Banner Forum Image

Ont i benen!

Diskutera vanliga barnsjukdomar och barns utveckling

Ont i benen!

Inläggav _sofie » mån mar 22, 2010 15:35

Hej!
Nu var det väl en 100 år sedan jag skrev här. Linnéa blir 2 år i juni och växer och utvecklas som bara den.
Den senaste månaden har dock varit smått fruktansvärd.

Det hela började för ungefär en månad sedan då de på dagis talade om att Linnéa hade klagat på smärta i benen flera gånger under dagen. De hade masserat benen och efter en stund hade smärtan givit med sig för att sedan återkomma några timmar senare. De trodde att kanske benen somnade på henne eftersom smärtan oftast uppkom i samband med lägesändring- ex. från sittande till stående.
Vi höll ett extra öga och samma sak hände här hemma. Hon grät hysteriskt vid lägesändring och slog sig på benen. "Mamma oooooooont, ajaj" ekade i väggarna några dagar men plötsligt försvann det. Vi bestämde oss för att tro på teorin att benen somnade eller att hon eventuellt hade växtvärk.
Några veckor senare kom dock problemen tillbaka och nu har det bara blivit värre. Hon klagar på smärta mest hela tiden och ofta viker sig benen under henne när hon ska ställa sig upp från sittande.
Det som ställer till det ytterligare är att lillan fick hög feber i början på förra veckan och slutade att äta. I och med det slutade hon också att bajsa. Hon har pillat i sig lite försiktigt av det hon tycker mest om men man ser att maten äcklat henne. I fredags hade hon inte bajsat på 6 dagar och klagade då på ont i magen och sa "Ajaj, bajsa neej". Efter rådgivning med läkare fick hon tillslut microlax, lavemang, och bajsade då jättemycket.
Idag åt hon ordentligt till frukost och efter några timmar ville hon bajsa men fick då hysteriskt ont i magen/ rumpan(?). Skrek förtvivlat och inget bajs kom. Så har hela dagen lidit. Hon har lekt en stund för att sedan plötsligt rycka till och skrika panikartat och ropa "bajsaaa".
Som ni förstår är det svårt att skilja på vart hon har ont just nu men problemen kvarstår. Benen viker sig under henne och hon slår sig på dem.

Idag hade vi tid hos doktorn för att kolla benen och det ända hon gjorde var att ta en snabbsänka, rekommendera koständring och ipren 2- 3 ggr/ dagligen i EN VECKA.
Jag ifrågasatte om det verkligen var bra att ge ipren i sådana mängder men hon trodde mest att smärtan var vitaminbrist. (Varför då behandla med ipren?)

Egentligen vet jag inte vad jag vill med detta inlägget. Vill mest ventilera mig och höra om det kanske finns fler barn som har upplevt denna smärtan?

Jag tänker att vi först måste få bukt på skruttans magproblem för att sedan kunna lokalisera smärtan till benen för som det är nu så gråter hon mest hela tiden och bara skriker "mamma, ooooont, ajaj!".

Så, är detta någonting ni känner igen?
Jag tänker inte stoppa i henne så mycket ipren som vi blivit ordinerade.

Tack för att ni orkat läsa :wink:
Bild
_sofie
Alltid online
Alltid online

Re: Ont i benen!

Inläggav MinisMamma » mån mar 22, 2010 15:41

Vad hemskt det låter... :( Stackas liten.

Skum läkare måste jag säga. Om hon säger att det är vitaminbrist, varför då trycka i henne mängder med ipren??

Hoppas ni hittar nåt vettigt svar på vad det kan vara. Inte kul att se sitt barn ha så ont!

Kram!
BildBild

BildBildBildBild

Bild Bild
Användarvisningsbild
MinisMamma
Alltid online
Alltid online

Inläggav milla » mån mar 22, 2010 15:53

Tycker faktiskt att du ska försöka få en en tid hos en anna läkare.... Men det kan ju vara bra att försöka få fart på magen först så att ni lättare kan veta om det är benen som gör ont...
Helt sjukt att dom säger att du ska ge ipren när dom säger att hon har vitaminbrist,på ilket sätt skulle det hjälpa???
Min Mamma var hos läkaren förra veckan efter att ha varit förkyld i 4 veckor o nu e så slut att hon blir jätte andfådd bara av att gå i trappen,läkaren sa att hon skulle äta apelsiner och bananer så skulle hon snart bli frisk,man blir ju mörkrädd ibland!!!
[url=http://lilypie.com]Bild[/url
Bild
milla
Alltid online
Alltid online

Inläggav _sofie » mån mar 22, 2010 17:58

Ja, visst blir man mörkrädd! Apelsiner och bananer i all ära men...
Fick ett aggro- anfall alldeles nyss när jag nu skulle peta i henne en ipren. Läste på baksidan paketet att man INTE ska ge ipren till barn med akuta magsmärtor. Och jag som satt och förklarade hur ont hon har i magen. Nu antar jag att det inte är just bajsa-ont-i-magen som medicinen syftar på men dock har hon förbaskat ont i magen och nu blir det definitivt inga ipren.
Jag ska ringa en privat läkare i morgon och hoppas på lite bättre råd därifrån..
Bild
_sofie
Alltid online
Alltid online

Inläggav Dannie » mån mar 22, 2010 18:17

Usch, att inte sjukvården kan ta en på allvar. Det är inte första gången jag läser om sånt här... Även om det nu kanske bara är vitaminbrist så förtjänar man att bemötas med respekt. Vi betalar skatt för bra vård och förväntar oss att alla gör sitt bästa för att hjälpa en.

Håller med tidigare skrivare om att du ska ringa en annan läkare. Det är ju tyvärr så att alla läkare inte kan allt om allt. Kanske råkade du på någon som förknippade din dotters krämpor med vitaminbrist, en annan läkare kanske har en annan syn på saken.

Lycka till!
BildBild
Dannie
Har vimedbarn.se som startsida
Har vimedbarn.se som startsida

Inläggav Nelia » mån mar 22, 2010 20:09

Jag hade också ringt en annan läkare om jag vore du. Vissa läkare borde inte få vara läkare, morr! Jag tycker man läser ofta att läkare inte tar en på allvar eller bemöter personer med respekt, för att de tror sig veta bättre eller nåt, jag vet inte.. Men man får ju den känslan!

Hoppas ni får träffa en bra läkare och att problemen löser sig. Stackars liten.
Bild
Bild
Användarvisningsbild
Nelia
Alltid online
Alltid online

Inläggav tinali » mån mar 22, 2010 20:14

Magontet kan jag inte råda dig om. Men tänkte bara inflika att min son som snart är två oxå haft sådär ont i benen och gråtit vad det verkar utan anledning, men vi har oxå kommit fram till att hans ben somnat och att det gjort ont och har varit läskigt för honom. Han har ofta suttit på knä en längre stund då..
Bild

Bild

Bild
tinali
Alltid online
Alltid online

Inläggav Trötta mamman » mån mar 22, 2010 20:36

Jag tycker oxå helt klart att du ska söka annan läkare. Är det vitaminbrist som gör att hon har ont i benen så måste hon ju få tillskott - troligtvis så är det växtvärk eller att benen somnar men de måste ju kolla upp det ordentligt. Att kolla vitaminbrist görs ju lätt med ett blodprov.

När det gäller magen så är det förhoppningsvis tillfälligt men de måste ju kolla upp även det ordentligt. Går det få i henne katrinplommonpuré och annat som löser upp magen. Hoppas det löser sig för er.
Bild

Bild

BildBildBildBildBildBildBildBildBild

BildBildBildBildBildBildBildBildBild
Trötta mamman
Alltid online
Alltid online

Inläggav _sofie » tis mar 23, 2010 14:10

Tack era underbaringar :)
Hela dagen igår gick åt till gråt och bajsförsök.
Jag tror att stackarn kanske fått någon liten spricka i ändtarmen för hon får panik och skriker i skräck om hon så bara ska prutta. Igår försökte hon bajsa heela dagen och varje gång kom det kanske en tesked brunblandat vatten (ursäkta!). Stackarn var helt utmattad på kvällen.
Benen är än värre idag. Vi försökte gå ut och röra på oss förut men hon får jätteont. De viker sig nästan vid varje lägesändring och hon slår panikartat på dem. Stackars min lilla ängel :(
Imorgon ska vi till en privatläkare som förhoppningsvis kan få bukt på magen för att sedan ge sig på benproblemen.

Tack gode gud för Pippi Långstrump. Sjunger vi om Pippi, Herr Nilsson och gänget så brukar det går över lite fortare. Pippi går typ dygnet rund på cd också och på kvällarna gosar vi ner oss i soffan och kollar på Pippi på cirkus :)
Bild
_sofie
Alltid online
Alltid online

Inläggav tinali » tis mar 23, 2010 14:24

Nej men Lilla stackare, vad kan det vara? Hoppas ni får bra hjälp snart!
Bild

Bild

Bild
tinali
Alltid online
Alltid online

Inläggav Tossy » tis mar 23, 2010 14:33

Uschm stackars liten :-( Jag vet att vissa har väldigt ont av växtvärk, min lillasyster hade det under alla år hon växte, så det kan ju vara det. Hur som helst så hoppas jag verkligen att denna läkaren är proffsigare än den du var hos sist... ipren mot vitaminbrist, ööööhhh....
BildBild BildBild
Användarvisningsbild
Tossy
Alltid online
Alltid online

Återgå till Barns hälsa & utveckling