Banner Forum Image

Onanerar??

Diskutera vanliga barnsjukdomar och barns utveckling

Onanerar??

Inläggav sprallos » sön aug 21, 2011 14:14

Tjo!
Jag börjar misstänka att lilla damen har upptäckt det. Jag har inget annat svar på vad hon gör. Hon har alltid (i alla fall 6-7 mån) haft för sig en grej med benen. Hon trycker ihop knäna (när hon sitter i tex matstol/bilstol) och drar upp dom mot magen och sen gör hon liksom ett "bentag" som när man simmar. Jag har inte reflekterat över det innan men nu har hon utvecklat detta. Hon sitter på rumpan men böjda knän liksom vid sidan av sig. Sen har hon händerna i golvet och liksom gnuggar mot golvet. När hon gör det är hon tyst, spänd i kroppen och liksom "inte hemma". Anledningen till att jag kopplar ihop det med "bentagen" är att hon ser likadan ut då. Detta händer mest när hon är lite trött.

Nån annan som märkt liknande? Victor har inte gjort såhär, men å andra sidan är han ju inte tjej..:-)
sprallos

Re: Onanerar??

Inläggav Gotland » sön aug 21, 2011 18:27

Min dotter skrattar när man tvättar muffen på henne. Och inte är det samma skratt som när man kittlar henne...
Bild
Bild
Användarvisningsbild
Gotland
Alltid online
Alltid online

Inläggav Taweret » sön aug 21, 2011 20:15

Det kan säkert vara så =) Jag har aldrig tänkt på att Alma gör något liknande. Hon är dock väldigt snabb med att komma med händerna ner i blöjan varje gången man ska byta på henne.
Bild

Bild
Taweret
Alltid online
Alltid online

Inläggav Kali » sön aug 21, 2011 21:18

coolt! jag försöker visualisera det men är inte så lätt.... alma har inte utvecklat några raffinerade metoder för det där, hon petar helt enkelt med fingrarna och ser vansinnigt nöjd ut :D
Användarvisningsbild
Kali
Alltid online
Alltid online

Inläggav sprallos » mån aug 22, 2011 07:12

Hahha...ja det är lite svårt att beskriva. Jag fotade henne igår, men just här har hon inte "minen", den är liksom stel och "inte hemma" så att säga.
Igår var nog toppnoteringen på hur mycket hon hållit på. Det var så gott som hela dagen :shock: på kvällen började hon grina...klart, snippan var väl helt öm. Jag vet inte vad man ska göra åt det, jag försöker avleda henne att göra annat och det går ett tag, men sen är hon tillbaka på det. Visst, jag har full förståelse...det är ju inte obehagligt...men jag ser framför mig hur hon gör detta JÄMT...ska fråga på BVC när hon ska på 1 års kontrollen.
Bilagor
Gnoffsaren.jpg
Gnoffsaren.jpg (8.31 KB) Visad 889 gånger
sprallos

Inläggav Kali » mån aug 22, 2011 23:55

men det är inget annat som stör henne? hon har inte svamp som kliar eller så? Alma hade ju en UVI nyss och då fick vi inte röra henne alls vid blöjbyte, hon grät och protesterade. sen fick hon som tur var feber så vi sökte och det upptäcktes så hon kunde få penicilin.
Användarvisningsbild
Kali
Alltid online
Alltid online

Inläggav sprallos » tis aug 23, 2011 07:07

Jadu...det har jag inte ens tänkt på. Det luktar inget speciellt om kisset och hon ser inte irriterad ut. Men visst kan det ju vara så...jag ska ringa idag. Tack Kali!
sprallos

Inläggav ToToRo » tis aug 23, 2011 17:51

jag läste en artikel om detta men minns inte riktigt vad som stod. leiha pillar mer än gärna mellan bena om hon inte har blöja. mycket mer än liam gjort. har dock inte upplevt att hon blir frånvarande då
Användarvisningsbild
ToToRo
Alltid online
Alltid online

Inläggav sprallos » ons aug 24, 2011 07:13

Jag fick till sist tag på BVC igår...hon tyckte inte att det lät som uvi eller så...men det är svårt att säga bara på telefon såklart. Men igår gnoffsade hon inte just alls så jag ville avvakta. Jag smorde henne med idomin också någon gång på förmiddagen och efter det blev det först värre, sen bättre. Hon rekommenderade att man smörjer med olivolja eller barnolja också, att slemhinnorna kan bli torra om man tvättat mycket...och innan helgen (då det började) så var vi i stan och hon bajsade typ 3ggr och då tvättade jag med dom där (f*rbannade) våtservetterna. Kanske rubbade någon balans i mufflan på henne helt enkelt.
sprallos

Inläggav SweetLoveChild » tor aug 25, 2011 13:38

Leiha, gjorde något liknande en period mellan 2-3 år.. Såg ut som hon ja onanerade, låg på mage, med pannan mot ovansidan av händerna. Såg lite ja skrämmande ut nästan, jag pratade med alla möjliga om detta men kunde inte få fram så mycket vettiga svar. frågade man henne varför hon gjorde så svarade hon att det kittlas. vi fick avbryta henne så fort hon började tillslut, när hon slutade med blöjan, slutade hon även med detta.
Bild

BildBild
SweetLoveChild
Kan inte slita sig från vimedbarn.se
Kan inte slita sig från vimedbarn.se

Inläggav sprallos » tor aug 25, 2011 15:19

Efter 2 dagar utan gnoffs så har hon börjat igen. Har smort med olja och idomin och då verkar det ge sig. Jag får för mig att det kliar. Men nu ska vi göra så att jag ska försöka få ett urinprov av henne. Får vakta när hon är blöjlös och sen ska det analyseras.
sprallos

Inläggav Kali » tor aug 25, 2011 20:11

mitt bästa tips (avkrävdes 6 urinprov iom almas uvi....) är att ta henne direkt på morgonen när hon vaknar, så fort hon slår upp ögonen av med blöjan och redo med plastmugg i handen... ;)
Användarvisningsbild
Kali
Alltid online
Alltid online

Inläggav gellis » tor aug 25, 2011 20:50

det finns speciella uppsamlare du säkert kan få från vct som är för små barn.
Bild

Bild

Bild
Användarvisningsbild
gellis
Alltid online
Alltid online

Inläggav sprallos » fre aug 26, 2011 07:25

Ta man av blöjan så brukar hon kissa, men igår hann hon precis tömma i blöjan innan. Men idag ska vi nog lyckas..:-)
sprallos

Inläggav similou » tor sep 15, 2011 12:10

annars är det väldigt vanligt att småbarn "onanerar" läste detta på en läkarsida för ett tag sedan:

Självstimulering eller onani är vanligt normalt beteende och förekommer från spädbarns året med en topp i 4 års åldern, för att sedan återkomma i puberteten, där det är mycket vanligt.
Det lilla barnet utforskar sin kropp och finner att stimulering av könsorganet ger en speciell njutning. Det går inte att likställa med den vuxna sexualiteten, men barnet finner att det är skönt och eventuellt lugnande. Oftast tar barnet till detta beteende när det är uttråkat, upphetsat eller oroligt.. Försök att inte skuldbelägga beteendet samtidigt som barnet behöver lära sig att det inte är accepterat att göra så bland kompisar när barnet har blivit äldre. Med äldre menar jag ca 4 år åldern.
Irritation i underlivet eller urinröret kan vara något som startade beteendet, men självstimuleringen kan också leda till irritationer i underlivet. Om din dotter är röd och öm bör du rådfråga er BVC-sköterska.
similou
Alltid online
Alltid online

Nästa

Återgå till Barns hälsa & utveckling