Banner Forum Image

Overall eller tvådelat?

Barnkläder, bebiskläder, tipsa om butiker som har rea, barnrumsinredning och leksaker

Overall eller tvådelat?

Inläggav Jenima » tor sep 15, 2011 22:28

Nu har jag börjat funderat på vinterkläder till mina barn och insåg i min rensning att båda behöver nytt i år, men vad är för och nackdelarna med overall vs 2-delat?

Det första jag tänker på när det gäller två-delat är att snö borde krypa upp under jackan när dom är ute och leker men o andra sidan så är det klumpigare med overall.

Vad har ni för erfarenhet av detta? Jag har enbart kört med overall fram till nu.
Maximus 2007
Nova-li 2009
Elsa 2011
Användarvisningsbild
Jenima
Har vimedbarn.se som startsida

Re: Overall eller tvådelat?

Inläggav thepal » tor sep 15, 2011 23:34

Hittills har vi bara haft tvådelat till Minna. Det har funkat jättebra och varit smidigt att ta på samt att det setet hon hade räckte två säsonger eftersom det inte är så längdberoende.

Nu när hon är tre år och rör sig betydligt mer ute och leker så kommer vi köra med overall. Nu kommer hon troligtvis leka mer i snön än tidigare och då känns det som det viktigaste är att det håller tätt och torrt. Sedan kan de ju klä på sig en overall ganska enkelt själv, så när de är i kan själv åldern så är det nog inga problem.

Så går mina tankar...
Bild

Bild
Användarvisningsbild
thepal
Alltid online
Alltid online

Inläggav sprallos » fre sep 16, 2011 08:02

Jag har kört overall hela tiden....tycker dom är mycket bättre. Men vi har ju ordentligt med snö varje vinter och kallt. Vi har köpt gneis i år och även förra gången. http://www.gneis.se

Dom är tunna, men ändå varma och håller dom torra. Inte klumpiga alls som många overaller tyvärr blir. Jag har kompisar som bor i Kiruna som också kör Gneis och dom barnen har inte heller frusit. Så bra är dom..:-)
sprallos

Inläggav Nelia » fre sep 16, 2011 09:37

Joel har haft overall hittills. I år köper vi nog ingen ny overall utan hoppas han ska kunna ha förra säsongens, samt att vi har ett tvådelat från förra året också. Behöver vi köpa nytt så blir det tvådelat tror jag.
Bild
Bild
Användarvisningsbild
Nelia
Alltid online
Alltid online

Inläggav hellokitty » fre sep 16, 2011 09:47

Overall! Där kan varken snö eller kall luft komma in :)
BildBild
BildBild
hellokitty
Alltid online
Alltid online

Inläggav Jenima » fre sep 16, 2011 11:18

Tack för era svar! Jag skall fundera lite till, här på västkusten har vi inte så mkt snö utan det handlar mer om att hålla kylan och vidriga kalla vindar borta... :)
Maximus 2007
Nova-li 2009
Elsa 2011
Användarvisningsbild
Jenima

Inläggav Kali » fre sep 16, 2011 16:52

fördelar med tvådelat är att det känns mindre kallt att kissa ute :)
Användarvisningsbild
Kali
Alltid online
Alltid online

Inläggav thepal » fre sep 16, 2011 19:40

Kali skrev:fördelar med tvådelat är att det känns mindre kallt att kissa ute :)

Fast man måste väl ändå ta av jackan för att få av byxorna? Det brukar ju oftast vara hängselbyxor till vinterseten eller tänker jag tokigt.
Bild

Bild
Användarvisningsbild
thepal
Alltid online
Alltid online

Inläggav Kali » fre sep 16, 2011 21:06

thepal skrev:
Kali skrev:fördelar med tvådelat är att det känns mindre kallt att kissa ute :)

Fast man måste väl ändå ta av jackan för att få av byxorna? Det brukar ju oftast vara hängselbyxor till vinterseten eller tänker jag tokigt.

hehe, ännu en aspekt att ta i beräkningen! :) så termobyxor utan hängslen går före overall men overall går före termobyxor med hänglsen :lol:
Användarvisningsbild
Kali
Alltid online
Alltid online

Inläggav Lillan08 » lör sep 17, 2011 15:18

Här har det varit och är även denna säsong ca 50/50 med tvådelat och overall.. Tvådelat har fördelen om man bara ska ut i bilen och åka så slipper man ha allt på utan det räcker att ta jackan, overallen är lättare för N att själv ta på!! :)
Bild

Bild

ma 30/10-10
mf 23/7-11

STOPPA BARNPORREN PÅ INTERNET!!!
Ser ni något kan Ni DIREKT anmäla det här:
http://www.ecpathotline.se/hotline.asp
Användarvisningsbild
Lillan08
Alltid online
Alltid online

Inläggav hellokitty » lör sep 17, 2011 19:36

ja brukar köpa en lite billigare jacka på typ lindex o ha till bilförder eller om man bara ska ner på affären eller så :)
BildBild
BildBild
hellokitty
Alltid online
Alltid online

Inläggav che » lör sep 17, 2011 21:19

Tvådelat is the shit!

Vi har tvådelat i galon som är fodrat o det är ingen byxa utan en sån som går upp o knäpps på barnets bröst. Alltså hängslen.

Jag tycker det är lätt att tvätta av eftersom det är galon, smidig att röra sig i vilket underlättar all lek o rörelse, o lätt att ha massa varma underställ o annat under om det är riktigt kallt. Dessutom funkar de utmärkt både höst o vår.
che
Alltid online
Alltid online

Inläggav sprallos » sön sep 18, 2011 14:38

Trubblet med fodrade galonkläder (tycker jag) är att dom snudd på suger åt sig vatten, fodret sitter rätt långt ner på benet och tar sig vatten in så suger fodret åt sig...+ att man måste torka dom ut och in för annars tar det 3 dagar att få dom torra..:-) Jag har "vanliga" galonkläder + underställ etc de kalla dagarna + att dom ju funkar även på sommaren sen som regnkläder.

Men jag kan haft otur med de fodrade galonkläderna jag stött på...
sprallos

Inläggav Fluffis » sön sep 18, 2011 20:40

Jag var skeptisk till fodrade galonkläder just pga det Sprallos skriver, innan jag köpt några.

Men jisses nu i efterhand är dessa de absolut bästa vår och höstplaggen enligt mig ;) Vi har haft Everest från Stadium i ett par säsonger, Tummen upp!
Användarvisningsbild
Fluffis
Alltid online
Alltid online

Inläggav sprallos » mån sep 19, 2011 07:46

Det beror säkert mycket på hur barnen leker också, men de fodrade galonkläderna jag stöt på har blivit mer blöta än ofodrade. Men tur att ni inte haft problemen.:-)
sprallos

Återgå till Shoppingtips