Platt bakhuvud
7 inlägg • Sida 1 av 1
Re: Platt bakhuvud
Jag tror att det kan gå i arv. För en pojke i Oskars mammagrupp hade platt huvud och det hade även hans pappa. Jag har för mig att en av hans bröder också hade det men inte lika mycket som pappan och lillebror.
- Taweret
- Alltid online

Ja nog går det i arv allt! Min man har motsatsen till platt huvud, med andra ord väldigt stort bakhuvud eller ska man kalla det "bulligt"? hihi, och det märks redan att Charlie har ärvt hans huvud! Även att han låg en del på rygg de första tre månaderna... Henry har mer som mig, ganska så platt bakhuvud... 
-

fru Wahlström - Alltid online

liam låg mycket på rygg första tiden och fick platt bakhuvud, men ja tycker det har försvunnit nu. leiha har legat i bärsjal hela förstatiden och har det inte, snare världens gubbknöl i bak, vilket ja oxå har. vet faktiskt inte om det är ärftligt men uplevde att när vi fick liam så skyllde bvc det på att vi lät honom ligga på rygg för ofta. (alltid skulle de klaga på nå
)
-

ToToRo - Alltid online

Huvudformen är helt klart ärftlig, se bara på asiater - de har nästan inget bakhuvud. Sen kan huvudet få lite platt eller sned form om barnet ligger mycket på rygg eller ena sidan men det rättar nästan alltid till sig. Så den form huvudet får när barnet blir äldre beror bara på gener... tror jag. =)
-

moia - Alltid online

Joel hade också väldigt platt bakhuvud, och hela hans familj med, så jag tror också på ärftligt.
-

Nelia - Alltid online

Fast jag har varit en del hos sjukgymnaster med min lilla Cera för hon är väldigt sned i kroppen och där är de oroliga över att barn idag får så platta huvuden för att de ligger så mycket på rygg. Skalldeformiteter har ökat med 400% sedan -92 sa en av dem vi träffat. Så bara ärftligt är det ju inte.
Men Kaspian sov på rygg tills han var 4 månader och Cera har aldrig legat på rygg någonsin och deras huvuden är ganska så lika. Men båda har legat mycket på mage när de varit vakna. Så det kanske räcker..
Men Kaspian sov på rygg tills han var 4 månader och Cera har aldrig legat på rygg någonsin och deras huvuden är ganska så lika. Men båda har legat mycket på mage när de varit vakna. Så det kanske räcker..
- Maiyah
- Alltid online

När vi bodde i USA så var det ju två andra bebbar i Ceras ålder som vi bodde med, så dem träffade jag väldigt intensivt i 6 månader, och jämfört med dem var Ceras huvud väldigt runt, och deras otroligt platt..
Sen var ju hon flintis som en gammal gubbe, med vikar in vid sidorna medan de andra två bebisarna hade den där typiska munkfrisyren
Så nog gör det ändå skillnad hur mycket de ligger på rygg/mage..
Men Cera har aldrig legat på rygg, och då menar jag i både sovande och vaket tillstånd, hon fick panik av att ligga så från dag 1. Hon kunde inte vända sig från rygg till mage förren långt efter hon lärt sig krypa, för hon bara fick panik om man la henne på rygg och kom inte på att hon kunde snurra till mage. Vi fick tom i uppdrag att träna på att lägga henne på rygg och och gå därifrån när hon var 9 månader, för att hon skulle lära sig att vända på sig.
Sen var ju hon flintis som en gammal gubbe, med vikar in vid sidorna medan de andra två bebisarna hade den där typiska munkfrisyren
Men Cera har aldrig legat på rygg, och då menar jag i både sovande och vaket tillstånd, hon fick panik av att ligga så från dag 1. Hon kunde inte vända sig från rygg till mage förren långt efter hon lärt sig krypa, för hon bara fick panik om man la henne på rygg och kom inte på att hon kunde snurra till mage. Vi fick tom i uppdrag att träna på att lägga henne på rygg och och gå därifrån när hon var 9 månader, för att hon skulle lära sig att vända på sig.
- Maiyah
- Alltid online

7 inlägg • Sida 1 av 1
Återgå till Barns hälsa & utveckling