Ont vid amning
30 inlägg • Sida 1 av 2 • 1, 2
Ont vid amning
När jag ammade Edwin hade jag ont i ena bröstet. Jag misstänkte bakterie. Pratade med BVC men fick inte direkt nån hjälp där. I måndags kände jag att den smärtan var tillbaka, i båda brösten
För er som vart lyckligt lottade och klarat er från bakterier (och svamp), kan jag berätta att det gör fruktansvärt ont! Det gör ondast när barnet suger tag men det gör även ont under amningen samt efteråt. Förutom denna fysiska smärta, finns det även en mental del. En ångest inför amningen eftersom jag vet att det kommer göra skitont. Jag vill inte amma när det känns så här!
I tisdags skulle vi tillbaka till BB för läkarkoll nr 2. Jag tog upp mitt problem och de tog prover. Svaren skulle komma om 2 dagar. Efter 2 dagar ringde jag men de hade ej fått provsvaren! Dagen efter ringde en läkare och berättade att de hade hittat bakterier. Jag blev så lättad och glad! Att de hittat nåt betyder ju att jag får hjälp. Hade de inte hittat nåt hade jag lagt ner amningen. Hon skrev recept till mig och efter lunchen åkte vi ner och hämtade penicillin, 10 dagars kur med 2 tabletter om dan. Tog den första på en gång.
Jag hoppades att jag skulle märka skillnad på en gång. Så var ej fallet, i natt upplevde jag de 2 värsta amningstillfällena nånsin. I morse tog jag tablett nummer 3 av 20.
På eftermiddan idag ringer en kvinna från BB (inte hon som skrev ut receptet till mig). Hon frågar hur jag mår och jag svarar att efter 3 tabletter gör det lika ont. Hon berättar då att jag inte fått den vanliga dosen de brukar skriva ut vid detta problem. I stället för 2 tabletter om dan á 750 mg, brukar det vara 3 tabletter om dan á 1000 mg!!!!!
Hade jag fått ”rätt” dos hade det kanske känts bättre nu.
Jag ska i alla fall ringa på måndag f.m. om det inte blivit bättre och kommer då få höjd dos. Så jag kommer väl få ha denna smärta ett par dar till då
I tisdags skulle vi tillbaka till BB för läkarkoll nr 2. Jag tog upp mitt problem och de tog prover. Svaren skulle komma om 2 dagar. Efter 2 dagar ringde jag men de hade ej fått provsvaren! Dagen efter ringde en läkare och berättade att de hade hittat bakterier. Jag blev så lättad och glad! Att de hittat nåt betyder ju att jag får hjälp. Hade de inte hittat nåt hade jag lagt ner amningen. Hon skrev recept till mig och efter lunchen åkte vi ner och hämtade penicillin, 10 dagars kur med 2 tabletter om dan. Tog den första på en gång.
Jag hoppades att jag skulle märka skillnad på en gång. Så var ej fallet, i natt upplevde jag de 2 värsta amningstillfällena nånsin. I morse tog jag tablett nummer 3 av 20.
På eftermiddan idag ringer en kvinna från BB (inte hon som skrev ut receptet till mig). Hon frågar hur jag mår och jag svarar att efter 3 tabletter gör det lika ont. Hon berättar då att jag inte fått den vanliga dosen de brukar skriva ut vid detta problem. I stället för 2 tabletter om dan á 750 mg, brukar det vara 3 tabletter om dan á 1000 mg!!!!!
Jag ska i alla fall ringa på måndag f.m. om det inte blivit bättre och kommer då få höjd dos. Så jag kommer väl få ha denna smärta ett par dar till då

-

Redhotwera - Alltid online

Re: Ont vid amning
Usch, stackare! Jag tycker det gör tillräckligt ont att amma utan att ha infektioner och grejjer. Märkligt att de inte skrev ut rätt dos, sa hon något om det?
- Aurora
- Alltid online

Ajaj... och hjälp vad arg man blir av sådan klantighet!! Det är ju hemskt att behöva lida i onödan! Hoppas att det snabbt blir bra och att du kan slappna av med amningen!
- Snigel
- Alltid online

Tänk vad någons slarvhet kan ge i lidande till någon annan, om det nu var en miss så det inte var att de skulle se om det funka med lägre dos!!? =/
Usch, stackare, hoppas snart du slipper smärtan.
Usch, stackare, hoppas snart du slipper smärtan.
-

Petra86 - Alltid online

urs va jobbigt! jag har fått två gånger som en liten glaspärla ser det ut som på bröstet och då gör det sådär sjukt jävla ont, får ja riva av den så släpper de efter ett par dar.. tror det blir nån förstoppad mjölkgång eller nåt hua.. ja de e inte bara smidigt o amma ibland e e hemskt med.. men förutom de så har de funkat super så ja ska inte klaga. Hoppas du mår bättre snart!
- hellokitty
- Alltid online

Nu har det blivit värre. Skulle amma och det gjorde så j...la ont så jag var tvungen att avbryta. Maken tog bilen och åkte till Statoil och köpte ersättning. Hade en liten tetra hemma men den har gått åt under kvällen, för att jag ska amma lite mindre. Men nu kommer jag försöka undvika att amma överhuvudtafet i natt och i morgon. Får se hur det går att mata henne med flaska. Har fått i henne små skvättar under kvällen i alla fall.

-

Gud vad jobbigt för dig, jag har aldrig varit med om sådan smärta i brösten ännu. Jag förstår dock att det är outhärdligt att amma, hoppas att Penny tar flaskan och ni får i henne mat så att hon är nöjd i natt.
Vi kämpar ju med Alma och maten, men det är ju för att hon inte vill äta på dagtid men äter som en häst på kvällarna. Svårt att få amningen att fungera då samt att jag nu är så förkyld så jag inte orkar ha henne för länge. Så jag hoppas att jag får ordning på amningen när jag blir frisk annars kommer hon bli flaskmatat precis som storebror.
Hoppas att penicilinet hjälper dig så du sliper ha ont.
Vi kämpar ju med Alma och maten, men det är ju för att hon inte vill äta på dagtid men äter som en häst på kvällarna. Svårt att få amningen att fungera då samt att jag nu är så förkyld så jag inte orkar ha henne för länge. Så jag hoppas att jag får ordning på amningen när jag blir frisk annars kommer hon bli flaskmatat precis som storebror.
Hoppas att penicilinet hjälper dig så du sliper ha ont.
- Taweret
- Alltid online

Lider med dig. Amningen kan göra så ont när man drar på sig lite bakterier. Skönt att du fått pencillin och hoppas att det blir bättre snart.
När jag hade problem med mycket smärta vid amning fick jag bara rådet att amma mer och till sist att pumpa för då skulle det gå över. Men all smärta behöver ju inte vara mjölkstockning. Får man in bakterier och det blir infekterat så är det ju inte bara att amma bort det onda. Jag hann få en riktigt stor bröstböld innan bvc förstod att jag kanske behövde pencillin osv. Det hoppas jag att du slipper! Krya på dig!
När jag hade problem med mycket smärta vid amning fick jag bara rådet att amma mer och till sist att pumpa för då skulle det gå över. Men all smärta behöver ju inte vara mjölkstockning. Får man in bakterier och det blir infekterat så är det ju inte bara att amma bort det onda. Jag hann få en riktigt stor bröstböld innan bvc förstod att jag kanske behövde pencillin osv. Det hoppas jag att du slipper! Krya på dig!
-

Ellie - Alltid online

Usch, jag hade jätteont med amningen själv under de 4 första månaderna, sen släppte det tack gode... Blir ofta illa påmind om att jag säkert kommer få problem med nästa också, bläh. 
Hoppas verkligen att du blir kvitt problemet så att du kan amma utan smärta!
Hoppas verkligen att du blir kvitt problemet så att du kan amma utan smärta!
-

Nelia - Alltid online

ush. men va tur att det va nån annan som kunde säga till. Man förutsätter att man får rätt medicin och rätt dos.
Blir så sur när jag hör sånt här. Liams kusin hade svinkoppor och fick pencelin. Ändå lyckades han få nya svinkoppor och det smög då fram att han fått en icke fungerande pencelinkur!
Blir så sur när jag hör sånt här. Liams kusin hade svinkoppor och fick pencelin. Ändå lyckades han få nya svinkoppor och det smög då fram att han fått en icke fungerande pencelinkur!
-

ToToRo - Alltid online

Gick på den starkare dosen penicillin i måndags. Jag har fortfarande ont men inte så fruktansvärt ont som jag har haft. Så förhoppningsvis börjar det ge med sig nu men jag vågar knappt tro att det onda ska försvinna. Har haft ont så länge nu så det känns som det kommer vara så för alltid. Jag kämpar på med amningen i alla fall.
Jag hade sån tur i alla fall att Penny tog flaska direkt! Har gett henne ibland från flaska när det inte går att amma. Tänk om hon inte tagit flaska, vet inte hur det hade gått då.
Jag hade sån tur i alla fall att Penny tog flaska direkt! Har gett henne ibland från flaska när det inte går att amma. Tänk om hon inte tagit flaska, vet inte hur det hade gått då.

-

Vad skönt att det börjar gå åt rätt håll! Inte en dag för tidigt... Tufft av dej att fortsätta med amningen när du har så ont (och med det inget ont menat till de som väljer att göra tvärtom!).
- Snigel
- Alltid online

Usch och aj... Känner verkligen med dig.. här är en till som har haft sjukt ont i exakt 2 månader från att sebbe föddes. men efter 2a månaden försvann det och tack gode gud för det. Men vad då bakterier?? för mig kollade de endast en odling från bröstmjölken om det fanns torsk i den typ, men de hittade inget och ingen förstod varför jag hade ont och som sagt så gick det över efter sig självt. Jag ammade honom var tredje timme, men gick över till att amma var fjärde och det var då det onda försvann. Men jag hade nog oxå bitit ihop så länge som det bara hade gått, men shit vad jag vet hur ont det kan göra.. tårna liksom bara krullade ihop sig av smärta vid varje amningstillfälle. och man hade ju hört att det kunde göra ont när mjölken rann till, bara det att jag trodde hela tiden att det var att den skulle göra det varje gång det "rann till" inte bara de första dagarna. Det var en kompis som själv har barn som sa att, men gumman har du så ont fortfarande, och jag fattade noll... haha... amningshuvud för hela slanten 
hoppas det blir bättre för dig med snart!
styrkekram från mig
hoppas det blir bättre för dig med snart!
styrkekram från mig
-

LillaLola - Kan inte slita sig från vimedbarn.se

Vart vände du dig? Torsk är nåt som finns i barnets mun. Brösten kan då bli infekterade av svampen.
Man kan ha både svamp- och bakterieinfektion. Var du röd runt bröstvårtan? I så fall var det svamp, det blir man inte av bakterie.
Skönt att det har försvunnit nu för dig. Jag hade ont från bakterier i 10-12 v när jag ammade Edwin.
Jag har fortfarande ont nu och min penicillin kur går ut i morgon bitti.
Man kan ha både svamp- och bakterieinfektion. Var du röd runt bröstvårtan? I så fall var det svamp, det blir man inte av bakterie.
Skönt att det har försvunnit nu för dig. Jag hade ont från bakterier i 10-12 v när jag ammade Edwin.
Jag har fortfarande ont nu och min penicillin kur går ut i morgon bitti.

-

30 inlägg • Sida 1 av 2 • 1, 2
Återgå till Amning & Flaskmatning