Banner Forum Image

Om jag säger upp mig...

Diskutera arbete , ekonomi, arbetslöshet och utbildning

Om jag säger upp mig...

Inläggav Cecilia* » tis nov 30, 2010 20:26

Jag har bestämt mig för att säga upp mig annars slutar det i sjukskrivning pga depression. Jag har en chef som har ett stort behov av att trycka ner andra så långt det går, och om det inte finns något fel att skrika/skälla över så hittar han på något. Jag har tröttnat på att gå till jobbet med magvärk varje morgon. :( (Jag har till och med diskuterat detta med chefen TVÅ gånger utan resultat, eller jo det blir bättre i två veckor, sedan samma visa igen).

När jag sade upp mig (förra måndagen) så sade jag att jag kan stanna till 30:e december då jag har en stor roll i företaget, så de kan hitta en ersättare för mig innan jag slutar. Men de beter sig som jävla svin (ursäkta!) på det där stället, så jag vill gärna sluta NU, helst igår!

När man blir uppsagd av arbetsgivaren så har man ju en viss uppsägningstid, är det lika åt andra hållet också? Har jag skyldighet att stanna en viss tid eller kan jag sluta samma dag jag säger upp mig?
Cecilia*
Alltid online
Alltid online

Re: Om jag säger upp mig...

Inläggav CattisR » tis nov 30, 2010 20:48

Uppsägningstiden från din sida kan variera även den men vanligt är väl en månad kan jag tro. Det borde absolut stå i ditt anställningsavtal. Har du kollat det?

Låter som en riktigt dålig situation och det låter helt rätt att du väljer dig själv och ditt välmående.
Eftersom du faktiskt mår både fysiskt och psykiskt dåligt där så skulle jag ev fundera på sjukskrivning om du känner att du inte orkar gå dit.

Lycka till i framtiden. Har du redan nya planer eller tar du en sak i taget? :)
Bild
Bild
CattisR
Har vimedbarn.se som startsida

Inläggav Cecilia* » tis nov 30, 2010 21:53

Nej, jag har inte kollat i anställningsavtalet, ska kolla om jag hittar det, har jobbat där i 6 år så risken finns att jag tappat bort det! ;) Men jag har för mig att det inte står något om egen uppsägningstid i avtalet. Jag tänkte om det fanns någon "allmän lag" som säger att manmåste stanna kvar ex. 1 månad så att arb.givaren hinner hitta en ersättare eller om man kan sluta samma dag utan att arbetsgivaren kan tvinga en att stanna kvar.

Tack för din uppmuntran! :) Jag har funderat på sjukskrivning men samtidigt så känns det som att skjuta upp problemen framför sig (jag vet att det kommer att bli lika om inte värre när jag kommer tillbaka). Vissa kvällar så grinar jag mig nästan till sömns så illa är det!

Jag har tyvärr inga nya planer så jag tar en sak i taget och söker alla jobb jag kan. Bor i en liten by så utbudet är inte så stort och min man har ett jobb där han ligger ute om veckorna så jag är ensam hemma med barnen vilket begränsar mitt jobbsökande lite eftersom att jag inte kan jobba skift/sena kvällar. Nu när jag säger upp mig själv så får jag ju 9 veckor karens också och det blir kämpigt att bli utan inkomst i 3 månader men i sånna fall får vi sälja bilen, hellre det än att jag ska bryta ihop! När jag mår så här dåligt så drabbar det ju tyvärr hela familjen, inte bara mig själv.
Cecilia*
Alltid online
Alltid online

Inläggav Taweret » tis nov 30, 2010 23:08

Vad tråkigt att du vantrivs så på ditt jobb. I en sådan situation är det ju nästan ohållbart att stanna kvar. Hoppas att du snart hittar något nytt jobb.
Bild

Bild
Taweret
Alltid online
Alltid online

Inläggav Ki27 » tis nov 30, 2010 23:12

Oj Cecilia, är det så illa :( Tycker du gör helt rätt i att säga upp dej isf... tråkigt att det itne blir någon bättring på jobbet trots att du ber om det.

Det kanske går att sjukskriva sig resten av tiden fram till nyår? Har ingen aning om hur sånt där fungerar, kan du ringa facket o fråga om du är medlem i något?

Verkligen tråkigt att du mår så dåligt, måste ju bli värre av att vara ensam med barnen så mycket oxå :( o ligga ensam o fundera på kvällarna.
Tycker ni ska flytta ner till mej så kan vi hjälpas åt, behöver någon här ;)

Stor kram till dej!!!
Ki27
Alltid online
Alltid online

Inläggav CattisR » tis nov 30, 2010 23:42

Ja det var sjukskrivning sista veckorna jag menade.
Ont i magen är inte bra, men det vet du ju redan eftersom du gör något konkret åt situationen. Det kommer bli mycket bättre bara du kommer därifrån.
Att ligga och grina på kvällen låter skitjobbigt. Tänk inte på det där med karenstid och nytt jobb, det ordnar sig. Som du skrev så kan man sälja saker om det kniper. Pengar är oviktigt (sålänge man får ihop till räkningarna), man kan leva ett tag utan "överflöd". Det är värre att må dåligt, det påverkar förmodligen er vardag mycket mer.

Vi bor också i en liten by men jag sa upp mig jag med från ett jobb som gav mig magkatarr och början på magsår. Var egentligen mest en mellanchef jag inte blev bra behandlad av. Hur som så gick jag till VDn och sa som det var efter att ha varit sjukskriven pga magen 10 dagar och då fått tid att tänka efter, och sa upp mig.
Nu hade vi inga barn då men det kändes ändå jobbigt med tanke på hur svårt det är att få jobb på mindre ställen.
Det dröjde ett år innan jag hittade fast jobb igen men då blev det med nästan en timmes pendling. Får se hur det går med barn, men min man jobbar dagtid på närmre håll så han får dra sitt lass.
Lång historia, jag ville bara skicka en hälsning att du är inte ensam och det löser sig oftast om man tror att det ska göra det.
Bild
Bild
CattisR

Inläggav Cecilia* » tis nov 30, 2010 23:50

Taweret . Tack! :)

Sasoki - Ja, det är verkligen illa! :( Det jobbiga är att jag vet att jag gör ett bra jobb, jag kan allt där (från att sitta på kontoret och göra "kontorssysslorna" - stå vid packmaskinerna - mixa kakpallar - hålla koll på ordrar som ska iväg - blanda deg och köra tunnelugnarna - jobba på lagret osv osv) men chefen har lyckats trycka ner mig så nu funderar jag; kan jag göra mitt jobb bra egentligen? Eller jobbar jag verkligen dåligt? Men alla mina arbetskamrater tycker att jag gör ett jättebra jobb och de vill inte att jag ska sluta så jag litar på det.

Jag är tyvärr bara medlem i Alfa-kassan (jag gick ur Livsmedelsfacket för avdelningen vi har här är värdelös, de vågar inte stå upp emot min chef tycker jag, det har varit problem här med andra anställda tidigare). Jag skulle kunna vara sjukskriven fram till nyår iofs. Jag kanske skulle kunna ta och prata med vårdcentralen. Det värsta är att jag får lite dåligt samvete för jag vet att det ställer till stora problem om jag slutar tvärt/blir sjukskriven. Jag vill vara lite schysst och låta dem hitta någon annan innan jag slutar. Jag arbetar även med en stor kund i USA nu med massor av pappersarbete som ska fixas nu den närmsta veckan som bara jag har koll på. Fast jag är dum som tänker så för inte är det någon som tackar mig för det.

Det går ganska bra att vara ensam med barnen men det är förstås kämpigt när man mår så dåligt, humöret kan vara lite kort ibland när de bråkar med varandra och jag får så dåligt samvete över det också. Ja, det är många tankar som snurrar runt när man ligger sömnlös på kvällarna.

Hihi, önskar att jag bodde närmare dig också så vi kunde hjälpas åt!
Kram!!

Oj, vad mycket klagomål det blir nu, men det är skönt att skriva av sig när man mår dåligt och jättesnällt att ni läser och svarar!
Cecilia*
Alltid online
Alltid online

Inläggav Ki27 » ons dec 01, 2010 00:27

Förstår att du tänker på att försöka hjälpa med det som behövs på jobbet, att du känner ett ansvar över ditt jobb.
Och att du är duktig och är bäst på ditt jobb är det ingen tvekan om. Jag skulle nog känna som dej, att man vill göra det färdigt även om man helst skulle vilja lämna eftersom du mår som du gör.

Är det inte bättre att lämna innan du mår ännu sämre? Du har redan sagt ifrån, och du får tänka på din egen hälsa i första hand, för som du säger, vem tackar dej för det? Det finns säkert någon som kan grejja det där, om inte chefen själv....? Han kommer sakna dej, jag lovar...! Det är inte du som ska ha dåligt samvete!

Tycker du ska försöka sjukskriva dej sista tiden ist, du kommer inte må bättre förrän du kommit därifrån antagligen.

Är han sådan mot alla, eller bara dej?
Ki27
Alltid online
Alltid online

Inläggav MammaLotta » ons dec 01, 2010 10:31

Jag ser rött när människor i chefsposition tror att de kan behandla sin anställda som skit! Var bara tvungen att leta lite fakta på nätet vilka lagar som gäller i Sverige.
:qaq

Här fanns en väldigt informativ sida: https://www.unionen.se/Templates/Article____38322.aspx

Men minsta uppsägningstiden borde vara en månad både om du säger upp dej eller om du blir uppsagd.
Det här hittade jag också om du blivit anställd efter 1 januari 1997, så gäller följande lag:
Uppsägningstidens längd är: Om din sammanlagda anställningstid är:
2 månader -------------------> 2 - 3 år
3 månader--------------------> 4 - 5 år
4 månader --------------------> 6 - 7 år
5 månader --------------------> 8 - 9 år
6 månader --------------------> 10 - år

Skulle din chef välja att avskeda dej så får du gå genast, men då måste han ju ha en saklig grund för det, som tex att du misskött dej och det har du ju inte. Säger chefen upp dej (skillnad mellan avsked och uppsägning tydligen) så gäller tiderna här ovan, men då gäller också att det ska finnas grund till detta tex brist på arbete eller att du misskött ditt jobb.

Hur man än vänder o vrider på det hela så har du tagit rätt beslut! Ska chefen ha dej att gå bums så får han väl lov att betala din lön under uppsägningstiden då! :mrgreen:
Bild
Dotter -99 Son -02 Son -08

Bild
Användarvisningsbild
MammaLotta
Alltid online
Alltid online

Inläggav Taweret » ons dec 01, 2010 10:51

Cecilia om du bestämt dig för att sluta vilket du har gjort. Så måste du släppa tankarna på att du "sviker" företaget om du sjukskriver dig. Du måste tänka på dig i första hand och om din chef inser att det blir problem om du sjukskriver dig blir borta så borde han ha tänkt på det tidigare.

Det är ju jättebra att du kan så många olika grejer på företag för då är det lättare att få nytt jobb :D Prata med någon av dina kollegor så att dom ställer upp som referens för dig då dom säkert kommer lägga ett gott ord för dig. Tyvärr så verkar ju inte chefen lika pålitlig i det fallet.

Eller så kan du ju prata med chefen om att du gör klart papperen med USA kunden och det är det enda du gör medans du är på jobbet, försök hitta en lösning som är bra för dig.

Synd att vi bor så långt ifrån varandra för annars skulle jag komma hem till dig och avlasta dig lite.

Kramar!
Bild

Bild
Taweret
Alltid online
Alltid online

Inläggav Cecilia* » tor dec 02, 2010 20:59

Sasoki - Nej, han är sådär mot flertalet av de anställda. Han har nästan bara thailändskor anställda och de alla är "rädda" för honom. De vågar inte säga nånting för de är rädda att bli av med jobbet! :( Nej, finns ingen chans att chefen skulle greja mitt jobb! Haha! Han måste må dåligt själv som har så stort behov av att få andra att må dåligt! :?

Lotta - Tack! :) Tyvärr så vill inte chefen att jag ska gå bums, det är det som är problemet! ;) Det jag funderade på var om jag kan sluta samma dag som jag säger upp mig eller om det finns nån lag som säger att jag måste stanna tex minst 1 månad.

Taweret - Tack vad gullig du är! :) Ja, jag ska prata med en av bagarna om han kan vara min referens, ingen idé att fråga chefen känns det som! ;) Ja, jag ska nog fixa klart det här med USA sen ska jag höra om jag kan sluta. Det tar väl ca 2 veckor att fixa klart allt från etiketter till fraktbokning och tullpapper, så jag hoppas jag kan sluta efter det. Kram!
Cecilia*
Alltid online
Alltid online

Återgå till Arbete & ekonomi