Pappan hemma först?
6 inlägg • Sida 1 av 1
Pappan hemma först?
Är det någon som har erfarenhet av att man/sambo/gubbe/dylikt var föräldraledig först?
Dela i så fall hemskt gärna med er!
Eller om ni har tankar kring det även utan direkt erfarenhet med för den delen.
Jag tänker ganska mycket på det här (fast vi inte ens lyckats bygga en bebis än), är medveten om att det kanske måste bli så för oss denna gången (kanske). Måste erkänna att bara tanken gör lite ont. Egentligen vill man väl inte släppa ifrån sig någon föräldraledighet alls?
Men rent praktiskt- Hur gör man? Ester lyckades vi inte ens få att ta flaska överhuvudtaget när hon var plutt, så det finns en hel del att jobba upp sig över om man verkligen vill oroa sig
Dela i så fall hemskt gärna med er!
Eller om ni har tankar kring det även utan direkt erfarenhet med för den delen.
Jag tänker ganska mycket på det här (fast vi inte ens lyckats bygga en bebis än), är medveten om att det kanske måste bli så för oss denna gången (kanske). Måste erkänna att bara tanken gör lite ont. Egentligen vill man väl inte släppa ifrån sig någon föräldraledighet alls?
Men rent praktiskt- Hur gör man? Ester lyckades vi inte ens få att ta flaska överhuvudtaget när hon var plutt, så det finns en hel del att jobba upp sig över om man verkligen vill oroa sig
-

jetboy - Galen i vimedbarn.se

Re: Pappan hemma först?
Jag har aldrig hört om nån mamma som gått tillbaka till jobbet direkt efter FL och lämnat bebis hemma med pappa. Men säkert har det ju hänt...men av förklarliga skäl (amning mm) så är ju oftast mamma hemma först. Jag blir lite nyfiken på vad det kan vara för situation som gör att du ens behöver överväga den varianten...jag hade aldrig fixat det själv...
Min sambo har släkt i USA och där är det annorlunda. Där är mammorna hemma 6v sen är mammaledigheten slut, man får fixa barnpassning och pumpa mjölk eller gå över på ersättning....tänk hur olika det kan vara.
Min sambo har släkt i USA och där är det annorlunda. Där är mammorna hemma 6v sen är mammaledigheten slut, man får fixa barnpassning och pumpa mjölk eller gå över på ersättning....tänk hur olika det kan vara.
- sprallos
En av mina vänner (manlig) var hemma så gott som direkt med lillkillen, och det gick hur bra som helst... Barnet föddes i slutet av juli och mamman skulle sen fortsätta plugga på hösten. Hon pumpade ett tag tills det kändes onödigt och sen körde de bara på ersättning. Det klart, fram till skolstarten var ju även hon hemma, men som jag har upplevt det så har det funkat hur bra som helst för dem. Där har verkligen pappan tagit ut det mesta föräldradagarna. Han berättade att det var många som ifrågasatte dem och även på BVC tyckte de inte att det var någon bra idé, men finns viljan och övertygelsen om att det kommer att funka bra så gör det det! Han var en riktig superpappa som var på öppna förskolan och umgicks med folk och hade egna utarbetade metoder för att blanda till ersättningen så snabbt som möjligt och utan krångel osv...
Lycka till med babyverkstan 
- Cissid
- Alltid online

Vi har en vän som oxå började plugga någon månad efter födseln och då tog pappan barnet. Det har fungerat toppen. Men hon fick välja bort amningen då pumpningen blev för stressande för henne.
Jag har ju en tro att pappor och mammor är precis lika viktiga. Nu valde jag att amma båda våra barn så jag var hemma de första 8 månaderna. Men hade vi valt att inte amma hade jag gärna kunnat byta
Själv tycker jag det är mycket roligare när barnet blir lite äldre 
Jag har ju en tro att pappor och mammor är precis lika viktiga. Nu valde jag att amma båda våra barn så jag var hemma de första 8 månaderna. Men hade vi valt att inte amma hade jag gärna kunnat byta
-

ToToRo - Alltid online

Varför skulle det vara ett problem att pappan är hemma? Håller med ToToRo, båda är ju precis lika kapabla att ta hand om barnet (bortsett amning då).
Tycker du/ni ska göra som ni vill! I längden kommer det att vara det bästa för barnet också.
Tycker du/ni ska göra som ni vill! I längden kommer det att vara det bästa för barnet också.
- Aurora
- Alltid online

Jag blir så glad när man läser om sånt här.
Jag är allmänt trött på gammaldags-tänkande.
Klart pappan kan va hemma från början!, så länge bebisen tar flaskan kan man ju pumpa och amma sen när man är hemma.
Om man nu ammar.. annars finns det ju inga problem alls.
Man kan ju verkligen inte sticka under stolen att det är skönt att vara hemma och mysa med en lite nyfödd bebis..
Men att vi kvinnor skulle ha den ensamhetsrätten är inte okej tycker jag.
Pappan har ju egentligen samma rättighet.
Jag är allmänt trött på gammaldags-tänkande.
Klart pappan kan va hemma från början!, så länge bebisen tar flaskan kan man ju pumpa och amma sen när man är hemma.
Om man nu ammar.. annars finns det ju inga problem alls.
Man kan ju verkligen inte sticka under stolen att det är skönt att vara hemma och mysa med en lite nyfödd bebis..
Men att vi kvinnor skulle ha den ensamhetsrätten är inte okej tycker jag.
Pappan har ju egentligen samma rättighet.
- Sweet Honey Pie
- vimedbarn.se skribent

6 inlägg • Sida 1 av 1
Återgå till Allmänna trådar i föräldrasnack