Overall eller tvådelat?
15 inlägg • Sida 1 av 1
Overall eller tvådelat?
Nu har jag börjat funderat på vinterkläder till mina barn och insåg i min rensning att båda behöver nytt i år, men vad är för och nackdelarna med overall vs 2-delat?
Det första jag tänker på när det gäller två-delat är att snö borde krypa upp under jackan när dom är ute och leker men o andra sidan så är det klumpigare med overall.
Vad har ni för erfarenhet av detta? Jag har enbart kört med overall fram till nu.
Det första jag tänker på när det gäller två-delat är att snö borde krypa upp under jackan när dom är ute och leker men o andra sidan så är det klumpigare med overall.
Vad har ni för erfarenhet av detta? Jag har enbart kört med overall fram till nu.
Maximus 2007
Nova-li 2009
Elsa 2011
Nova-li 2009
Elsa 2011
-

Jenima - Har vimedbarn.se som startsida

Re: Overall eller tvådelat?
Hittills har vi bara haft tvådelat till Minna. Det har funkat jättebra och varit smidigt att ta på samt att det setet hon hade räckte två säsonger eftersom det inte är så längdberoende.
Nu när hon är tre år och rör sig betydligt mer ute och leker så kommer vi köra med overall. Nu kommer hon troligtvis leka mer i snön än tidigare och då känns det som det viktigaste är att det håller tätt och torrt. Sedan kan de ju klä på sig en overall ganska enkelt själv, så när de är i kan själv åldern så är det nog inga problem.
Så går mina tankar...
Nu när hon är tre år och rör sig betydligt mer ute och leker så kommer vi köra med overall. Nu kommer hon troligtvis leka mer i snön än tidigare och då känns det som det viktigaste är att det håller tätt och torrt. Sedan kan de ju klä på sig en overall ganska enkelt själv, så när de är i kan själv åldern så är det nog inga problem.
Så går mina tankar...
-

thepal - Alltid online

Jag har kört overall hela tiden....tycker dom är mycket bättre. Men vi har ju ordentligt med snö varje vinter och kallt. Vi har köpt gneis i år och även förra gången. http://www.gneis.se
Dom är tunna, men ändå varma och håller dom torra. Inte klumpiga alls som många overaller tyvärr blir. Jag har kompisar som bor i Kiruna som också kör Gneis och dom barnen har inte heller frusit. Så bra är dom..
Dom är tunna, men ändå varma och håller dom torra. Inte klumpiga alls som många overaller tyvärr blir. Jag har kompisar som bor i Kiruna som också kör Gneis och dom barnen har inte heller frusit. Så bra är dom..
- sprallos
Joel har haft overall hittills. I år köper vi nog ingen ny overall utan hoppas han ska kunna ha förra säsongens, samt att vi har ett tvådelat från förra året också. Behöver vi köpa nytt så blir det tvådelat tror jag.
-

Nelia - Alltid online

Tack för era svar! Jag skall fundera lite till, här på västkusten har vi inte så mkt snö utan det handlar mer om att hålla kylan och vidriga kalla vindar borta... 
Maximus 2007
Nova-li 2009
Elsa 2011
Nova-li 2009
Elsa 2011
-

Jenima - Har vimedbarn.se som startsida

fördelar med tvådelat är att det känns mindre kallt att kissa ute 
-

Kali - Alltid online

Kali skrev:fördelar med tvådelat är att det känns mindre kallt att kissa ute
Fast man måste väl ändå ta av jackan för att få av byxorna? Det brukar ju oftast vara hängselbyxor till vinterseten eller tänker jag tokigt.
-

thepal - Alltid online

thepal skrev:Kali skrev:fördelar med tvådelat är att det känns mindre kallt att kissa ute
Fast man måste väl ändå ta av jackan för att få av byxorna? Det brukar ju oftast vara hängselbyxor till vinterseten eller tänker jag tokigt.
hehe, ännu en aspekt att ta i beräkningen!
-

Kali - Alltid online

Här har det varit och är även denna säsong ca 50/50 med tvådelat och overall.. Tvådelat har fördelen om man bara ska ut i bilen och åka så slipper man ha allt på utan det räcker att ta jackan, overallen är lättare för N att själv ta på!! 

ma 30/10-10
mf 23/7-11
STOPPA BARNPORREN PÅ INTERNET!!!
Ser ni något kan Ni DIREKT anmäla det här:
http://www.ecpathotline.se/hotline.asp
-

Lillan08 - Alltid online

ja brukar köpa en lite billigare jacka på typ lindex o ha till bilförder eller om man bara ska ner på affären eller så 
- hellokitty
- Alltid online

Tvådelat is the shit!
Vi har tvådelat i galon som är fodrat o det är ingen byxa utan en sån som går upp o knäpps på barnets bröst. Alltså hängslen.
Jag tycker det är lätt att tvätta av eftersom det är galon, smidig att röra sig i vilket underlättar all lek o rörelse, o lätt att ha massa varma underställ o annat under om det är riktigt kallt. Dessutom funkar de utmärkt både höst o vår.
Vi har tvådelat i galon som är fodrat o det är ingen byxa utan en sån som går upp o knäpps på barnets bröst. Alltså hängslen.
Jag tycker det är lätt att tvätta av eftersom det är galon, smidig att röra sig i vilket underlättar all lek o rörelse, o lätt att ha massa varma underställ o annat under om det är riktigt kallt. Dessutom funkar de utmärkt både höst o vår.
- che
- Alltid online

Trubblet med fodrade galonkläder (tycker jag) är att dom snudd på suger åt sig vatten, fodret sitter rätt långt ner på benet och tar sig vatten in så suger fodret åt sig...+ att man måste torka dom ut och in för annars tar det 3 dagar att få dom torra..
Jag har "vanliga" galonkläder + underställ etc de kalla dagarna + att dom ju funkar även på sommaren sen som regnkläder.
Men jag kan haft otur med de fodrade galonkläderna jag stött på...
Men jag kan haft otur med de fodrade galonkläderna jag stött på...
- sprallos
Jag var skeptisk till fodrade galonkläder just pga det Sprallos skriver, innan jag köpt några.
Men jisses nu i efterhand är dessa de absolut bästa vår och höstplaggen enligt mig
Vi har haft Everest från Stadium i ett par säsonger, Tummen upp!
Men jisses nu i efterhand är dessa de absolut bästa vår och höstplaggen enligt mig
-

Fluffis - Alltid online

Det beror säkert mycket på hur barnen leker också, men de fodrade galonkläderna jag stöt på har blivit mer blöta än ofodrade. Men tur att ni inte haft problemen.
- sprallos
15 inlägg • Sida 1 av 1