Banner Forum Image

Orkar man ha två barn? Hjälp..

Diskutera motgångar, framgång och ansvaret som förälder

Re: Orkar man ha två barn? Hjälp..

Inläggav Ralphie » sön maj 30, 2010 15:53

a_y_g - Tack för informationen. Det kanske är något jag kan nämna för dem. Får nog ta tag i det igen..

Che - Det är inte ekonomin i sig som avgör, men såklart är den en bidragande faktor. Man vill ju kunna ha råd att ha barn så att de kan få mat och kläder mm. Vår ekonomi är nämligen inte så bra. Om jag ändå vill ha ett syskon någon gång så känns det ju som att det är ett bra tillfälle då man kan få lite högre mammapenning.

Och såklart vill jag ha ett syskon till Eddy. Men om jag skulle skaffa ett syskon om några år så känns det som att det skulle bli en störra omställning, att få börja om på nytt igen. Och även för Eddy en större omställning säkert, om han har varit ensam i flera år. Men men, det är ändå ett svårt beslut eftersom jag känner mig fysiskt trött. Frågan är ju bara om det någonsin kommer bli bättre eftersom det alltid varit så?
BildBild

Bild

Eddy - 081108, 3640g, 53 cm
Du & Jag - 1a sep 07
Användarvisningsbild
Ralphie
Alltid online
Alltid online

Inläggav mia85 » mån jun 14, 2010 20:32

vi har nyss blivit 2barnsföräldrar och visst är det tufft. det blir dåligt med sömn med en bebbe som äter ca 3 ggr under natten och sen en buse på 20 månader som håller igång dagtid. men det går!
under grav. hade jag först illamående till v.22 sen tog ryggvärken vid så jag var hemma sjukskriven. nu är det fullt upp med bebis så det finns inte tid och ork att busa med äldsta sonen, men det funkar.

att få gå igenom en graviditet och förlossning till och få uppleva den allra första stunden med sin nyfödda igen är helt otroligt! absolut värt det, men man blir trött och på dåligt humör ibland.
mia85
Alltid online
Alltid online

Inläggav Maiyah » tis jun 15, 2010 22:01

Jag tycker inte det är mer jobb med två barn, förutom, som det redan nämnts, när man ska iväg någonstans och någon inte vill klä på sig eller så. Mycket är lättare, exempelvis roar de ju varandra rätt mycket redan tidigt så man behöver inte vara " underhållare" på samma sätt som när man var hemma med en. Och det är ju så himla mycket roligare med två, även om det ibland är mer logistik!! jag njuter verkligen av min mammaledighet denna gång, på ett helt annat sätt än förra gången. Mer avslappnad, har roligare och är mer tillfreds. Och då har jag fått en sjukdom efter min andra graviditet som medför ständig smärta och en del trötthet.

Om jag inte var oroliga för att sjukdomen skulle bli värre med en graviditet till skulle jag gärna ha ett barn till nu tätt.

Mina sover samtidigt på dagen, och då har jag egentid som jag bara ägnar åt mig själv, inte städa eller nått sånt. Men resten av dagen går ju i ett, men vi tvättar och städar och fixar mat och sånt tillsammans, när barnen är vakna och hjälper till..och sen har jag ju hela kvällarna med egentid också eftersom de går och lägger sig halv åtta och sover till halv åtta morgonen därpå. Så 4-5 timmar egentid blir det ju på en dag, det tycker jag räcker rätt bra :-) Mer än så får man ju inte när man jobbar heller. Och då har man inte den där sköna siestan mitt på dan heller :-)
BildBild

BildBild
Maiyah
Alltid online
Alltid online

Föregående

Återgå till Livet som förälder