Banner Forum Image

Oliver vill inte sova

Diskutera barns sömnrutiner, sömnproblem och hur ni själva gör

Oliver vill inte sova

Inläggav Danem » mån nov 02, 2009 01:06

När vi lägger Oliver så har han alltid somnat efter att han har ätit upp maten,
han rullar över på mage och slocknar direkt.
Men sen har blev sjuk så gör han inte så längre utan hur trött han är så ställer han sig i krypställning och gungar fram och tillbaka med ett stoort leende,
ålar omkring och ska äta upp mitt ansikte :)
Vareviga kväll är det så nu att han inte kan ligga stilla utan vill helst vara överallt på en och samma gång,
nu har detta pågått i bara en vecka visserligen men hans sovrutiner har blivit helt skeva nu.
Natten till idag (söndag) somnade han inte förrän halv jävla tre!
Han hade somnat vid 23 och sovit runt 45 minuter innan han vaknade och tyckte att vi skulle visst vara vakna.

Just nu sitter han uppe med mig och det finns inte en tillstymmelse till trötthet hos honom,
förut har vi kunnat ge lite mat och han har somnat om men nu pga att han är sjuk så kräks han en hel del så direkt han är klar och håller på att somna kommer värsta floden som gör honom rädd och så börjas det hela om med att åla omkring och pilla på ALLT.

När han har blivit frisk igen så ska jag börja med välling,
testade det måndagkväll men så kräktes han massor under natten och på morgonen så jag ringde till BVC och sköterskan sa att jag ska vänta med att ge nya saker tills han är frisk igen.

Så, hur tusan ska man få en bebis ligga still nog länge för att hinna somna? :)
Bild Bild
Danem
Alltid online
Alltid online

Re: Oliver vill inte sova

Inläggav Maiyah » mån nov 02, 2009 21:09

Kan han inte ligga i sin säng och röra sig då? Tillslut somnar han ju..fast han kanske inte sover i spälsäng? Så länge han är glad och nöjd menar jag alltså. Min lilla tjej somnar inte alltid på en gång jag lägger henne, men hon pratar och gurglar och verkar på det hela taget ha det väldigt trevligt så jag låter henne bara hållas.

Det är nog rätt vanligt vid den åldern, de vill ju börja ta sig framåt så då kan de inte låta bli att öva hela tiden :-)
BildBild

BildBild
Maiyah
Alltid online
Alltid online

Inläggav Danem » fre nov 06, 2009 17:54

Ja han sover ju i sin spjälsäng men ena sidan är borttagen så det är en del utav våran :)
Det jobbiga är ju att han håller på i flera timmar hur trött han än är,
inatt somnade han tjugo i två t.ex.
När han väl somnar för natten sover han 12 timmar så det resulterar ju i att han vaknar jättesent på dagen.
Fast detta är ju bara att härda ut, fortsätta lägga honom tidigt och ligga i sängen och böka på :)
Bild Bild
Danem
Alltid online
Alltid online

Inläggav MollyAlex » fre nov 06, 2009 22:18

Hej :)

Väcker du honom på morgonen efter att han somnat två eller tre på natten?
Tänkte att det bästa vore att vända tillbaka dygnet, att väcka honom vid 8.00 o sen lägga honom tidigare samma kväll? Blir klart ett lite grinigt dygn,men mest för att få ordning på det för gott :)

Lycka till o hoppas det löser sig!
BildBild

BildBildBildBildBildBildBildBild
Användarvisningsbild
MollyAlex
Alltid online
Alltid online

Inläggav missmoss » sön nov 15, 2009 23:04

Tjena Danem! Lääänge sen =)

Det har varit ganska struligt med sovtider för Eddie också nu en period... Men jag har fått till svar att det kan vara så när de nu "utvecklas" så mycket...de drömmer mycket av alla nya upplevelser och intryck osv...
Eddie brukar somna runt 20-tiden...och sover ca 45 min...sen kan han va vaken i runt 3 timmar för att sedan somna för natten, men han har varit jättemycket vaken under nätterna också nu...typ 1 gång/timme...jobbigt, han är inte ledsen men "bökig"...möjligen växtvärk eller tänder på g...jobbigt är det iaf...man blir ju så trött själv!
Jag försöker att hålla honom mycket vaken under dagen för att han ska sova under natten, men det hjälper inte...
Han far runt i sängen ett bra tag innan han somnar, å ligger aldrig kvar som man la honom..haha
Peppar, peppar så har han sovit ganska bra nu 2 nätter i rad...men jag tror att det är för att han börjat sova i egen säng...han har sovit hos oss tills nu!
Men han somnar fortfarande inte tidigt...han vaknade precis här nu har sovit ca 1 timme...så nu lär han vara vaken ett tag!!

Hoppas det vänder för er snart!
Kram
Bild
Användarvisningsbild
missmoss
Gillar vimedbarn.se
Gillar vimedbarn.se

Inläggav lime95 » mån nov 16, 2009 09:33

Eric är också inne i en period nu, där han har svårt att komma till ro på kvällen. Han är så himla orolig för att "missa något" när han har gått och lagt sig (för han hör ju bröderna är vakna). Men det hör lite till åldern (precis som missmoss skriver)
Det brukar ta ca en timme tills han somnar. Just nu går det bara somna för natten med mig, INTE pappa!! Men när han väl somnar för natten, så sover han ca 11 timmar. Jag brukar ligga i vår dubbelsäng tillsammans med Eric ca en halvtimme tills han kommer till ro, sedan flyttar jag över honom till spjälsängen. Då brukar han vända sig på sidan, böka lite med sin filt och kossa för att sen somna.
Prova att testa lite nya "nattningsrutiner", kanske varva ner lite tidigare på kvällen med bad och mys. Behöver ju inte vara välling på kvällen utan kanske gröt och få en rutin med kanske sång, bläddra i bok/tidning så ni är tillsammans i sängen. Han kanske kommer till ro lite snabbare då??!!??

LYCKA TILL Danem!!
Marcus -92, Emil -95, Eric -09, Maya -11

Bild

Bild[
lime95
Alltid online
Alltid online

Inläggav Danem » sön nov 22, 2009 20:36

Tack så mycket för svaren! :)

Klart det händer en mass i utvecklingen nu och detta började när han blev sjuk,
nu har även första tanden spruckit fram (jippi! :) ) och det kanske har fortsatt pga det?
Nåja, vi kämpar på här hemma och försöker få honom i säng tidigt.
De gångerna kan han vakna klockan två och tycka att det är dags att kliva upp. Suck.
Men det går sakta men säkert frammåt,
kanske en tidig kväll ikväll?
Hoppas på det :D
Bild Bild
Danem
Alltid online
Alltid online

Återgå till Barn och sömn