Banner Forum Image

Olika typer av sömn?

Diskutera vanliga barnsjukdomar och barns utveckling

Olika typer av sömn?

Inläggav Linda-loppan » mån mar 03, 2008 09:25

Vår lille son har ändrat sitt sömnbeteende rejält. På dagarna sover han djupt och skönt, ligger stilla. Men efter första amningen på natten så ligger han ofta och gnyr, kurar ihop kroppen och rör sig mycket - han gråter inte utan mer som han ligger och har "sprall" i kroppen. Tror nog inte att han mår dåligt av det, snarare jag och pappa som inte kan sova så djupt utan blir väckta av sonens ljud.
Är det någon som känner igen? Är det något övergående?
BildBild
Användarvisningsbild
Linda-loppan
Alltid online
Alltid online

Inläggav Carola » mån mar 03, 2008 09:32

God morgon!
Ja, det är verkligen ett mysterium det här med sömnen och barnen tycker jag... Man tycker att så fort man har lite kläm på dem och att nu har man lite rutin så ändras det över en natt! Tror inte att det är ngn fara.. Han myser nog bara ... Gnydde elelr lät olika ljud gjorde och gör Oliver fortfarande!
Sömnbrist å vaknätter får man på köpet med barnet tror jag! Oliver åker som en propeller i sängen och vi vaknar nog ca 3-4 ggr /natt... minst..*L*

Det är sååå underbart med barn... :wink:
Bild

Bild

Bild
Användarvisningsbild
Carola
Alltid online
Alltid online

Inläggav fumlan » mån mar 03, 2008 09:36

Ammar du innan läggdags också? Eller går det en stund innan han somnar för kvällen? Tänkte att det kanske är hans mage som blir lite orolig, och börjar jobba med mjölken? Hur länge ligger han och "bökar"? Annars vet jag inte. :roll:
Bild

Bild
Användarvisningsbild
fumlan
Alltid online
Alltid online

Inläggav Linda-loppan » mån mar 03, 2008 09:41

Ja, visst är det underbart med barn! Jag har börjat vänja mig vid dessa ljud, är mest fundersam på om det är något "onormal". Han har inte problem med magen, så ljuden kan inte kopplas till magknip i alla...Ska till BVC idag, får förhöra mig där också!
BildBild
Användarvisningsbild
Linda-loppan
Alltid online
Alltid online

Inläggav Linda-loppan » mån mar 03, 2008 09:42

Fumlan, jag ammar före läggdags och då sover han lugnt och stilla 2,3-3 timmar och vill sen ha mat igen. Och efter den Natt-amningen så börjar han gny, men skriker inte, utan somnar om.
BildBild
Användarvisningsbild
Linda-loppan
Alltid online
Alltid online

Inläggav fumlan » mån mar 03, 2008 09:45

Så svårt, alla barn är ju så olika! :) Bra att ni ska till bvc, ni kanske kan få något svar eller tips där! :)
Bild

Bild
Användarvisningsbild
fumlan
Alltid online
Alltid online

Inläggav Johanna H » mån mar 03, 2008 10:11

Hej... avbryter du amningen eller får han äta tills han släpper själv? när Ida var så liten så somnade hon direkt efter amning, blev sövd liksom. :)
Johanna H
Alltid online
Alltid online

Inläggav Linda-loppan » mån mar 03, 2008 10:24

Jag brukar låta honom äta klart tills han släpper. På natten orkar han oftast bara ett bröst.
BildBild
Användarvisningsbild
Linda-loppan
Alltid online
Alltid online

Inläggav Johanna H » mån mar 03, 2008 11:20

Ok.. ja svårt.. han kanske är en sån liten som låter lite för att han är nöjd? Han kanske har en liten vakenperiod på natten, han ser att det är mörkt o så men kan ändå inte sova.. om han inte blir ledsen så tycker jag att du ska låta honom vara o se om han somnar om... Ida kan vara vaken en stund ibland o prata en stund, sen somna om när hon ser att jag sover (jag låtsas hihi). Det tar ca fyra månader innan han har ett någorlunda sömnmönster och "förstår" när det är natt osv.... innan dess kan ha tro att det är dag mitt i natten, och det handlar ju om att han i magen inte visste vad det var för tid på dygnet och det tar tid att ställa om sig ute sen... ordnar sig säkert.. :)
Johanna H
Alltid online
Alltid online

Inläggav sprallos » mån mar 03, 2008 11:34

Det var 2 månader av "lära känna" tyckte jag. Victor lät som en liten minigris precis förae han vaknade och ville äta och sen lät han i 45minuter efter. När han dessutom ville äta varannan timme så hann man inte alltid somna om mellan, utan låg vaken tills det var dax igen. JAg kopplade ihop hans gnorkande med att han inte rapade lika bra på natten. Till slut fick jag helt enkelt bestämma mig för att sova ändå, har man barn så är de knäpptysta nätterna förbi ändå...hihi...:-)
MEnjag håller med JohannaH Att det börjar ordna upp sig mer och mer från 3 mån och fram.
sprallos

Inläggav Linda-loppan » mån mar 03, 2008 11:41

Tack - dfet känns tryggt att läsa om era erfarenheter! Det är ju så nytt för både sonen och föräldrarna! :-)
BildBild
Användarvisningsbild
Linda-loppan
Alltid online
Alltid online

Inläggav Kali » mån mar 03, 2008 12:07

hälften av alla spädbarnets sömntimmar brukar vara sk irregular sleep, dvs sömn som är ganska lätt med mkt ljud o rörelser. Andra hälften är regular sleep, djup och lugn. detta enligt utvecklingspsykologerna iaf! Så det är inget konstigt i ,sig men vore förstås käckt om man kunde få den lätta sömnen dagtid.... ;)
Användarvisningsbild
Kali
Alltid online
Alltid online

Inläggav Linda-loppan » mån mar 03, 2008 12:15

Kali - det var väldigt lugnande information du gav! Just nu ligger lillen och sover ute i vagnen, här är det alldeles ljuvligt väder! Och han sover sin regular sleep - tyst och tungt! :-)
BildBild
Användarvisningsbild
Linda-loppan
Alltid online
Alltid online

Återgå till Barns hälsa & utveckling