Banner Forum Image

Ont vid amning

Frågor om amning/amningsproblem & flaskmatning

Re: Ont vid amning

Inläggav LillaLola » lör nov 07, 2009 00:27

åh stackare!
Nej jag var inte röd eller något.. de trodde det berodde på att jag hade trånga mjölkgångar, men de kollade aldrig några bakterier.. :/ de nämnde det inte ens o tyckte det var jättemärkligt att jag hade ont... :/ jo för lillkillen hade lite lite torsk i munnen så det var därför de trodde det...
meyy hoppas det löser sig för dig snart. kram
jag vände mig till mvc först, amningshjälpen sen och BB sist som tog proverna. pratade även med barnmorskan på bvc som föreslog amningshjälpen. och ja alla verkade lika oförstående...
Bild
Användarvisningsbild
LillaLola
Kan inte slita sig från vimedbarn.se

Inläggav Redhotwera » lör nov 07, 2009 13:12

De har insett att det inte var bakterierna som orsakade smärtan, eftersom jag fortfarande har ont efter en penicillinkur på 10 dagar. Bakterierna ska ha dött. Alltså är det nåt annat. Nu har jag fått medicin mot svamp, som jag började på igår. Hoppas verkligen att det hjälper.
Bild

Bild
Användarvisningsbild
Redhotwera
Alltid online
Alltid online

Inläggav LillaLola » sön nov 08, 2009 00:56

åh.. hoppas det går över snart... vet hur s.t.ns ont det kan göra.... kram
Bild
Användarvisningsbild
LillaLola

Inläggav Redhotwera » tis nov 10, 2009 11:41

Jag hoppas också att det går över snart. Än har det bara blivit värre sen jag började med svampmedicinen. På ena gör det ungefär lika ont som innan men det andra har blivit värre. På det som blivit värre pumpar jga ut för det mesta nu, det gör inte lika ont. Det andra kan jag hantera, det gör inte så ont längre.
Bild

Bild
Användarvisningsbild
Redhotwera
Alltid online
Alltid online

Inläggav LillaLola » ons nov 11, 2009 00:33

ja, jag fick både pumpa och använda amningsnapp, men amningsnappen hjälpte nästan inget efter det att mina bröstvårtor läkt helt.. då gjorde typ lika ont i alla fall. Lillkillen sög ju sönder mina bröstvårtor det första dygnet så jag fick pumpa i nästan en månad på ena bröstet och använda amningsnapp på det andra samt pumpa.. plööö vilket mickel det var. men nu känns det så hjälplöst när han nu håller på att börja med mat och amningen läggs åt sidan nästan helt.. :( har ju verkligen kämpat som en tok och vill fortsätta amma så länge det bara går, men jag märker att han inte blir mätt längre så ja.. han får på morgonen och efter varje måltid och innan läggning om han vill... meyy...
men som sagt till mig sa de typ bara att jag förmodligen hade trånga mjölkgångar... är glad att det gick över... men om medicinen inte hjälper så kanske det inte är svamp heller.. eller... :/
åh vad jag hatar att pumpa.. haha... men snart så borde det ju bli bättre för dig tycker jag... som sagt för mig tog det två månader nästan på dagen, men du avgör ju helt själv hur länge du orkar stå ut. skönt att det blivit lite bättre på det ena iaf :) kram
Bild
Användarvisningsbild
LillaLola

Inläggav Redhotwera » ons nov 11, 2009 12:35

Ja, det är ju enklare att låta barnet äta direkt vid bröstet i stället för att pumpa och ge flaska. Använder amningsnapp ibland.
På f.m. när jag ammade det ondaste bröstet gjorde det inte lika ont längre! Men jag vet inte om det är tillfälligt eller om det verkligen är så att smärtan börjar ge med sig. JAg håller tummarna!
Bild

Bild
Användarvisningsbild
Redhotwera
Alltid online
Alltid online

Inläggav Tossy » ons nov 11, 2009 12:44

Jag håller också tummarna!!!
BildBild BildBild
Användarvisningsbild
Tossy
Alltid online
Alltid online

Inläggav LillaLola » tor nov 12, 2009 00:50

åh hoppas hoppas :)
Bild
Användarvisningsbild
LillaLola

Inläggav Redhotwera » tor nov 12, 2009 10:55

Det var tyvärr tillfälligt :(
Bild

Bild
Användarvisningsbild
Redhotwera
Alltid online
Alltid online

Inläggav LillaLola » fre nov 13, 2009 00:02

:( åh attans.. men så där var det lite för mig med. Det kom och gick lite som det ville men jag märkte att det blev värre när det blev kallare haha.. om det nu hade någon inverkan vet jag inte... jag, som har varit mycket på min bebis och en del här har läst så himla mycket när jag var gravid om allt man skulle ha med sig till BB och allt man skulle köpa och hit och dit och en sak som bara gjorde saken värre för mig var "tuttskydden" alltså amningsinläggen. Jag hade hört att det skulle man ju ha så det inte läckte och jag använde sådana i början... visst att det läckte lite grann för mig, men jag blev så torr om bröstvårtorna att de bara klibbade fast i de där, så för mig var det inget bra alternativ.. tänkte om det kan vara till någon hjälp.. hehe eller inte... vet bara att de torkade ut väldigt mycket.
usch hoppas det går över för dig!
Bild
Användarvisningsbild
LillaLola

Inläggav Redhotwera » fre nov 13, 2009 12:01

Tack för stödet och att nån lyssnar på mitt gnäll :wink:

Nä, kylan är ingen höjdare för brösten. Ilar i dem när jag är ute.
Amningsinläggen måste jag ha för jag läcker som ett såll :)

Det verkar som att bröstet mår bättre av att jag pumpar på dagen. Då kan jag amma på natten utan att det gör jätteont. Så jag får göra så när jag är hemma och har möjlighet att pumpa.

En positiv sak är ju att det andra bröstet är i princip helt bra. Det underlättar mycket för då är det inte ångest inför varje amningstillfälle.
Bild

Bild
Användarvisningsbild
Redhotwera
Alltid online
Alltid online

Inläggav Tossy » fre nov 13, 2009 17:53

Men usch att det inte ger sig! Att du ändå kämpar på är jäkligt strongt.
BildBild BildBild
Användarvisningsbild
Tossy
Alltid online
Alltid online

Inläggav LillaLola » fre nov 13, 2009 22:08

äsch.. klart man stöttar och försöker hjälpa när man själv vet vilket skit det är att ha så där ont.. bläää önskar jag inte ens min värsta fiende.. ^^ inte för att jag har några... vad jag vet i alla fall ;) hehe
skönt att du har inlägg om du behöver :) mycket mjölk med andra ord ^^

men vad skönt att det ena fungerar bra för dig i alla fall.. som sagt en liten tröst :)

hoppas det andra vill ge med sig nu oxå :)
kram
Bild
Användarvisningsbild
LillaLola

Inläggav Sinus » lör nov 14, 2009 20:38

Lider med dig. Men börjar undra om inte jag hade nåt liknade också, grät många gånger när jag ammade för att det gjorde såååå ont. Det kom och gick lite men var värst de första månaderna. Fick mest bara höra att det blir bättre snart, det går över, brösten blir härdade. Men det gjorde ju inte bara ont utanpå, det gjorde ju ont inuti också :( Jag trodde mest bara att jag inte kunde göra det rätt.
Höll ut i runt 7 månader tror jag, gick betydligt bättre på slutet. Så här i efterhand undrar jag varför jag höll på så länge, på ett sätt är jag ju glad för det för det var nog bra för lilltjejen, men inte för mig.

Och jag hoppas, hoppas, hoppas att du får nån rätsida på det snart! Det tar alldeles för mkt energi ifrån det braiga!
Bild
Användarvisningsbild
Sinus
Alltid online
Alltid online

Inläggav Redhotwera » sön nov 15, 2009 16:12

Jag tror du hade nåt shit också. Gör det ont i bröstet och efter amningen är det nåt som inte står rätt till. Så du hade säkert svamp eller bakterie.
Bild

Bild
Användarvisningsbild
Redhotwera
Alltid online
Alltid online

Föregående

Återgå till Amning & Flaskmatning