigt riktigt ledsen. Jag hoppas verkligen det är en tillfällighet att han sagt det, och inte något någon har sagt åt honom:

"Stora pojkar kan ju inte gråta!"

Om han har hört någon säga den meningen så blir jag uppriktigt förtvivlad. Min bror hade det jättekämpigt med gråt när han var mindre. Han hade lätt till tårar (mycket lättare än vad jag hade), men kämpade emot det allt mer eftersom han förstod att det var fel av pojkar att gråta.

Att gråta är en mänsklig rättighet, för kille som tjej!
Användarvisningsbild
moia
Alltid online
Alltid online

Inläggav Fru S. » ons sep 15, 2010 08:15

sitamoia: Oj! Det var definitivt inte kul.

Klart man måste få gråta, stor som liten. Jag satt och bölade som en galning i bilen på väg hem i söndags. Gus blev lite konfunderad men sen så la han handen på min och sa "Mamma ledsen, det gör inget. Mamma glad snart igen."

Om Vimse har hört nån säga så, då får ni vara ännu mer tydliga med att det är ok att vara ledsen och gråta tror jag.

Barn måste få se alla slags känslor tycker jag.
Då lär dom sig att det är ok att känna och att uttrycka sina känslor.

Hoppas det var en tillfällighet.
Bild
Bild
Fru S.
Alltid online
Alltid online

Inläggav Fru S. » ons sep 15, 2010 19:00

vmbliten.jpg
vmbliten.jpg (73.04 KB) Visad 275 gånger

Har shoppat.
Fin tröja.
På pojkavdelningen.

*nöjd*
Bild
Bild
Fru S.
Alltid online
Alltid online

Inläggav ullis78 » ons sep 15, 2010 20:54

Han är super fin!
Bild

BildBild
Användarvisningsbild
ullis78
Alltid online
Alltid online

Inläggav Taweret » tor sep 16, 2010 11:19

Ullis vi får lite samma frågor angående Alma då hon har vældigt mycket blått efter Oskar och nu har hon ærvt æn mer "pojkklæder" till vintern då Oskar vinterklæder var før stora. Vi har dock førsøkt bryta av med rosa eller rød møssa men jag tycker att det ær lite roligt nær folk tar henne før kille :D før det blir mest pinsamt før dom om jag orkar sæga att det ær en tjej ;)
Bild

Bild
Taweret
Alltid online
Alltid online

Inläggav ullis78 » tor sep 16, 2010 22:14

Taweret: Ja men det är ju hemskt praktiskt o ekonomiskt att ärva kläder av det äldre syskonet :D

Jag har hört att dom har börjat med utbilda förskolelärare i Genuspedagogik! Minns inte antalet här i Lerums kommun men det var nog 50 lärare nu mer skulle det bli! Vad tycker ni om att dom lägger pengar på sådant?
Bild

BildBild
Användarvisningsbild
ullis78
Alltid online
Alltid online

Inläggav Taweret » tis sep 28, 2010 10:20

Har denna tråd stannat av lite, så tråkigt eller har ni diskuterat alla frågor när jag varit borta :(

Ullis78 jag tror att det har blivit lag eller rekommendation om att alla kommuner måste ha en genus pedagog. Jag har inte koll på om det måste vara en per enhet eller om det räcker och ha en som är tillgänglig. Jag tycker att det är lite onödigt att kommunerna måste lägga pengar på sånt, inte för att det kostar så mycket och låta någon läsa en kurs på universitet men ändå. Jag har själv läst genuspedagogik och om dom inte tillrätta lägger kursen till pedagogerna så är det helt värdelöst. Då det iaf när jag läste inte var något som man direkt kunde applicera på en sådan verksamhet. De förskolor jag sett tycker jag dock är ganska bra på detta med genus men det varierar säkert. Jag tycker att man kommer långt med sunt förnuft när det gäller barnperspektiv.
Bild

Bild
Taweret
Alltid online
Alltid online

Föregående

Återgå till Allmänna trådar om barn