pass?
19 inlägg • Sida 1 av 2 • 1, 2
pass?
Inte för att det är aktuellt riktigt än, men aldrig fel att vara utei god tid
Ellas farmor o farfar bor i Spanien så jag o sambon ( Ellas pappa
) planerar att åka ner och hälsa på dem i början på maj någongång. Ella är då7 månader. Behöver man ordna pass till henne inför denna resa?
-

mallan29 - Alltid online

Re: pass?
jag har inte koll på de exakta reglerna osv, men man ska ju kunna identifiera sig oavsett om du behöver pass för att ta dig in i landet, och jag hade absolut skaffat pass till mitt barn för säkerhets skull. Så inget krångel kan råka uppstå. Det verkar ju så bra med passfrihet, men blir alltid massa krångel 
- Liina
- Alltid online

Jo man måste ha pass min bror o hans sambo o 6 månaders bebis e i thailand nu o dom va tvugna att ha pass !
-

anettejohansson - Alltid online

till spanien ska man ju inte behöva pass, ingen från sverige. VI är ju med i schengen..men legitimation kanske man behöver och då är väl pass det enda som funkar till en så liten
Gäller i fem år, rolig legitimation när bebben är fem och korten taget vid 11 månader (som Kaspians innan vi åkte till Thailand, han behövde tom visum)
- Maiyah
- Alltid online

Konstigt det där att ett pass gäller i 5år... anta att vi tar ut ett pass nu när Ayra e en månad gammal, så innebär det att hon ska ha den tills hon e fem år...
Undrar hur de då ska identifiera henne.. blir nog lite skillnad när hon e fem år jämfört med en månad gammal
Undrar hur de då ska identifiera henne.. blir nog lite skillnad när hon e fem år jämfört med en månad gammal
-

Nina_ - Stammis

Nina_ skrev:Konstigt det där att ett pass gäller i 5år... anta att vi tar ut ett pass nu när Ayra e en månad gammal, så innebär det att hon ska ha den tills hon e fem år...
haha... jaa
är det verkligen så? Om man ser väldigt annorlunda ut så måste man väl byta eller?
- Tigi
- Alltid online

Ja enligt reglerna så måste man gå att identifiera genom passet, så om man inte ser ut som man gör i passet så måste man byta. Barn måste alltså i stort sett byta varje år i början. Det där med fem år är skitsnack. De borde göra barnpass billigare och att de bara gällde ett år, tills de är några år i alla fall.
- Liina
- Alltid online

fast nu vill jag protestera, har du nånsin träffat nån som varit tvungen att byta ut sitt barnpass liina?? jag frågade faktiskt i våras då vi gjorde Jakobs pass o den polisen försäkrade oss att det går att använda i de 5 år som det är giltigt. På kortet är Jakob kanske 4 månader o det står att han är 57 cm lång
så det är ju redan helt felaktigt men men
det är nog mest att man inte skall kunna ta barn mellan länder hur som helst antar jag samtidigt som det idag med alla moderna familjekonstellationer kanske skulle bli svårt att resa om barnet bara stod med i den biologiska mammans pass.
det är nog mest att man inte skall kunna ta barn mellan länder hur som helst antar jag samtidigt som det idag med alla moderna familjekonstellationer kanske skulle bli svårt att resa om barnet bara stod med i den biologiska mammans pass.
-

Kali - Alltid online

och om man har ett bebispass till en fyraåring så kan jag tycka att det kan funka lika bra utan pass, för det identifierar ju inte dem det minsta ändå liksom. Då känns det mest som en formalitet att man ska inneha passet typ.
- Liina
- Alltid online

19 inlägg • Sida 1 av 2 • 1, 2