orkar era småttingar hela dagen på dagis?
9 inlägg • Sida 1 av 1
orkar era småttingar hela dagen på dagis?
den här terminen har jakob gått hela dagar på dagis. och han är så trött efter en sådan dag! han orkar verkligen inte mer. det är en enorm skillnad på de dagar han går 8-15 och de dagar som är 7.30-16.30 så jag försöker när jag kan att komma ifrån och hämta tidigare men det går ju inte alla dagar.
hur är det för er andra? orkar era barn hela dagarna? nu kommer det inte bli fler långa dagar för honom de närmaste åren eftersom jag är student men hade vi båda arbetat så hade det ju varit svårt att undvika helt även om en av oss gick ner i tid...
hur är det för er andra? orkar era barn hela dagarna? nu kommer det inte bli fler långa dagar för honom de närmaste åren eftersom jag är student men hade vi båda arbetat så hade det ju varit svårt att undvika helt även om en av oss gick ner i tid...
-

Kali - Alltid online

Re: orkar era småttingar hela dagen på dagis?
minimamman: va intressant att läsa. Jag såg ett insalg om ett sådant dagis på tv men det känns som det är så pass ovanligt så jag har inte pratat med någon som har sina barn på ett kvällsdagis. Sover personalen på dagiset eller är de vakna? Hur stor är barngruppen? och finns det barn som bara har dagitid och de som har natttid eller har alla olika tider.
kali: Liam har gått månda - onsda. Antingen mellan 7-14(15) eller mellan 7-16.45. Jag har jobbat halvtid och försökt hämta honom vid tre min halvdag men oftast innebär mitt arbete långa resor vilket gör att jag inte är hemma igen förrän sent och då har gubben hämtat honom kvart i fem. En dag i veckan har min svärmor hämtat honom vid två eller tre. Jag tycker dock inte att jag märker en sådan stor skillnad i hans trötthet beroende på vilka tider han gått. Men jag tror det kan göra skillnad att han ändå bara går tre dar. Största skillnaden som vi ser är när vi lämnar. De gånger vi lämnat 8 eller senare blir det svårare lämningar. Jag tror liam behöver de mer lugna lämnandet vid sju plus att han då får sin extra frukost på dagis vilket gör att han orkar till lunch. Sen sover ju han oftast till mellis.
kali: Liam har gått månda - onsda. Antingen mellan 7-14(15) eller mellan 7-16.45. Jag har jobbat halvtid och försökt hämta honom vid tre min halvdag men oftast innebär mitt arbete långa resor vilket gör att jag inte är hemma igen förrän sent och då har gubben hämtat honom kvart i fem. En dag i veckan har min svärmor hämtat honom vid två eller tre. Jag tycker dock inte att jag märker en sådan stor skillnad i hans trötthet beroende på vilka tider han gått. Men jag tror det kan göra skillnad att han ändå bara går tre dar. Största skillnaden som vi ser är när vi lämnar. De gånger vi lämnat 8 eller senare blir det svårare lämningar. Jag tror liam behöver de mer lugna lämnandet vid sju plus att han då får sin extra frukost på dagis vilket gör att han orkar till lunch. Sen sover ju han oftast till mellis.
-

ToToRo - Alltid online

teodor är defintivt en småtting ;D
jakob älskar också sin förskola och han är alltid glad och härlig att ha där (eller iaf är det vad dom säger
) Han är iaf alltid glad när vi kommer och är inte särskilt intresserad av att gå hem. men om klockan är 15 så kan vi promenera hem o leka lite ute, kanske ta en sväng till ica o handla eller gå några vändor till tvättstugan. men är det istället 1-2 timmar senare så finns helt enkelt inte energi o tålamod till det. det är inte alls lika stor skillnad beroende på när vi lämnar men de där eftermiddagarna, ja, de är tydligen tuffa!
han är ju aldrig ledsen på förskolan så jag känner inte dåligt samvete att han är där men det blir krångligare eftermiddagar för handla o tvätta o så behöver man ju tyvärr göra rätt ofta.
men skönt ändå att era orkar! andra?
jakob älskar också sin förskola och han är alltid glad och härlig att ha där (eller iaf är det vad dom säger
han är ju aldrig ledsen på förskolan så jag känner inte dåligt samvete att han är där men det blir krångligare eftermiddagar för handla o tvätta o så behöver man ju tyvärr göra rätt ofta.
men skönt ändå att era orkar! andra?
-

Kali - Alltid online

De dagar som Thea har långdagar, då är hon på dagis mellan 7:15-16 eller 9-17. Då är hon trött när vi kommer hem. Så vi gör inget utöver mys och äta, ingen handling, tvätt etc. Det får planeras in andra dagar. Det funkar men vi märker att hon är ganska trött och ibland lite gnällig. Men vad göra? Jag har ändå förmånen att jobba korta dagar och kan styra mitt schema ganska bra. De dagar jag jobbar kväll, lämnar jag henne 9 och T hämtar henne senast 17. Då har jag gjort färdigt mat till henne i kylen som bara är att slänga in i mikron och sen sätta sig och äta. Allt för att undvika att hon får vänta och bli ledsen. 
Men man märker aldrig av att hon är trött där, bara hemma. Hon stormtrivs på dagis tack och lov.
Men man märker aldrig av att hon är trött där, bara hemma. Hon stormtrivs på dagis tack och lov.
-

magda - Alltid online

minimamman: usräkta att jag är så nyfiken och stort tack för infon. Jäkla spännande tycker jag om allt som inte är lika vanligt. då kan man ha barnet på helegn oxå för tex skiftarbetande? jag har alltid undrat då jag jobbade oregelbundna tider och helg innan jag fick liam men bytte till ett 8-17 jobb eftre han kommit. inte för att det var ordegelbundna tider utan för att jag inte trivdes med arbetsuppgifterna. annnars hade jag nog absolut kunnat tänka mig det nu. tycker man hade betydligt mer fritid än när man jobbar 8-17.
-

ToToRo - Alltid online

Kali: Vi har det ju så oförskämt bra att Victor är på dagis 07:30-14:45 varje dag med några få undantag då han är till 16. Har väl hänt typ 5-6ggr sen han började i mars 09. Men de dagarna har han varit tröttare också....eller gnälligare + att det är svårt att hålla honom vaken i bilen de 20-25 min det tar att åka hem..
När jag jobbade på dagis själv hade vi barn som var till 18:30 på dagarna, det var ett syskonpar där minsta var 1år...det var långa dagar. Det ingår ju tex inte middag i en dagisplats och man äter mellis vid 14 och sen är det fruktstund vid 17 för de sena barnen. Men vi (i alla fall jag) gav dom alltid gröt, varma mackor etc ändå, stackarna var ju vrålhungriga!
Mini-mamman: Jag vill minnas att du skulle byta dagis för Teodor....varför då? Om det finns sånna platser att dom bara är på dagtid alltså. Det är ju suveränt för honom att gå kvar om han trivs menar jag. Sen är det ju grymt skönt att ha nattis om det skulle köra ihop sig på något sätt.
Fast det finns kanske skäl till bytet som jag inte vet..
Sen måste jag bara säga GRATTIS PÅ 2 ÅRSDAGEN VACKRA TEODOR!!! (ok, imorrn då)..
När jag jobbade på dagis själv hade vi barn som var till 18:30 på dagarna, det var ett syskonpar där minsta var 1år...det var långa dagar. Det ingår ju tex inte middag i en dagisplats och man äter mellis vid 14 och sen är det fruktstund vid 17 för de sena barnen. Men vi (i alla fall jag) gav dom alltid gröt, varma mackor etc ändå, stackarna var ju vrålhungriga!
Mini-mamman: Jag vill minnas att du skulle byta dagis för Teodor....varför då? Om det finns sånna platser att dom bara är på dagtid alltså. Det är ju suveränt för honom att gå kvar om han trivs menar jag. Sen är det ju grymt skönt att ha nattis om det skulle köra ihop sig på något sätt.
Fast det finns kanske skäl till bytet som jag inte vet..
Sen måste jag bara säga GRATTIS PÅ 2 ÅRSDAGEN VACKRA TEODOR!!! (ok, imorrn då)..
- sprallos
Jo jag tycker Elis orkar med dagis. Han är där från ca 7:45 till senast 16 (de flesta dagarna hämtar jag 15:30). Vi bor ju ett stenkast från dagis så det tar bara någon minut att gå dit. Elis brukar inte vilja gå hem direkt när jag kommer, utan han vill visa mig en massa saker innan han tycker det är dax att gå hem 
- shoegal
- Alltid online

Melvin orkar verkligen. Han börjar 7 och slutar vanligtvis 15, en dag i veckan 16.30 och en dag 14.15. De har svårt att få honom att somna efter lunch (vilket är enkelt hemma) någon dag har han inte sovit alls och är ändå vaken länge på kvällen. Kvällarna lägger vi honom 19 men sällan han somnar innan 20.
Pigg kille vi har helt enkelt! Nästan alltid på gott humör och full av upptåg!
Pigg kille vi har helt enkelt! Nästan alltid på gott humör och full av upptåg!

- HelenaHbg
- Alltid online

Vår tjej har fram tills nu varit 6.15 - 15.45 hos dagmamman och är gladast och lättast att ha och göra med efter en sån dag
Hon är så nöjd och lätt att få isäng. Är vi hemma är blir hon så lätt rastlös.
Nu är dock gubben arbetslös så hon är bara två dagar/vecka hos dagmamman så det blir till att han sysselsätter henne
Nu är dock gubben arbetslös så hon är bara två dagar/vecka hos dagmamman så det blir till att han sysselsätter henne
-

Sinus - Alltid online

9 inlägg • Sida 1 av 1